• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3495 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۷ فروردين

مهم‌ترين اسامي پاناماليكس

افراد  زير بخشي از مهم‌ترين اسامي‌اي است كه در اسناد منتشر شده توسط رسانه‌ها در خصوص فساد مالي رهبران جهان است.
ولاديمير پوتين
سرگئي رولدوگين از جمله افرادي است كه در اسناد به اسم آن اشاره شده است. در اواخر دهه 70 ميلادي پوتين و رولدوگين روابط بسيار نزديكي داشتند كه به مانند برادر بودند. پوتين در ادامه به كاگ‌ب پيوست و سپس به رياست‌جمهوري روسيه رسيد. رولدوگين شهرتي به عنوان يك نوازنده ويولن سل در سطح جهاني به دست آورد و در نهايت تبديل به مدير هنري خانه موسيقي سنت پترزبورگ شد. در طول زندگي دو طرف اين دو شخصيت به هم نزديك باقي ماندند. رولدوگين نقش مهمي در معرفي پوتين به همسر آينده‌اش لودميلا داشت، او همچنين پدرخوانده دختر بزرگ پوتين ماريا است. اين شخص نزديك به پوتين مسووليت چهار شركت به عنوان گذر گاه مالياتي در اختيار داشته است.  برادران ميلياردر روتنبرگ، بوريس و آركادي از دوستان دوران كودكي ولاديمير پوتين رييس جمهوري روسيه به حساب مي‌آيند و با پوتين ورزش‌هاي رزمي انجام مي‌دادند. اين برادران در زمان تصدي رياست‌جمهوري پوتين چند ميليارد دلار از طريق قراردادهاي پر سود دولتي و از شركت‌هاي دولتي به دست آوردند. در ماه مارس سال 2014 آنها تحت تحريم ايالت متحده براي حمايت از پوتين قرار گرفتند و در بازي‌هاي المپيك زمستاني سوچي هفت ميليارد دلار قرار داد بستند. در داخل اسناد موساك فونسكا چند شركت سرمايه‌گذاري فلات قاره از جمله ساخت خط لوله در اختيار اين دو برادر قرار داشته است. آركادي و بوريس صاحبان حداقل هفت شركت ثبت شده در جزاير ويرجين بريتانيا است كه شش شركت آن به‌طور مستقيم با موساك فونسكا در ارتباط است.
بشار اسد
برادران مخلوف يعني رامي و حافظ از بستگان بشار اسد، رييس‌جمهوري سوريه هستند كه ثروت خود را از طريق روابط خانوادگي خود به دست آوردند. رامي بخش كليدي اقتصاد مانند نفت و ارتباط را به‌طور كامل در سوريه در اختيار داشت و سال‌ها هر شركت خارجي براي كار در سوريه با او در ارتباط بود. حافظ به‌طور كلي مسوول دستگاه‌هاي اطلاعاتي و امنيتي سوريه است كه به برادر كمك مي‌كرد. هردو برادر تحت تحريم‌هاي بين‌المللي قرار دارند. هرچند حافظ موفق به آزادسازي چهار ميليون دلار در حساب سوييس خود شد. اين دو برادر نيز اسامي آنها در اسناد واقع شده است كه از طريق شركت‌هاي خارجي سعي در پولشويي و ارتباط‌هاي مالي و حتي در شركت‌هاي خارجي بريتانيايي سهام داشتند.
ديويد كامرون
يان كامرون، پدر ديويد كامرون نخست‌وزير بريتانيا كه در سال 2010 درگذشت، به عنوان يك دلال سهام و سرمايه‌گذار شناخته مي‌شد. در داخل اسناد موساك فونسكا اسنادي وجود دارد كه پدر ديويد كامرون از طريق شركت‌هاي فلات قاره و چند مليتي از ارايه ماليات فرار مي‌كرد.
ملك سلمان
سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان سعودي در ژانويه 2015 شد. او قبلا در سمت‌هاي گوناگوني قرار داشت. طبق اسناد موساك فونسكا او شركتي در ويرجين بريتانيا دارد كه وام مسكن براي خانه‌هاي لوكس در قايق‌هاي بادباني ارايه مي‌دهد. ملك سلمان نقش نامشخصي در شركتي در لوكزامبورگ ايفا مي‌كند و شركت‌هاي متفاوتي را در بريتانيا نيز خريداري كرده است. همچنين در لندن نيز شركت‌هايي را به وجود آورده كه براي خريد خانه‌هاي لوكس وام اعطا مي‌كند.
حسني مبارك
علا مبارك، فرزند حسني مبارك به عنوان يكي از تاجران ثروتمند مصري محسوب مي‌شود. او به همراه برادرش در سال 2015 به جرم ميليون‌ها دلار اختلاس به زندان محكوم شدند. طبق اسناد منتشر شده شركتي تحت عنوان سازه‌هاي دريايي به وجود آورده‌اند. علا اين شركت را در جزاير ويرجين بريتانيا تاسيس كرد و توسط كرديت سوييس مديريت مي‌كرد كه پس از دستگيري وي به همراه پدر و برادرش دارايي‌هاي علا مسدود شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون