• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3498 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۱ فروردين

صوفي خبر داد

اتفاق نظر اصلاح‌طلبان بر رياست عارف در مجلس

رييس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان گفت: جرياني كه امروز دست به تخريب آقاي هاشمي مي‌زند در گذشته شعار «مخالف هاشمي مخالف رهبري است و مخالف رهبري دشمن پيغمبر است» سر مي‌دادند و اين نوع تفكري كه داشتند حاصل افراط و تفريط بود و از نظر اميرالمومنين افراط و تفريط نماد جهالت است.
علي صوفي در گفت‌وگو با ايسكانيوز پيرامون عملكرد شوراي عالي سياستگذاري در دور دوم انتخابات مجلس گفت: در
اين دوره تكليف روشن‌تر از دور اول است؛ افرادي كه به دور دوم راه يافتند شناخته شده‌اند و ديگر نيازي به انتخاب نامزدها نيست و عده‌اي كه در مرحله اول مورد حمايت ما بودند و در مرحله دوم هم مورد حمايت اصلاح‌طلبان قرار دارند.
رييس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان با بيان اينكه در نهايت ليستي ارايه مي‌شود كه در آن سه موضع وجود دارد، تصريح كرد: نخستين آن اسامي نامزدهايي است كه از آنها حمايت مي‌شود و موضع دوم اعلام سكوت است و يك موضع عدم مواضع است. بنابراين اين موارد مشخص‌كننده نظر اصلاح‌طلبان در دور دوم انتخابات مجلس شوراي اسلامي است. وي ادامه داد: ممكن است در برخي از حوزه‌ها رقابت بين كانديداهاي اصلاح‌طلب باشد كه به‌طور طبع در اين موقعيت موضع ما سكوت است و در برخي از حوزه‌هايي كه كانديدايي نداريم هيچ موضعي نخواهيم داشت اما در حوزه‌هايي كه كانديداي مشخصي وجود دارد و بايد مورد حمايت قرار گيرند به‌طور حتم حمايت خواهند شد.
پارلمان و دولت در سايه براي زماني است كه از قدرت خارج شده باشيم
وزير تعاون دولت اصلاحات در واكنش به بحث تشكيل پارلمان سايه با حضور بزرگان اصلاحات گفت: اين حرف، حرف درستي نيست، لذا تا زماني كه پارلمان را در دست داريم ديگر پارلمان روسا معنا ندارد و پارلمان و دولت در سايه براي زماني است كه از قدرت خارج شده باشيم. وي با اشاره به مناسبات سازماني تصريح كرد: اصلاح‌طلبان به‌صورت سازمان‌يافته در اين دور از انتخابات حضور يافتند و براي تشكيل سازمان بلافاصله بعد از انتخابات 92 فعاليت‌ها شروع و با چالش‌ها و اختلاف سلايق متعددي هم مواجه شد اما در نهايت به وحدتي در كل كشور رسيد كه در راس آن شوراي عالي سياستگذاري شكل يافت. صوفي ادامه داد: اين شورا سازماني است كه زيرمجموعه آن اعم از كارگروه‌ها و مديران مناطق و ميزهاي استان و شوراي اصلاح‌طلبان استان‌ها و مجامع اصلاح‌طلبان حاميان دولت به شكل تشكيلاتي توانستند اين انتخابات را مديريت كنند و بتوانند به نتيجه مطلوب دسترسي پيدا كنند و اين تشكيلات است كه به كار خود ادامه مي‌دهد.
اتفاق نظر اصلاح‌طلبان بر رياست عارف در مجلس
وي با اشاره به اينكه نمايندگاني كه انتخاب شدند ميثاق‌نامه‌اي را امضا كردند و متعهد شدند عضو فراكسيون اصلاح‌طلبان و حاميان دولت در مجلس باشند تاكيد كرد: اين يعني كار سازمان‌يافته كه در قالب اين تشكيلات نمايندگان به صورت منفرد نمي‌توانند عمل كنند و طبعا سران اصلاحات در چارچوب تشكيلاتي كه بيرون از مجلس است نمايندگان را هدايت خواهند كرد و از اين منظر حرف درستي است كه همه‌چيز به شكل سلسله مراتبي طي خواهد شد و سياستگذاري‌هايي كه قبلا به تصويب شوراي سياستگذاري رسيده است بر همه آنها نظارت مي‌شود تا اجراي آنها كه توسط نمايندگان است انجام شود. رييس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان بيان كرد: ارتباط بين مجلس و سازمان تشكيلاتي كه براي برگزاري انتخابات شكل گرفت، تداوم خواهد داشت و مجلس ناچار است برنامه محور عمل كند تا بتوانيم پاسخگوي مطالبات مردم باشيم و همه نمايندگان بايد در چارچوب قوانين حركت كنند. مجلس بايد براي اين راهبرد تلاش كند و پارلمان در سايه واژه مناسبي براي اين هدف نيست. وي درباره جمع‌بندي اصلاح‌طلبان پيرامون رياست مجلس گفت: گزينه مورد تاييد اصلاح‌طلبان براي رياست مجلس دكتر عارف بوده و خواهد بود و اين ترديدناپذير است و كسي هم به آن شبهه ندارد و همه اصلاح‌طلبان اعم از آقاي خاتمي - هاشمي از ابتدا مواضعشان همين بوده و اخيرا هم در رايزني‌هايي هم با حاميان دولت داشتيم نظر واحدي بين اعتدالگرايان و اصلاح‌طلبان وجود دارد. آن چيزي كه باقي مي‌ماند تركيب آينده مجلس است كه بعد از انتخابات مرحله دوم روشن خواهد شد.
تركيب مجلس تعيين‌كننده رياست
صوفي با تاكيد بر تعيين‌كنندگي تركيب مجلس براي انتخابت رياست مجلس ادامه داد: پيش‌بيني ما اين است كه اكثريت مجلس را به دست مي‌آوريم. با توجه و از 69 كرسي باقيمانده فكر مي‌كنيم40 نفر را در دور دوم به مجلس بفرستيم كه در اين صورت با 124 كرسي كه در مرحله اول به دست آورديم 164 كرسي را كسب كنيم و در اين صورت اكثريت مطلق مجلس را خواهيم داشت. در صورتي كه اين اكثريت را به دست آوريم طبعا رييس مجلس دكتر عارف خواهد بود. وي افزود: اگر نتوانيم اين اكثريت را كسب كنيم در اين صورت بايد ائتلاف كنيم و با اصولگرايان معتدلي كه در مجلس حضور دارند به ائتلاف برسيم كه ممكن است در اين شرايط حاصل ائتلاف آقاي عارف باشد يا نباشد. تركيب آينده مجلس است كه رياست مجلس را مشخص مي‌كند اما پيش‌بيني‌ها حاكي از اين است كه دكتر عارف رياست مجلس را كسب مي‌كند.
از تخريب آقاي هاشمي توسط كساني كه در حاكميت هستند تعجب مي‌كنم
وزير تعاون دولت اصلاحات با اشاره به تخريب‌هايي كه اخيرا متوجه آيت‌الله هاشمي است بيان كرد: آيت‌الله هاشمي از استوانه‌هاي نظام محسوب مي‌شود و در انقلابي‌بودن او اصلا ترديدي وجود ندارد. فكر نمي‌كنم در ميان روحانيت فردي نگاه انقلابي‌تر نسبت به هاشمي داشته باشد. وي با بيان اينكه دلسوزي آقاي هاشمي براي انقلاب مانند دلسوزي پدر براي فرزندش است و ايشان به هيچ‌وجه حاضر نيست انقلاب يا نظام آسيب ببيند و هزينه‌هاي سنگيني را در دوران مبارزاتي پرداخت كرده است، تصريح كرد: آقاي هاشمي در مواجهه با كودتاي سازمان مجاهدين خلق در سال 54 آسيب جدي ديد. لذا آنها وي را لو دادند و آقاي هاشمي زير شكنجه‌هاي سختي قرار گرفت و اين تك‌سرفه‌هايي كه دارد حاصل آن شكنجه‌ها است. صوفي با بيان اينكه آيت‌الله هاشمي جزو لاينفك انقلاب است و دوست و دشمن به آن اذعان دارد، افزود: از تخريب آقاي هاشمي توسط كساني كه در حاكميت هستند تعجب مي‌كنم. لذا اگر بحث نفوذي مطرح است، ترديد ندارم كساني كه آقاي هاشمي را تخريب مي‌كنند حتما نفوذي و عامل دشمن هستند.
آيت‌الله هاشمي قاطع و محكم پشت انقلاب و نظام ايستاده است
وي با بيان اينكه هيچ كس مصون از خطا نيست و همه بايد مورد نقد قرار گيرند به ويژه افرادي كه در موضع قدرت هستند از ديگران نيازمندتر به انتقادند بيان كرد: خطاهاي آنها به ملت و كشور آسيب مي‌رساند و آينده جوانان از بين مي‌برد، كما اينكه در هشت سال دولت نهم و دهم خسارت‌هايي كه ايجاد و عواقبي كه در برداشت حاصل اين بود كه اجازه انتقاد ندادند.
صوفي گفت: برخي معتقدند نبايد مواضع قدرت مورد انتقاد قرار گيرد و جرياني كه امروز دست به تخريب آقاي هاشمي مي‌زند در گذشته شعار «مخالف هاشمي مخالف رهبري است و مخالف رهبري دشمن پيغمبر است» سر مي‌دادند و اين نوع تفكري كه داشتند حاصل افراط و تفريط است و از نظر اميرالمومنين افراط و تفريط نماد جهالت است. رييس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان با تاكيد بر اينكه تخريب آيت‌الله هاشمي را توصيه دشمن مي‌دانم عنوان كرد: آقاي هاشمي نيروي فعالي است و از ويژگي‌هاي ايشان اين است كه هيچگاه دچار انفعال نشد و هميشه برنامه و نظر دارد و قاطع و محكم پشت انقلاب و نظام ايستاده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون