• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۹ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3480 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۲ اسفند

زنان 4 درصد سهم كرسي‌هاي مجلس دهم را به دست آوردند

ركورد زني حضور زنان در خانه ملت


اعتماد| زنان به دنبال سهميه 30 درصدي‌اند. 50درصد از كرسي‌هاي مجلس حق زنان است. ما به كف 10 درصدي واقع بينانه هم قانع شده‌ايم. اينها جملاتي بود كه از ماه‌ها پيش، قبل از ورود زنان به عرصه انتخابات از زبان فعالان اين حوزه شنيده‌ايم. كارشناسان و متوليان حوزه زنان، به دنبال پررنگ كردن حضور زنان در پارلمان بودند، ‌حضوري كه مجلس به مجلس كاهش پيدا مي‌كرد. مجلس نهم، ‌آخرين مجلس حاضر، ‌يكي از انگيزه‌هاي تقويت حضور زنان بود، مجلسي كه نه‌تنها به لحاظ كمي، عايدي براي زنان نداشت كه كيفيت حضور نمايندگان زن، مطالبات و انتظارات زنان جامعه را دچار خلأ و توقف كرده بود.
آمار نهايي ثبت نام‌كنندگان انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري علاوه بر ركوردي كه در زمينه تعداد ثبت‌نام‌كنندگان برجا گذاشت، ركورد حضور زنان به عنوان كانديداهاي بالقوه اين دو مجلس را شكست. ثبت نام 16 نفر از زنان در انتخابات مجلس خبرگان و حضور هزار و ۲۳۴ زن در ميان 12 هزار و 123 نفري
ثبت نام‌كنندگان انتخابات مجلس دهم رخدادي است كه از خيز بلند زنان براي حضور بيشتر در نهادهاي قانونگذار و نظارتي كشور خبر مي‌داد، ‌اما ميزان رد‌صلاحيت‌ها از يك سو و ثبت نام نكردن برخي از چهره‌هاي فعال سياسي از سوي ديگر، باعث شد سهمي كه براي زنان در مجلس درنظر گرفته شده بود، محقق نشود. تنها 14 كانديداي زن به مجلس دهم راه پيدا كردند و 8 كانديداي ديگر هم به مرحله دوم انتخابات راه يافتند كه اگر در خوش‌بينانه‌ترين حالت، ‌همه 8 نفر به مجلس راه‌يابند، ‌22 نفر از ميان 290 نفر نمايندگان، ‌زن خواهند بود كه 7 درصد كل مجلس محسوب مي‌شود و مي‌تواند ركورد حضور زنان در پارلمان را بشكند. اما سهم 4درصدي زنان در حال حاضر با حضور 14 نماينده زن در مجلس دهم، نمي‌تواند ركورد زنان مجلس را بشكند كه   از مجلس پنجم  هم كمتر مي‌شود.
مجلس‌هاي اول تا سوم، ‌4 نماينده زن به خود ديدند، مجلس چهارم 9 نفر، ‌مجلس پنجم 14 نفر، ‌مجلس ششم 13 نفر، ‌هفتم 13 نفر، هشتم 8 نفر و مجلس نهم 9 نماينده زن به خود ديد. نمايندگان زن مجلس دهم تاكنون از ميان ليست اصلاح‌طلبان يا افراد مستقل و اعتدالگرا انتخاب شدند. 8 نماينده تهران از ميان 30 نفر، ‌از زنان‌اند، ‌زناني كه شايد تنها يك نفرشان با مجلس آشنايي دارند (سهيلا جلودازاده) و بقيه قصد دارند نخستين تجربه‌هاي‌شان را در مجلس دهم كسب كنند. علاوه بر سهيلا جلودارزاده، فريده اولاد قباد، سيده فاطمه حسيني، پروانه سلحشوري، فاطمه سعيدي، پروانه مافي، فاطمه ذوالقدر و طيبه سياوشي شاه عنايتي كه از سوي مردم تهران راهي مجلس شدند، مردم اصفهان، ناهيد تاج‌الدين و مينو خالقي، مردم نيشابور هاجر چناراني، مردم مباركه زهرا سعيدي، مردم دير و كنگان سكينه الماسي و مردم قزوين سيده حميده زرآبادي را به عنوان نمايندگان خود در مجلس انتخاب كردند. از سوي ديگر، اعظم محمدي نيا از حوزه انتخابيه خرم‌آباد، فاطمه مقصودي از حوزه انتخابيه بروجرد، سميه محمودي از حوزه انتخابيه شهرضا، معصومه آقاپورعلي از حوزه انتخابيه شبستر، خديجه ربيعي فرادنبه از حوزه انتخابيه بروجن، شهلا ميرگلوبيات از حوزه انتخابيه ساوه، سارا فلاحي از حوزه انتخابيه ايلام و زهرا ساعي از حوزه انتخابيه تبريز نيز در مرحله دوم انتخابات به رقابت مي‌پردازند تا مشخص شود زنان چه تعداد از كرسي‌هاي سبز مجلس دهم را در اختيار خواهند گرفت.  حضور چهره‌هاي جوان و ناآشنا در مجلس، ‌آن هم زناني كه رزومه‌هاي‌شان پر است از تحصيلات عالي دانشگاهي، ‌در خانه ملت، ‌كمي عجيب است و غيرمنتظره. عجيب از اين جهت كه زنان، در سال‌هاي اخير، ‌همواره آماده ورود به جامعه به شكل جدي و قبول مسووليت‌هايي در عرصه‌هاي سياسي و اقتصادي بودند، ‌اما جدا از چهره‌هاي جوان و كم تجربه‌اي كه آماده به كار گرفتن ذخاير آكادميك خود هستند، ‌جاي چهره‌هاي پيشكسوت‌تري كه در دوره‌هاي قبل، ‌چهره و صداي‌شان در ياد مردم مانده، ‌خالي حس مي‌شود. اقليتي كه مي‌خواست جايي
 50  درصد كرسي‌ها را صاحب شود و جايي ديگر 30 درصد، حال بايد به اقليتي ناچيز در حد 4 تا  7 درصد رضايت دهد. اقليتي كه حتي به كمينه‌ترين حالتي كه جامعه زنان به آن رضايت داده بودند، ‌هم نرسيد و نتوانست دورقمي شود و 10درصد سهميه را از آن خود كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون