• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۹ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3480 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۲ اسفند

علي اكبر صالحي:

غرب در اجراي تعهدات برجام تاخير دارد

علي‌اكبر صالحي رييس سازمان انرژي اتمي ايران در گفت‌وگو با سايت العربي الجديد بر ادامه فعاليت هسته‌اي ايران تاكيد و اعلام كرد كه غرب در اجراي تعهدات خود بر اساس برجام، تاخير دارد و هنوز برخي تحريم‌ها برداشته نشده است. او در اين گفت‌وگو بيان كرده است كه ‌روابط بين تهران و امريكا، فاقد اعتماد است و نمي‌تواند بازگشت طبيعي و سريع روابط دوجانبه را متصور شد. در ادامه گزيده صحبت‌هاي رييس سازمان انرژي اتمي مي‌آيد:
  توافق، برنامه كاري نهايي است كه دو طرف براي پايان دادن به بحران ساختگي هسته‌اي بر آن توافق كردند. اجراي طرح به خوبي ادامه دارد و من هنوز با ارنست مونيز جهت بررسي مكانيزم اجرا، در ارتباط هستم.
  تاخيري در طرف مقابل هست كه مسووليتش هم با خودش است. هيچ مانع مشخصي وجود ندارد اما منظورم اينجا، تاخيرشان در اجراي برخي نقاط به شكل كامل است. تا الان برخي بانك‌هاي بزرگ اروپايي تحريم‌هايش را به طور كامل پايان نداده است چرا كه قبلا تعهد داده كه با ايران مراوده تجاري نداشته باشد. ما هنوز منتظر هستيم كه وزارت خارجه ايران با اتحاديه اروپا تماس بگيرد و اين بحران را حل كند. هيات انرژي اتمي مسوول اين بخش نيست اما ارزيابي من اين است كه سير امور به طور نسبي خوب است.
  در كنار توافق هسته‌اي، ايران و آژانس بر نقشه راه مشترك توافق كردند. مشكل سايت پارچين به شكل نهايي، حل شد. ايران درهاي اين سايت را داوطلبانه مقابل رييس آژانس آقاي يوكيو آمانو باز كرد. اين، بار دوم بود كه مسوولاني از آژانس وارد پارچين شدند. نمونه‌برداري هم كردند و نتايج آن ثابت كرد كه ترديدهاي مطرح شده نادرست است. در نتيجه فكر نمي‌كنم كه پرونده بازرسي از مراكز نظامي بعدا مطرح شود. ايران ثابت كرد كه حرفش درست است همان طور كه مذاكره‌كنندگان ما بارها بر احترام استقلال كشور و محرمانه بودن مراكز نظامي‌ تاكيد كرده‌اند.
  فعاليت‌هاي هسته‌اي ما در تمامي ابعاد از قبيل غني‌سازي اورانيوم، توليد آب سنگين، كشف و استخراج اورانيوم، ادامه تحقيقات هسته‌اي و ساخت نيروگاه‌هاي هسته‌اي و نيز توليد سوخت ادامه خواهد داشت. اين بدان معناست كه چرخه برنامه هسته‌اي ايران متصل و مستمر خواهد بود، [البته] برخي قيدوبندها هستند كه ايران آن را در عمل پذيرفته اما اينها به معناي توقف كار يا كند شدن آن نيست.
  ايران 9 هزار سانتريفيوژ [فعال] داشت و سالانه معادل 2300 كيلوگرم اورانيوم غني‌ مي‌كرد. بر اساس توافق هسته‌اي تعداد سانتريفيوژها به 6 هزار عدد كاهش يافت كه اينها قادرند معادل 1500 كيلوگرم اورانيوم غني كنند اما نياز حقيقي ما براي اورانيوم غني‌شده براي رآكتور بوشهر معادل 30 هزار كيلوگرم در سال است؛ اين يعني اينكه ما فاصله بسيار زيادي از مقدار مورد نياز داريم، اين سانتريفيوژها از نسل قديمي است و ما مي‌بايست آن را با سانتريفيوژهاي جديد تعويض مي‌كرديم تا سطح توليد بالا برود؛ برخي دستگاه‌هاي جديد را توليد و آزمايش كرديم اما بهبود توليد تعداد مورد نياز به مدت زمان زيادي نياز دارد. در نتيجه ما صرفا كاهش تعداد سانتريفيوژها براي 10 سال آينده را پذيرفتيم و اين مدت توافق است.
  كشور ما نمي‌خواهد سلاح اتمي بسازد اما در مقابل اين حق را دارد كه موشك‌هاي عادي و توان دفاعي خود را توسعه و بهبود بدهد. اين همان چيزي است كه به صراحت در ميز گفت‌وگو با ديگران مطرح شد و هدف اين تحريم‌هاي جديد صرفا تاثير بر افكار عمومي غرب است.
  اختلافات با عربستان ايدئولوژيك نيست، اينكه مساله اختلافات را به شيعه و سني بودن ارتباط دهيم صحيح نيست آنچه در حال اتفاق است فقط با اهداف سياسي انجام مي‌شود.
  مساله اين است كه همسايه‌هاي خليج فارس ما از پيشرفت سياسي، هسته‌اي و علمي ايران نگرانند؛ اينها ترسي غيرقابل توجيه از وجود نيت‌هايي ديگر در نزد ايران دارند. ما به دنبال نفوذ جغرافيايي يا ثروت‌هاي جديد نيستيم؛ در عمل خواستار تحقق ثبات در منطقه هستيم و در برهه كنوني عاقلانه آن است كه با دورانديشي، تفكر و عمل كنيم.
  عربستان در باتلاق عميقي گرفتار شده و هر اقدامي از اين قبيل، يعني غرق‌شدنش و گرفتار شدن‌شان به شكلي بيشتر. بايد از داستان‌هاي تاريخي درس بگيرند.
  هماهنگي بين ايران و روسيه درباره سوريه، حساب شده و عميق بوده و گمان نمي‌كنم كه دستخوش تغييرات تاثيرگذار در آينده بشود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون