• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3490 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۶ اسفند

حسين كمالي در گفت‌وگو با «اعتماد»:

اصلاح‌طلبان براي كرسي‌هاي باقيمانده مجلس دهم برنامه دارند

توجه به واقعيت‌هاي جامعه؛ برگ برنده اصلاح‌طلبان

توجه به واقعيت‌هاي جامعه از سوي اصلاح‌طلبان برگ برنده ما در انتخابات مرحله دوم مجلس خواهد بود. چرا كه در دور قبل نيز اصلاح‌طلبان تلاش كردند كه بدون تخريب و حركت‌هاي ايذايي و بر اساس رفتارهاي مسالمت جويانه در سطح جامعه كار را جلو ببرند.
ما در مرحله اول يك گفت‌وگوي صادقانه، بدون تنش و بدون برخوردهاي خشن را درجريان انتخابات در جامعه به نمايش گذاشتيم. هر چقدر كه برخي ازجمله صدا و سيما رفتارهاي تحريك آميزي انجام دادند، اصلاح‌طلبان نسبت به آن بي‌تفاوت بوده و خيلي آرام و منطقي با مسائل مواجه شدند.
    مريم وحيديان/ «اصلاح‌طلبان خواستار اين هستند كه كشور در عرصه بين‌الملل و در سطح داخلي با آرامش اداره شود.» اين گفته حسين كمالي، رييس كارگروه سياست‌ها و راهبردهاي شوراي عالي سياستگذاري است. او تاكيد مي‌كند كه اصلاح‌طلبان همان طور كه تلاش كردند با وجود بي‌مهري‌ها و رفتارهاي تحريك آميز برخي بخش‌ها، دور اول انتخابات مسالمت‌آميز و همراه با تعامل در فضاي سياسي كشور باشد، در دور دوم انتخابات نيز همين سياست را در پيش خواهند گرفت.

  ارزيابي شما از وضعيت مرحله دوم انتخابات چيست؟
اصلاح‌طلبان براي شركت در مرحله دوم انتخابات مجلس شوراي اسلامي كه در روز دهم ارديبهشت‌ماه برگزار مي‌شود، آماده مي‌شوند. همزمان با روز جهاني كارگر و روز معلم مردم آماده مي‌شوند تا در صحنه تصميم‌گيري براي بهبود اوضاع كشور حضوري فعال و پر شور در انتخابات داشته باشند. اصلاح‌طلبان تلاش مي‌كنند گامي را كه در مرحله اول انتخابات مجلس برداشتند با كسب اكثريت مجلس كامل كنند و مجلسي را شكل دهند كه در آن بتوانند به تعهدات خود نسبت به جامعه و مردم عمل كنند.
  چرا كسب اكثريت كرسي‌هاي مجلس در مرحله دوم انتخابات اهميت ويژه‌اي دارد؟
شايد اين نخستين باري بود كه نمايندگان مجلس بر اساس يك برنامه با هم وارد مذاكره و گفت و شنود شدند و برنامه‌ها مبناي كار قرار گرفت. اگر اصلاح‌طلبان نتوانند به اكثريت قاطع مجلس دست پيدا كنند و در موقعيتي قرار بگيرند كه تحقق وعده‌هاي‌شان مشكل باشد، هم مردم به نتيجه‌اي كه انتظار داشتند نمي‌رسند و هم اصلاح‌طلبان با موانع بزرگي مواجه خواهند شد و نمي‌توانند نتيجه بگيرند. همچنين كشور نمي‌تواند به يك سياست واحد دست پيدا كند. اگر سياست‌هاي متفاوت و بعضا واگرا در صحنه سياست به اجرا در بيايد نمي‌تواند مسير خود را به صورت روان پيش برده و راه بگشايند. چنين چيزي را نمي‌توان حركتي در جهت بهبود زندگي مردم نام برد. بنابراين اصلاح‌طلبان براي اينكه بتوانند در انتخابات موفق باشند و به وعده‌هاي خودشان عمل كنند بايد اكثريت مجلس آينده را به دست بگيرند. اين هدفي است كه اصلاح‌طلبان در حال پيگيري آن هستند.
  اصلاح‌طلبان چه استراتژي براي كسب اكثريت مجلس دهم در مرحله دوم انتخابات دارند؟
اصلاح‌طلبان همان استراتژي كه در دور اول انتخابات تعقيب كردند در پيش خواهند گرفت. برگزاري انتخاباتي آرام، مسالمت‌آميز، منطقي و بدون چالش اهميت بسياري دارد كه همچون دوره قبل اصلاح‌طلبان در ايجاد آن مي‌كوشند. اميدوار هستيم كه بتوانيم يك انتخابات خوب و مسالمت آميز در كشور برگزار كنيم. ما در مرحله اول يك گفت‌وگوي صادقانه، بدون تنش و بدون برخوردهاي خشن را درجريان انتخابات در جامعه به نمايش گذاشتيم. هر چقدر كه برخي ازجمله صدا و سيما رفتارهاي تحريك‌آميزي انجام دادند، اصلاح‌طلبان نسبت به آن بي‌تفاوت بوده و خيلي آرام و منطقي با مسائل مواجه شدند و رفتاري منطقي و مسالمت آميز  داشتند. همچنين توجه به واقعيت‌هاي جامعه از سوي اصلاح‌طلبان برگ برنده ما در انتخابات مرحله دوم مجلس خواهد بود چرا كه در دور قبل نيز اصلاح‌طلبان تلاش كردند كه بدون تخريب و حركت‌هاي ايذايي و بر اساس رفتارهاي مسالمت جويانه در سطح جامعه كار را جلو ببرند. جناح چپ خواستار اين است كه كشور در عرصه بين‌الملل و در سطح داخلي با آرامش اداره شود. همچنين معتقد هستيم كه مسائل اساسي جامعه به زندگي مردم باز مي‌گردد كه در حال حاضر عرصه اقتصادي داراي مشكلات زيادي است. براي عبور از آن راهكارهايي بايد توسط دو جناح ارايه شود. اصلاح‌طلبان برنامه خود را در اين زمينه ارايه كرده‌اند. برنامه در حوزه‌هاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي ارايه كرده‌ايم. اين مردم هستند كه انتخاب مي‌كنند به اين برنامه‌ها مي‌خواهند راي دهند يا خير. اينكه آيا آنها مي‌خواهند تغيير و تحولي در عرصه اقتصادي كشور و ديگر حوزه‌ها شاهد باشند يا خير. مردم در مرحله اول انتخاب خود را انجام دادند و در مرحله دوم هم همين حركت خود را تكميل خواهند كرد.
  در حوزه‌هاي انتخابيه‌اي كه انتخاب‌ها محلي است و از مرحله اول نيز براي اصلاح‌طلبان تجربه شده، استراتژي و برنامه مشخصي تدوين شده است؟
برنامه نمايندگان كه براي انتخابات تدوين شده يك برنامه ملي است و براي همه نقاط كشور ابلاغ شده است. انتخابات تهران به پايان رسيده و كساني براي نمايندگي انتخاب شده‌اند. براي مرحله دوم تعداد كرسي‌هايي كه براي استان‌ها باقي مانده است، مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت. اميدواريم كه نتيجه خوب و مثبتي از آن بگيريم. اصلاح‌طلبان براي حوزه‌هاي انتخابيه در مرحله دوم انتخابات برنامه و استراتژي مناسب را اتخاذ خواهند كرد.
  پس از كسب اكثريت مجلس توسط اصلاح‌طلبان چه اولويت‌هايي مدنظر اين جناح است؟
اصلاح ساختار اقتصادي در دستور كار اصلاح‌طلبان است. همچنين بازگشت سرمايه‌هاي اجتماعي كشور از جمله اعتماد، بسيار اهميت دارد. به هر حال بايد پذيرفت كه اعتماد مردم تا حدي آسيب ديده است و هر دو جناح بايد در جهت بازگشت آن تلاش كنند. تغييرات در حوزه اقتصادي يكي از اولويت‌هاي مهم اين دوره از مجلس است و علاوه بر آن اصلاح ساختارهاي اجتماعي، فرهنگي و سياسي اهميت دارد. رفتارهاي سياسي در كشور نيازمند اصلاح است. البته در اين بخش دولت تا حدودي موفقيت‌هايي را كسب كرده است. اميدوار هستيم كه مجلس دهم بتواند اين موفقيت‌ها را تكميل كند يا لااقل در جهت تكميل آن گام‌هاي موثري بردارد. تنها در اين صورت است كه مي‌توانيم موقعيت خوبي را در سطح بين‌المللي براي كشور رقم بزنيم.
  با توجه به تعداد كرسي‌هايي كه در مرحله اول به دست آمده و ارزيابي‌تان از وضعيت كنوني اصلاح‌طلبان، شانس به دست آوردن اكثريت مجلس دهم توسط اصلاح‌طلبان را چقدر مي‌دانيد؟
من اين شانس را بالا مي‌دانم. اگر ما بتوانيم در مرحله دوم حتي نصف تعداد كرسي‌هاي باقي‌مانده را به دست آوريم به اكثريت خوبي در مجلس آينده دست پيدا مي‌كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون