• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3499 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۲ فروردين

با واگذاري اين گنجينه ملي مخالفم

فرح اصولي

موزه‌هاي زيادي در دنيا با مشكل كمبود بودجه مواجه مي‌شوند كه حتي گاهي اين مساله، اين موزه‌ها را در آستانه تعطيلي قرار مي‌دهد. با اين وجود آنها تلاش خود را در جذب حمايت كارتل‌هاي خصوصي و سرمايه‌داران مي‌كنند تا با كمك آنها موزه را سرپا نگه دارند. خدا را شكر در ايران هم مولتي‌ميلياردرهاي فراواني داريم و خيلي‌ها در اين بين يا كلكسيونر مي‌شوند يا ترجيح مي‌دهند در شاخه‌هاي ديگر هنري مثل فيلم سرمايه‌گذاري كنند. همين افراد مي‌توانند در اين پروژه بااهميت ملي كه گنجينه مادي و معنوي ما است مشاركت داشته و براي حفظ آن كمك كنند.
براي ما افتخاري است كه بخش مهمي از تاريخ و آثار هنري دنيا در ايران در قالب گنجينه موزه نگهداري مي‌شود و براي حفظ و ادامه افتخار به اين سرمايه بايد براي آن هزينه كرد. در عين حال در رايزني با نمايندگان مجلس و صحبت با ديگر مسوولان دولتي امكانات ايجاد موقعيت‌هايي براي استقلال و ادامه فعاليت اين موزه به شكل كنوني را فراهم كرد، چرا كه ايستادن و تماشا كردن كاري انجام نمي‌شود.
من هم مثل همه هنرمندان ديگر به اين فكر مي‌كنم كه موزه خانه ما است و هر خبري در مورد آن مي‌تواند بهانه‌اي براي جمع شدن همه ما در كنار يكديگر باشد. با اين حساب طبيعي است كه در صورت پيش‌آمدن مشكلي براي موزه همه اين هنرمندان نسبت به آن عكس‌العمل نشان دهند.
علاوه بر نقاشان، آثار زيادي هم از هنرمندان مجسمه‌ساز و عكاس در موزه نگهداري مي‌شود و با اين حساب حضور هنرمندان شاخه‌هاي ديگر در حمايت همگاني از موزه خيلي مهم است. هنرمندان هنر مفهومي، گرافيست‌ها، تصويرگران، معماران و... هم هستند كه در اين مورد بايد به حضور همه آنها در اعلام اين خواست ملي اميدوار بود.
موضوع واگذاري موزه‌ها اتفاقي بود كه از سال گذشته با واگذاري موزه هنرهاي معاصر اهواز شروع شد و در ادامه و نوبت به موزه هنرهاي معاصر تهران رسيد. هرچند نمي‌توان گنجينه اين دو موزه را با هم قياس كرد ولي تكرار چنين موضوعي در فاصله كوتاه مي‌تواند بهانه‌اي براي روزنامه‌ها و ديگر رسانه‌ها در انتشار اخبار، مطالب، گزارش‌ها، نظرسنجي‌ها و به همين دليل هم كه شده هنرمندان تجسمي به اين نتيجه برسند كه به چنين موضوعاتي واكنش نشان داده و با ارايه نظرات شخصي‌شان در يك چارچوب گروهي در مورد اين مسائل صحبت كنند يا حتي از آنها بنويسند، تا بدين شكل همراهي و هماهنگي خود را با ديگر هنرمندان در واكنش به اخبار و موضوعات جامعه هنري نشان دهند.
موزه گنجينه ملي است و نمي‌شود آن را به سادگي دست به دست كرد. روال بايد هماني باشد كه تاكنون بوده و اتفاق ديگري در مورد اين موزه نبايد بيفتد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون