• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3482 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۵ اسفند

خبر كوتاه

ضرغامي: اتاق فكر اصلاح‌طلبان منطقي عمل كرد
 عزت‌الله ضرغامي، رييس سابق سازمان صدا و سيما در صفحه شخصي اينستاگرامش دليل شكست اصولگرايان را تحليل كرد. وي نوشت: رقابت دو ليست اصلي اصولگرايان و اصلاح‌طلبان به انتخابات تهران گرماي خاصي بخشيد. جنگ ليست‌ها را در تهران، اصلاح‌طلبان بردند. اتاق فكر و فرماندهي آنان منطقي و با برنامه عمل كرد و از همه ظرفيت‌هاي تبليغي مانند روزنامه‌ها، سايت‌هاي خبري و شبكه‌هاي اجتماعي به ويژه تلگرام؛ در سازماندهي و تمركز آرا نهايت استفاده را بردند. البته عملكرد سياسي اصولگرايان نيزدر طول سال‌هاي قبل هم به طور جدي قابل نقد است. بعد از رحلت آيت‌الله مهدوي‌كني و حبيب‌الله عسكراولادي، اين جناح به طور محسوسي از خلأ رهبري رنج مي‌برد. صرف ائتلاف به روي يك ليست، در روزهاي آخر براي همراه كردن مردم كافي نيست

شمال‌نشينان تهراني در انتخابات
حضور پررنگ‌تري داشتند
پرويز سروري، عضو ارشد جمعيت ايثارگران در تحليل چرايي شكست اصولگرايان در تهران گفته است: شمال‌نشينان تهراني در انتخابات حضور پررنگ‌تري داشتند و برخي جنوب‌نشينان تهران به دليل مسائل اقتصادي در انتخابات شركت نكردند. وي با بيان اينكه افرادي كه ديروز از تحريم انتخابات سخن مي‌گفتند، از مردم مي‌خواستند راي دهند، گفت: نكته ديگر اين بود كه دشمنان انقلاب از حالت مخفي، آشكارا به صحنه آمده و ليست كانديداها را ارايه دادند. به گزارش جهان نيوز، سروري با تاكيد بر اينكه ميزان مشاركت مردم تهران در انتخابات 45 تا 48 درصد بوده است، افزود: ما در حاشيه تهران بعضي مناطق را داريم كه كاهش مشاركت داشتند كه به دليل مشكلات اقتصادي قهر كردند اما در شمال شهر تهران همه راي دادند. وي با اشاره به اينكه نبايد اجازه داد كه با ارايه تحليل غلط، داخل اردوگاه اصولگرايي ايجاد اختلاف كنند، ادامه داد: در مجلس خبرگان تهران ليست‌هاي مخالفي ارايه شد و ما از انسجام خارج شديم.

نگاه برخي تهراني‌ها به ماهواره و غربي‌هاست
موسي قرباني، نماينده چهار دوره مجلس با اشاره به نتايج انتخابات مجلس در تهران گفت: اين شهر هميشه در انتخابات‌ها وضعيت خاصي داشته است. اگر آراي خاموش اين شهر كه همان كساني هستند كه نگاه‌شان به غرب و ماهواره است در انتخابات شركت كند، اصلاح‌طلبان پيروز خواهند شد. اين فعال سياسي اصولگرا در گفت‌وگو با عصر ايران، توضيح داد: اگر مشاركت در تهران حدود 30 يا 35درصد باشد كه همان آراي سنتي انتخابات است، اصولگرايان در تهران پيروز هستند اما اگر مشاركت بالاي 45 درصد برسد معمولا اصلاح‌طلب‌ها راي مي‌آورند. وي ادامه داد: به‌طور مثال در انتخابات سال 88 آراي ميرحسين موسوي تنها در تهران از احمدي‌نژاد بيشتر بود. موسوي قرباني با بيان اينكه اگر پايتخت نشين‌ها در انتخابات شركت كنند، مي‌شود گفت تهران شهر اصلاح‌طلب‌هاست، خاطرنشان كرد: در تهران آدم‌هايي هستند كه نگاه شان به ماهواره و سياست‌هاي غرب است.

راي تهران دور از انتظار نبود
احمد كريمي‌اصفهاني، عضو جبهه پيروان خط امام و رهبري درخصوص ناكامي ليست اصولگرايان در تهران، گفت: مساله دور از انتظاري نيست، در دوره‌اي هم بوده كه ليست اصولگرايان كامل راي آورده و به مجلس رفته‌اند. اين طبيعت دموكراسي است. مردم راي دادند و بايد هركسي كه راي آورده به مجلس برود و مورد اعتماد قرار گيرد. كريمي اصفهاني در گفت‌وگو با خبرآنلاين درخصوص اينكه چقدر اختلاف بين اصولگرايان در حصول اين نتيجه تاثيرگذار بود، اظهار داشت: اميدواريم هر گروهي آسيب‌شناسي كند كه اگر راي آورده يا نياورده به چه دليل بوده، آنها كه به مجلس آمدند هم كسب تجربه كنند و از گذشتگان درس بگيرند كه چطور عمل كنند كه رضايت مردم را جلب كنند. به هر حال جابه‌جايي هرچند وقت يك‌بار بايد صورت بگيرد كه باعث عبرت تشكل‌ها و جناح‌ها شود.

مجلس دهم عقلاني رفتار مي‌كند
مصطفي درايتي، مشاور رييس دولت اصلاحات در امور روحانيت درباره ارزيابي خود از تركيب مجلس دهم اظهار كرد: با توجه به روند انتخابات تا اين مرحله كه هنوز بخشي از آن باقي مانده است، شواهد نشان مي‌دهد كه مجلس دهم بيشتر به صورت كارشناسي وارد مسائل خواهد شد و جنبه‌هاي سياسي آن در اولويت بعد قرار خواهد گرفت. وي در گفت‌وگو با آنا، ادامه داد: مجلس دهم به‌طور كلي در جهت كمك به دولت تلاش ‌مي‌كند تا به اين ترتيب دولت وعده‌هاي خود را عملي و مشكلاتي را كه در كشور ايجاد شده است، به مرور مرتفع كند. درايتي اضافه كرد: با توجه به نوع تركيب مجلس دهم به‌ نظر مي‌رسد يك سري مقاومت‌هايي از سوي جريان رقيب وجود خواهد داشت كه البته با توجه به تغيير تركيب مجلس، چندان تاثيري نخواهد داشت.

اصولگرايان از خود بپرسند چرا مردم به ما اعتماد ندارند
يك كارشناس مسائل سياسي گفت: انتخابات هفتم اسفند زماني است كه مردم مي‌توانستند نظر شان را درباره تبليغات و تفاوت ديدگاه خود با يك جناح سياسي مطرح كنند. صادق زيبا كلام در گفت‌وگو با ايسكانيوز در مورد تحليلي مبني بر اينكه راي يكپارچه اصلاح‌طلبان در تهران را براساس فاكتور غرب گرا و ضد ولايت فقيه بودن مردم تعبير مي‌كنند، بيان كرد: اصولگرايان به جاي اينكه اين‌گونه با آراي مردم برخورد كنند بهتر است به اين بينديشند كه باتوجه به اينكه در سال‌هاي اخير راديو و تلويزيون، تريبون نماز جمعه، مجلس و روزنامه‌هاي حكومتي دست‌شان بود چرا نتوانستند مردم را با خود همسو كنند. وي گفت: مشكل اساسي اصولگرايان اين است كه چيزهايي كه به عنوان تبليغ براي مردم مي‌گفتند بيشتر خودشان باور كردند. اين استاد علوم سياسي افزود: انتخابات هفتم اسفند زماني است كه مردم مي‌توانستند نظر شان را درباره تبليغات و تفاوت ديدگاه خود با يك جناح سياسي مطرح كنند. زيبا كلام بيان كرد: مردم خيلي ساده پاي صندوق رفتند و به اصولگرايان گفتند تمام آن چيزهايي كه در اين 6 سال براي ما بازگو كرديد، نپذيرفتيم بنابراين بايد اصولگرايان از خود بپرسند چرا مردم به ما اعتماد ندارند و پاسخ اين سوال است كه مهم است.

اصولگرايان دنبال قافيه‌پردازي نباشند
عضو شوراي مشورتي اصلاح‌طلبان با بيان اينكه نتيجه انتخابات هفتم اسفند معنادار و پيام‌دار بود، مي‌گويد: اصلاح‌طلبان دنبال اين نيستند روي اين مانور دهند كه چه ميزان و چه كسي پيروز شده يا شكست خورده است.  عبدالله ناصري در گفت‌وگو با خبرآنلاين با اشاره به اينكه حضور مردم در انتخابات گسترده و چشمگير بود، گفت: به نظر مي‌رسد مردم به قدرت و منزلتي از فهم اجتماعي رسيده‌اند كه باور كنند هر تحولي در داخل كشور را بايد با صندوق راي شكل بدهند. طبيعتا اين‌بار هم تحت تاثير افراد و گروه‌هاي مرجع اين موج اجتماعي شكل گرفت و يك حماسه ملي توسط مردم خلق شد كه بيش از هر كسي، كليت نظام و مردم پيروز اين انتخابات بودند. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با اشاره به نتيجه‌اي كه ليست اميد در پايتخت به دست آورد گفت: شايد به جرات بتوان گفت اين نتيجه براي خود ما با توجه به ردصلاحيت گسترده نيروهاي شاخص مان، غيرقابل پيش‌بيني بود اما اين به رفتار عموم و آحاد جامعه بر مي‌گردد كه غيرقابل پيش‌بيني هستند و همان لحظات آخر يا روز آخر تصميم خودشان را مي‌گيرند.  عضو شوراي مشورتي اصلاح‌طلبان با تاكيد براينكه جريان‌هاي سياسي نبايد درگير دسته‌بندي و يارگيري سياسي از مجلس دهم شوند، گفت: «تهران» هميشه پيشاني سياسي انتخابات بوده است و پيروزي و شكست در تهران به منزله پيروزي يا شكست در صحنه انتخابات است. شخصا اين بحث‌هايي را كه رسانه‌هاي تندروها و اصولگرا مطرح مي‌كنند كه ما راي شهرستان‌ها را برديم، قبول ندارم، اساسا هم اصلاح‌طلبان دنبال اين نيستند كه روي اين عرصه مانور دهند كه چه ميزان چه كسي پيروز شده يا شكست خورده است. اين چهره سياسي اصلاح‌طلب گفت: معتقدم جريان اصولگرا هم بايد با همين رويكرد پيش برود و خيلي دنبال قافيه‌پردازي نباشد و فضا را به سمت تحريك فضاي اجتماعي يا تنش زايي نبرد. اصلاح‌طلبان هوشمند‌تر از آن هستند كه تحت تاثير اين تبليغات و رسانه‌هاي تندرو قرار گيرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون