• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3480 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۲ اسفند

علي‌اكبر طاهري در نشست خبري از پرونده‌هاي جنجالي مالي عليه پرسپوليس گفت

داستان جريمه 15 ميليارد توماني

گروه ورزش| پرسپوليس توانسته بعد از سپري كردن سال‌هاي سخت و ناكامي‌هاي مختلف، با نتايج خوب اين فصل تيم برانكو به شرايطي ايده‌آل و باب ميل هواداران برسد. ارايه فوتبال زيبا و تماشاگر پسند و حضور در كورس قهرماني البته ماحصل آرامش و ثباتي است كه بر خلاف سال‌هاي گذشته در اين باشگاه پرطرفدار حاكم شده است. امروز اما جدا از بحث‌هاي مالي و قراردادي بازيكنان كه اخيرا حواشي زيادي براي تيم به وجود آورد و خيلي زود با مديريت برانكو و مسوولان باشگاه رفع شد، بزرگ‌ترين مشكلي كه پرسپوليس با آن دست و پنجه نرم مي‌كند پرونده‌هاي مختلف شكايت از باشگاه در محاكم قضايي بين‌المللي ورزش است. ميراثي شوم كه از مديران سال‌هاي گذشته پرسپوليس بر جاي مانده و اين تيم را در شرايط كنوني به لبه پرتگاه رسانده است. در واقع حجم اين پرونده‌ها و شكايت‌ها به قدري گسترده است كه هر لحظه ممكن است فاجعه‌اي تلخ براي خود به همراه داشته باشد؛ فاجعه‌اي كه كمترين خطر آن كسر امتياز از پرسپوليس در اين مقطع حساس كنوني است.
علي‌اكبر طاهري، سرپرست باشگاه پرسپوليس اما روز گذشته با برگزاري يك نشست خبري، مقابل نمايندگان رسانه‌هاي گروهي، گزارشي درباره اين مشكلات ارايه داد تا رسانه‌ها و مردم در جريان اين مشكلات به خوبي قرار بگيرند.
    
پرسپوليسي‌ها كه سابقه‌اي بد در فيفا دارند حالا با 3پرونده شكايت جديد روبه‌رو شدند و اين جداي از پرونده‌اي است كه با مانوئل ژوزه پرتغالي دارند. ماركو پروويچ، هافبك چپ سابق شان با شكايت به فيفا توانسته بود حكمي 50 هزار دلاري عليه قرمزها بگيرد كه با دفاعيات باشگاه، اين رقم به 38 هزار دلار كاهش يافته است اما اين كمترين جريمه بين‌المللي پرسپوليسي‌هاست. سپانوويچ بدترين خريد خارجي تاريخ مربيگري دايي هم توانسته پرسپوليس را در حكم بدي، 200 هزار دلار جريمه كند. اين بازيكن خارجي در دوره علي دايي به تيم محبوب پايتخت پيوست. دايي اما همان روزها قاسم دهنوي را خريد و ديگر نيازي به سپانوويچ نمي‌ديد. با اينكه اين بازيكن را بعد از سه روز تمرين با تيمش برداشته بود. او در يك نيم فصل فقط يك بازي داشت و با كلي دعوا و مشكل توانست پاسپورتش را پس بگيرد و برود. او يكي از بازيكناني بود كه مديريت وقت باشگاه فكر مي‌كرد با اذيت كردن شان مي‌تواند كاري كند قراردادشان را فسخ كنند و بروند اما اين بازيكن به محض رفتن از ايران، شكايتي 40 صفحه‌اي را عليه قرمزها نوشت و حالا مي‌گويند توانسته 200 هزار دلار حكم عليه پرسپوليسي‌ها بگيرد. سپانوويچ از اين نوشته كه در تهران اذيت شده و حالا بايد مديريت جديد پاسخگوي اتفاقي باشد كه اصلا در جريانش نبوده و نمي‌داند حتي چطور بايد با اين بازيكن پيشين توافق كند. به اين بازيكنان بايد ولاتكو  را هم اضافه كرد؛ هافبكي كه خيلي براي قرمزها بازي نكرد و شكايتي 50 هزار دلاري از تيم سابقش درايران دارد.
    
طاهري درباره يكي از پرونده‌هاي عجيب باز شده مبني بر شكايت يك شركت در دوبي از باشگاه پرسپوليس كه خواهان غرامت 15 ميليارد توماني شده مي‌گويد: «خواهش مي‌كنم برخي از حرف‌هاي من را تيتر نكنيد. چيزي بنويسيد كه دل هواداران شاد شود اما پرسپوليس واقعا مظلوم است و در زمان گذشته اتفاقاتي افتاده كه من خيلي آنها را باز نمي‌كنم. يك شركت در امارات ثبت شده كه البته نامه‌نگاري‌هاي آن وجود دارد كه سرمايه از باشگاه پرسپوليس بوده و اين شركت پس از تاسيس با باشگاه پرسپوليس قراردادي مي‌بندد تا كارهاي ماركتينگ و اسپانسرينگ انجام دهد. به اين صورت كه 30 درصد به اين شركت و 70 درصد به باشگاه پرسپوليس برسد. در همان زمان دو كار كوچك انجام مي‌شود و بعد از آن كارها كاملا مي‌خوابد. آن هم زماني كه آنها بايد بازاريابي مي‌كردند. اما از سوي اين شركت شكايتي صورت گرفت و در نهايت دفاعي كه انجام شد دفاع خوبي نبود كه اين مساله منجر به محكوميت باشگاه مي‌شود و جريمه 15 ميليارد توماني روي دست باشگاه مي‌گذارد. البته ما از سوي مراجع ذي‌ربط و ذيصلاح اقداماتي كرديم و به صورت قانوني جلوي آن را گرفتيم. ما اين موضوع را پيگيري كرديم و متوجه شديم ماهيت اين قرارداد زير سوال است كه براي ما جاي تعجب دارد. در حال حاضر در حال پيگيري از سوي مراجع ذيصلاح هستيم و دعا كنيد زودتر كارها و بررسي‌ها نهايي شود تا بتوانيم به اطلاع عموم برسانيم.
    
صحبت‌هاي طاهري به خوبي نشان مي‌دهد كه در پشت پرده اتفاقات عجيبي رخ داده است كه براي قراردادهاي تجاري و بعضي شكايت‌ها عليه باشگاه پرسپوليس، پاي مراجع ذي‌صلاح به موضوع باز شده است. اين مساله نشان‌دهنده عمق فاجعه و بحراني است كه در شرايط كنوني پرسپوليس با آن دست و پنجه نرم مي‌كند. ضمن اينكه قرار است بعد از انجام تحقيقات و مشخص شدن زواياي مختلف پرونده افشاگري‌هاي لازم درباره افرادي كه باعث و باني عقد قراردادهاي اينچنيني و پر از ابهام شده‌اند انجام شود. با اين وجود در شرايط فعلي اكثر رسانه‌ها و هواداران نگران اين مساله هستند كه پرونده‌هاي شكايت از اين باشگاه مقدمات كسر امتياز از پرسپوليس را فراهم نكند. علي‌اكبر طاهري در اين باره هم گفته است: «تاهمين الان جلوي كسر 18 امتياز را گرفتيم و در جاهايي كه محكوم شده بوديم پول را پرداخت كرديم. ما دو پرونده را به طور كامل حل كرديم و در يك پرونده هم تعامل لازم را صورت داديم. هيچ كسي هم از اين مسائل خبردار نشد. پس از حل سه مورد از اين 12 پرونده حالا دو پرونده ديگر براي ما آمده كه بايد آنها را هم حل كنيم. من صبح امروز و شب گذشته در جايي حضور داشتم كه فكرم به طور كامل درگير اين مساله بود كه بايد چه كنيم. اين قول را مي‌دهيم كه به اميد خدا مشكلي به وجود نيايد.»
    
بحران‌ها پرونده‌هاي باز در محاكم قضايي خارجي اما در شرايطي پرسپوليس را با چالشي جدي مواجه كرده است كه سازمان ليگ فوتبال ايران هم تاكنون نتوانسته به تعهدات خود نسبت به باشگاه‌هاي فوتبال ايران از جمله پرسپوليس آن طور كه بايد عمل كند. مسوولان ارشد سازمان ليگ كه دو سال قبل وعده عقد قرارداد تلويزيوني 180 ميليارد توماني با صدا و سيما را دادند تا به امروز حتي نتوانسته‌اند يك ريال از صدا و سيما پولي دريافت كنند. آنها براي قرارداد سال قبل حتي مجبور شدند مبلغ 158 ميليارد تومان از رقم پيشنهادي خود كسر و تفاهمنامه‌اي با صدا و سيما امضا كنند كه رسانه‌ ملي چيزي بالغ بر 22 ميليارد تومان به فوتبال ايران پرداخت كند. اما مديران فوتبال ايران در استرداد اين پول موفق نبوده‌اند. قرارداد 160 ميليارد توماني تبليغات محيطي فوتبال ايران هم از طرفي ديگر به خوبي پيش نرفته است و اسپانسر سازمان ليگ رسا درخواست فسخ قرارداد را داشته است. اسپانسر طبق مفاد قرارداد بايد تا به امروز تمام صد ميليارد تومان پول باشگاه‌ها را براي قرارداد سال دوم به سازمان ليگ پرداخت مي‌كرد كه هنوز تا به امروز معلوم نيست پرداختي اين شركت چقدر بوده است و شنيده‌ها حكايت از اين مساله دارد كه دريافتي‌ها به 15 ميليارد تومان هم نرسيده است! اين مساله باشگاه‌هاي فوتبال ايران را در شرايط اقتصادي بسيار بدي قرار داده و آنها به‌شدت به نحوه مديريت سازمان ليگ انتقاد وارد كرده‌اند. اخيرا هم جلساتي با حضور طاهري و چند مديرعامل باشگاه‌هاي ليگ برتري در سازمان ليگ در رابطه با اين موضوع برگزار شده است. علي‌اكبر طاهري در اين رابطه هم مي‌گويد: «در جلسه به جز اعضاي هيات رييسه سازمان ليگ من به عنوان نماينده از باشگاه پرسپوليس و پندار توفيقي به نمايندگي از باشگاه استقلال بوديم تا ببينيم با اين پيمانكار چه كنيم. ما به دنبال بحث‌هاي حصول مطالبات از اسپانسر سازمان ليگ بوديم و وكلاي آنها هم صحبت‌هايي كردند و قرار است تا چند روز آينده صحبت‌هايي در اين خصوص مجددا انجام شود چرا كه اثرگذاري اين مساله روي همه باشگاه‌هاست و وقتي سازمان ليگ پول نگرفته اين مساله زنجيروار روي باشگاه‌ها هم فشار وارد مي‌كند.»
    
موضوع تمديد قرارداد برانكو ايوانكوويچ هم يكي ديگر از موارد مهمي است كه اين روزها حرف و حديث‌هاي زيادي با خود به دنبال داشته است. سرپرست باشگاه پرسپوليس در اين رابطه مي‌گويد: « برانكو تاكنون پيشنهاد‌هاي زيادي داشته كه خودش به من بيان كرده است. با تعامل خوبي كه ما با برانكو پيدا كرديم و توافقاتي كه داريم ان‌شاءالله تمديد قرارداد صورت مي‌گيرد. در اين راستا بايد مسير قانوني طي شود تا اين قرارداد بسته شود و همه از نگراني درآيند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون