• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3494 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۶ فروردين

وزير راه و شهرسازي اعلام كرد

نوسازي صنعت هوانوردي اولويت‌هاي سال 1395

نظام حمل‌ونقل كشور دچار بحران بنگاهداري


با وجود همه انتقادهايي كه به خريد هواپيما پس از توافق هسته‌اي انجام شده، وزير راه و شهرسازي باز هم خبر داده كه نوسازي صنعت هوانوردي كشور از اولويت‌هاي برنامه‌هايي است كه در سال 1395 پيگيري خواهد شد. او تاكيد كرده كه براساس پيش‌بيني‌هاي وزارتخانه زيرنظرش در 15 سال آينده بايد تعداد مسافران هوايي كشور دو برابر شود. از اين‌رو قصد و هدف اصلي ما اين خواهد بود كه با نوسازي اين ناوگان از يكسو و استفاده بهينه از تاسيسات و زيرساخت‌هاي كشور از سوي ديگر شرايط براي رسيدن به اين رقم به وجود بيايد.
آخوندي در پاسخ به اين پرسش ايسنا كه ايرلاين‌هاي ايراني با توجه به سختي‌هايي كه در سال‌هاي گذشته پشت سر گذاشته‌اند تا چه حد توان استفاده از فرصت پساتحريم را دارند؟ توضيح داده است: نظام حمل‌ونقل ما دچار بحران بنگاهداري است. از اين‌رو اگر ما قصد داريم كه اين صنعت را دگرگون كنيم، به‌قطع اصلي‌ترين شرط آن اصلاح نحوه بنگاهداري در اين عرصه است. در اين راستا وزارت راه و شهرسازي تلاش كرده با برنامه‌ريزي براي افزايش نظارت‌ها بر اوضاع مالي ايرلاين‌ها قدري جايگاه اين شركت‌ها را تغيير دهد.
وي افزود: در حال حاضر وزارت راه و شهرسازي شرطي قطعي گذاشته تا تمامي ايرلاين‌هاي فعال در كشور تا ابتداي مرداد‌ماه بتواند كفايت مالي لازم را به وجود آورده و از نظر تجهيزات و صلاحيت‌هاي فني جايگاه خود را ارتقا دهد.
وزير راه و شهرسازي گفت: در حال حاضر برخي ايرلاين‌هاي ايران سرمايه‌اي نزديك به 20 تا 30 ميليارد تومان دارند و اين به معناي آن است كه حتي اين رقم 10 درصد كفايت سرمايه مدنظر را نيز نمي‌دهد. از اين‌رو به‌قطع اين ايرلاين‌ها بايد تا زمان تعيين‌شده اوضاع خود را دگرگون كنند.
او در پاسخ به اين سوال كه آيا در كنار سياست‌هاي رو به جلوي ايران براي رابطه ترانزيتي ريلي با كشورهاي همسايه اين كشورها هم توان همكاري با ايران را دارند؟ اظهار كرد: در حال حاضر از شش كشوري كه گزينه اتصال ريلي به حساب مي‌آيند هر يك شرايط خاص خود را داشته و البته مي‌توان گفت براي تمام آنها برنامه‌ريزي‌هايي انجام شده است. وزير راه و شهرسازي با اشاره به اوضاع مساعد ارتباط ريلي ايران با تركمنستان تصريح كرد: ما در حال حاضر با اين كشور از راه دو مرز ريلي سرخس و اينچه‌برون در تماس هستيم و حركت محموله‌هاي ترانزيتي از اين مرز بدون هيچ مشكلي انجام مي‌گيرد. اتصال ريلي با تركيه نيز كه از سال‌ها پيش نهايي شده بود چند ماه قبل به دليل مسائل امنيتي مسدود شد، اما در جريان مذاكرات اخيري كه داشتيم قصد داريم بار ديگر فعاليت قطارها را از سر بگيريم. آخوندي ادامه داد: براي كشور عراق نيز هرچند مسائل و مشكلات امنيتي به قوت خود باقي است، اما ايران از سه راه اين اتصال را پيگيري مي‌كند. از يكسو راه‌آهن ما به نقده رسيده كه به راحتي مي‌تواند به كردستان عراق متصل شود، از سويي ديگر دو راه‌آهن كرمانشاه - خسروي و شلمچه - بصره نيز در دستور كار قرار دارد كه مي‌تواند در آينده نزديك به بهره‌برداري برسد. وي از ارمنستان به عنوان يكي‌ديگر از اهداف ترانزيتي ريلي ايران ياد كرد و گفت: ايران پيش از اين از طريق مرز جلفا به ارمنستان متصل بوده كه در حال حاضر با توجه به اختلاف‌هاي موجود بين دو كشور ارمنستان و آذربايجان اين اتصال ممكن نيست. ما تلاش كرديم شرايط را براي ساخت خطي جديد رصد كنيم كه البته نهايي شدن كار در اين حوزه نياز به پيگيري‌هاي جدي و جذب سرمايه‌گذاري با منابع مالي بسيار بالا دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون