• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3493 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۵ فروردين

خبر كوتاه

نيمه‌دوم فروردين، آغاز ديپلماسي فعال منطقه‌اي ايران
سفير جمهوري اسلامي ايران در باكو گفت: نيمه دوم فروردين شاهد فعال شدن ديپلماسي منطقه‌اي ايران خواهيم بود. به گزارش ايسنا، محسن پاك‌آيين خاطرنشان كرد: در نيمه دوم فروردين شاهد برگزاري اجلاس سه جانبه وزراي امورخارجه ايران، تركيه و آذربايجان در رامسر، اجلاس سه جانبه وزراي امور خارجه ايران، آذربايجان و روسيه در باكو و اجلاس معاونان وزراي كشورهاي حاشيه درياي خزر در باكو هستيم كه اين نشانگر توجه كشورهاي منطقه براي توسعه روابط و همكاري‌هاي چند جانبه است. سفير كشورمان گفت: اجلاس سه جانبه وزراي خارجه ايران، تركيه و آذربايجان كه در تاريخ 17 فروردين (5 آوريل) در رامسر برگزار مي‌شود، گام مهمي براي توسعه روابط و همكاري‌هاي سه كشور جهت مبارزه با تروريسم بين‌المللي، حمل و نقل و ترانزيت كالا و تقويت همكاري‌هاي تجاري اقتصادي خواهد بود. وي تاريخ اجلاس وزراي امور خارجه ايران، آذربايجان و روسيه در باكو را 19 فروردين (7 آوريل) اعلام و خاطرنشان كرد: براي نخستين بار است كه چنين اجلاسي برگزار مي‌شود و نشانگر اراده سه كشور براي يافتن بسترهاي جديد براي همكاري به خصوص در حوزه‌هاي ترانزيت، تجارت و انرژي و همچنين ايفاي نقش براي حفظ صلح و ثبات در منطقه است. پاك‌آيين حضور ابراهيم رحيم‌پور، معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه و نماينده ويژه كشورمان در امور درياي خزر در اجلاس ويژه اين دريا در باكو را نيز حركتي در جهت تدوين رژيم حقوقي درياي خزر دانست و ابراز اميدواري كرد كه تداوم اين رايزني‌ها موجب توافقات بيشتر براي تامين منافع كشورهاي اين حوزه باشد. پاك آيين كشورهاي ايران، روسيه، تركيه و آذربايجان را داراي نقش تعيين‌كننده در مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي و تامين امنيت و ثبات خواند و افزود: برگزاري نشست‌هاي سه جانبه باهدف تقويت همكاري‌ها در زمينه‌هاي حمل و نقل، انرژي، تجارت و امنيت منطقه‌اي اقدامي ضروري به نظر رسيده و يك ابتكار مهم ديپلماتيك تلقي مي‌شود. سفير ايران در باكو روابط كشورمان با سه كشور روسيه، آذربايجان و تركيه را رو به رشد توصيف كرد و گفت: علاوه بر همسايگي سابقه تاريخي، تمدني، فرهنگي و ديني مشتركات فراواني بين چهار كشور وجود دارد و همگرايي بين ايران، روسيه، تركيه و آذربايجان مي‌تواند سبب افزايش نقش منطقه‌اي و بين‌المللي اين كشورها شود.

رييس‌جمهوري چين: برجام درس بزرگ ديپلماسي دنيا بود
رييس‌جمهوري چين در حاشيه نشست امنيت هسته‌اي گفت: «توافق هسته‌اي ايران درس بزرگ ديپلماسي دنيا بود كه بايد از آن بسيار آموخت. » به گزارش آنا به نقل از شينهوا، شي جين پينگ كه براي حضور در نشست امنيت هسته‌اي به امريكا سفر كرده است، افزود: «موضوع توافق هسته‌اي شش قدرت بزرگ دنيا با ايران نبايد به فراموشي سپرده شود و بايد همواره به آن توجه داشت.» وي تاكيد كرد كه همواره بايد متوجه بود كه گفت‌وگو و مذاكره مي‌تواند بسياري از مشكلات را حل كرده و اختلافات را كاهش دهد. وي در جمع سران كشورهاي ديگري كه در توافق هسته‌اي با ايران مشاركت داشته‌اند، گفت: «توافق هسته‌اي ايران زيربنايي براي حل جامع بسياري از مسائل ديگر است.» وي گفت كه ما نقش سازنده‌اي براي رسيدن به اين توافق داشته‌ايم و همواره به پيشبرد آن مساعدت كرده‌ايم و كماكان بر اجراي دقيق توافق تاكيد مي‌كنيم.

قزاقستان : هر كمكي لازم باشد
 براي تداوم اجراي برجام انجام مي‌دهيم
وزير خارجه قزاقستان با اشاره به نقش اين كشور در جريان مبادله سوخت در توافق هسته‌اي، گفت: آستانه هر كمكي لازم باشد براي ادامه اجراي برجام انجام مي‌دهد. به گزارش فارس، ارلان ادريسوف در گفت‌وگو با نشريه فارين پاليسي در مورد روند مبادله مواد هسته‌اي با ايران، گفت كه تصميم به استفاده از ذخاير اورانيوم قزاقستان زماني اتخاذ شد كه «فرصت (تا اجراي توافق) رو به پايان بود. » وي افزود: «از دولت ما خواسته شد كه اورانيوم تحويل دهيم و ما هم اين كار را كرديم. ما هر نقشي لازم باشد براي اطمينان از پابرجا ماندن توافق، انجام خواهيم داد.»

وزير امور خارجه بحرين ادعاي خود را تكرار كرد
وزير امور خارجه بحرين در اظهاراتي خصمانه عليه ايران گفت كه كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس آماده‌اند تا با ايران مقابله كنند. به گزارش ايسنا، شيخ خالد بن احمد آل خليفه وزير امور خارجه بحرين در گفت‌وگو با شبكه العربيه به طرح ادعاهايي بي‌اساس عليه كشورمان پرداخت و گفت كه ايران بايد به طور كامل سياست‌هايش در مقابل كشورهاي منطقه را تغيير دهد. براساس گزارش خبرگزاري رويترز وي در ادامه اظهارات خصمانه خود گفت كه اگر تهران سياست‌هايش را تغيير دهد، بحرين و ديگر كشورهاي عرب حاشيه خليج (فارس) آماده‌اند تا فصل جديدي از روابط خود را با ايران آغاز كنند. به گزارش رويترز، اين سياست‌ها شامل توقف حمايت ايران از حزب‌الله لبنان مي‌شود. وزير امور خارجه بحرين كه كشورش در ژانويه 2016 در پيروي از عربستان سعودي روابط ديپلماتيك خود را با تهران قطع كرده است، تصريح كرد: ما يك پيغام براي ايران و پيروانش مي‌فرستيم. ما اكنون براي مقابله با ايران بسيار جدي هستيم و هيچ ترديدي براي دفاع از مردم، كشورهاي‌مان، منافع و برادران‌مان در منطقه نداريم، چراكه اين مساله‌اي ضروري براي ما است. شيخ خالد آل خليفه در بخش ديگري از اين گفت‌وگو در پاسخ به سوالي درباره اظهارات باراك اوباما، رييس‌جمهور امريكا در مصاحبه‌اش با نشريه آتلانتيك كه گفته بود عربستان سعودي بايد سهم ايران را در منطقه بپذيرد، تنها به يك جمله اكتفا كرد و گفت كه اين مساله تغييري در سياست ايجاد نمي‌كند. اظهارات اين مقام بحريني در حالي است كه بحرين كه ايران را بارها به دخالت در امور كشورش متهم كرده است، در حالي اين ادعاهاي بي‌اساس را مطرح مي‌كند كه عملكردش در عرصه سياست داخلي موجب بروز نارضايتي عميق در ميان اكثريت شيعه در اين كشور شده است.

آمادگي ايران براي توسعه روابط با سنگال
سفير ايران در سنگال استوارنامه خود را تقديم رييس‌جمهور اين كشور كرد. به گزارش «اعتماد»، در آغازين روزهاي شروع سال نو 1395 و مقارن با فرارسيدن سالروز استقلال سنگال، عين‌الله قشقاوي سفير جديد كشورمان در سنگال، استوارنامه خود را تسليم مكي سال، رييس‌جمهوري سنگال كرد. سفير جمهوري اسلامي ايران در اين ديدار با ابلاغ سلام گرم رييس‌جمهور كشورمان و همچنين پيام تبريك سالروز استقلال سنگال به رييس‌جمهور اين كشور، آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي بسط و توسعه همه‌جانبه روابط با كشور دوست و مسلمان سنگال را اعلام كرد. سفير كشورمان در اين ملاقات، دعوتنامه حسن روحاني، رييس‌جمهور كشورمان خطاب به مكي سال براي ديدار رسمي از جمهوري اسلامي ايران را تسليم وي كرد. مكي سال با تاكيد بر اهميت جمهوري اسلامي ايران و توانمندي‌هاي موجود در آن، اراده خود و دولت سنگال را در گسترش همكاري‌ها در تمام زمينه‌ها ابراز داشت. وي ضمن درخواست حمايت ايران از برنامه‌هاي اقتصادي در كشورش اظهار اميدواري كرد تا در فرصتي مناسب از جمهوري اسلامي ايران ديدن كند. كشور مسلمان سنگال با 14 ميليون جمعيت در غرب آفريقا، عضو اتحاديه آفريقا و ديگر سازمان‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي از جمله سازمان همكاري‌هاي اسلامي و نيز رييس دوره‌اي سازمان منطقه‌اي اكواس بوده و عضو غيردايم شوراي امنيت است كه مردم آن از دوستداران جمهوري اسلامي ايران هستند.

نگاه نيويورك‌تايمز به رابطه ايران و عربستان
توماس فريدمن در يادداشتي در نيويورك تايمز امريكا نابودي تروريست‌ها در خاورميانه را وابسته به مذاكره ايران و عربستان دانست. به گزارش انتخاب، اين تحليلگر مطرح امريكايي در يادداشت خود آورده است: نابودي داعش امري لازم براي ايجاد ثبات در عراق و سوريه است، اما تا هنگامي كه فرقه‌ها واقعا بر سر تقسيم قدرت كنار نيايند، عملي نيست؛ از سوي ديگر ناديده گرفتن سرطان داعش و توانايي گسترش آن حتي تا مرزهاي بلژيك نيز ناممكن است و اگر فرض كنيم همه اينها به قدر كافي غيرممكن نباشد، تلاش براي ايجاد امنيت كافي در عراق براي استقرار دموكراسي نيازمند آن است كه امريكا چشم خود را بر اين حقيقت ببندد كه مهم‌ترين متحد عضو ناتوي آن در منطقه كه تركيه است، در حال تغيير از يك كشور دموكرات به يك ديكتاتوري است كه ديگر بايد رييس‌جمهور آن را «سلطان اردوغان» خطاب كرد. نمونه اين دست اقدامات او بستن روزنامه‌هاي مخالف و به زندان و دادگاه فرستادن روزنامه‌نگاران است. اما چون امريكا به پايگاه هوايي تركيه و همكاري با آنها براي ايجاد حداقلي از دموكراسي در آينده عراق نياز دارد، در برابر نابودي دموكراسي در تركيه كنوني ساكت است. وي زمان كنوني را سخت‌ترين زمان در 70 سال گذشته براي مديريت سياست خارجي امريكا دانست و افزود: داعش موشكي است كه سيستم هدايت آن فرزند مستقيم ايدئولوژي خشك‌مذهب، ضدشيعه و ضدتكثرگرايي وهابيت عربستان‌سعودي است و سوخت آن از به حاشيه رانده شدن و ضعيف نگه داشتن اقليت سني عراق تامين مي‌شود. در ادامه اين يادداشت، ادعا شده است: تا وقتي (اختلاف) ميان عربستان و ايران در اين درگيري‌ها ادامه داشته باشد، هميشه داعش ديگري درست مي‌شود. به همين دليل است كه مهم‌ترين «روند صلح» در خاورميانه در حال حاضر به ايران و عربستان باز مي‌گردد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون