• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۹ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3499 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۲ فروردين

چرا در آستانه انتخابي تيم ملي تعداد آسيب‌ديده‌ها زياد مي‌شود

قانون‌گريزي يا مصدوميت واقعي

  وحيد جعفري  / برگزاري رقابت‌هاي انتخابي تيم ملي در ورزش ايران همواره با اما و اگر مواجه بوده و تنها در چند مورد محدود شاهد برگزاري مسابقات انتخابي با حواشي و مشكلات كم بوده‌ايم، از همين رو واژه انتخابي در ورزش ايران را بايد مترادف با انواع و اقسام مشكلات -كه به هر نحوه مي‌تواند سلامت اين مسابقات را زير سوال ببرد- دانست. هرساله در رشته‌هاي مختلف و در آستانه انتخابي تيم ملي شاهد بروز وقايع و اتفاقاتي هستيم كه معلوم نيست چرا در زماني انتخابي رخ داده و بر تعداد و شدت آنها افزوده مي‌شود و يكي از آنها مصدويت است كه قبل از رقابت‌هاي انتخابي گريبان مدعيان را مي‌گيرد، تا همه‌چيز زير سوال برود و اين پرسش مطرح شود كه اين مصدوميت‌ها واقعي است يا ترفندي براي فرار از رقابت‌هاي انتخابي؟ نبايد فراموش كرد كه ما آدم‌هاي قانون‌گريزي هستيم به خصوص در ورزش و همين موضوع بر احتمال دوم قوت مي‌بخشد و تجربه هم ثابت كرده ورزشكاران زيادي بودند كه با اين ترفند سعي كرده‌اند از راه‌هاي ميانبر به پيراهن تيم ملي برسند و همين سابقه، كار را براي شناسايي افرادي كه واقعا با مصدوميت مواجه شده و افرادي كه خود را به مصدوميت زده‌اند سخت مي‌كند و شايد رشته كشتي كه براي ما ايراني‌ها از اهميت بالايي برخوردار است بيشتر از ساير ورزش‌ها با اين چالش مواجه است، چرا كه هرساله و قبل از رقابت‌هاي انتخابي تيم‌هاي ملي كشتي شاهد انواع و اقسام اين اتفاقات هستيم و بعضا حتي ديده شده كه اين مشكلات به قدري بوده كه كل رقابت‌هاي انتخابي را تحت تاثير قرار داده تا اصلا مسابقاتي تحت اين عنوان برگزار نشود. روز جمعه 27 فروردين رقابت‌هاي انتخابي تيم‌هاي ملي كشتي آزاد و فرنگي برگزار خواهد شد و حالا در آستانه اين رقابت‌ها شاهد اين هستيم كه دست‌كم سه تن از كشتي‌گيران مدعي پوشيدن دوبنده تيم ملي ادهاي مصدوميت كرده و خواستار اين شده‌اند كه در مسابقات27 فروردين روي تشك نروند. جالب اينكه هر سه اين افراد هم اهل مازنداران هستند، دو تن در رشته آزاد و يك تن هم در رشته فرنگي.
بازگشت سيداحمد به انتخابي
سيداحمد محمدي آزادكار وزن 65 كيلوگرم، رضا يزداني آزادكار وزن 97 كيلوگرم تيم ‌ملي و قاسم رضايي فرنگي‌كار وزن 98 كيلوگرم تيم ملي سه كشتي‌گيري هستند كه ادعاي مصدوميت كرده و اين درخواست را كرده‌اند كه در انتخابي به ميدان نروند. البته فدراسيون كشتي خيلي زود با درخواست محمدي -كه در انتخابي دو سال پيش نيز مصدوم شد و به ميدان نرفت تا در تورنمنت خارج از كشور و در رقابت با ميثم نصيري از زنجان ملي‌پوش شود- مخالفت كرد تا آزادكار وزن 65 كيلوگرم تيم ‌ملي، در ر‌قا‌بت‌هاي مرحله نهايي انتخابي تيم ‌ملي براي حضور در المپيك شركت ‌كند. سيد‌احمد محمدي دارنده مدال برنز جهان كه اخيرا در نامه‌اي از مدير تيم‌هاي ملي كشتي آزاد درخواست كرده بود به دليل مصدوميت در ر‌قا‌بت‌هاي مرحله نهايي انتخابي تيم ‌ملي شركت نكند و با جواب رد فدراسيون روبه‌رو شده بود، با حضور در تمرينات تيم ‌ملي قرار است در مرحله نهايي انتخابي به روي تشك برود. محمدي براي كسب دوبنده تيم ‌ملي در ر‌قا‌بت‌هاي المپيك بايد به مصاف ميثم نصيري، دارنده مدال طلاي آسيا برود.
مصدومان به كميسيون پزشكي مي‌روند
رضا يزداني، كاپيتان تيم ملي آزادكار وزن 97 كيلوگرم ايران كه دو مدال طلاي جهان را در كارنامه خود دارد، در حالي كه در شهر جويبار استان مازندران خود را براي حضور در مرحله نهايي انتخابي تيم ملي كشتي آزاد براي حضور در رقابت‌هاي المپيك ريو آماده مي‌كرد، گفته مي‌شود روز جمعه از ناحيه آشيل پاي راست دچار مصدوميت شديد شده است. به دنبال اين اتفاق و با هماهنگي فدراسيون كشتي، وي سريعا خود را به تهران رساند تا توسط دكتر كيهاني مورد معاينه دقيق قرار گيرد. صبح روز شنبه يزداني توسط دكتر كيهاني مورد معاينه قرار گرفت و از پاي او‌ام آر‌اي گرفته شد؛ اما جواب بررسي‌هاي او در پاكت دربسته در اختيار يزداني قرار گرفت تا وي اين مدارك پزشكي را فردا با حضور در كميسيون پزشكي فدراسيون كشتي به اعضا تحويل دهد. همچنين قاسم رضايي، فرنگي‌كار وزن 98 كيلوگرم تيم ملي و دارنده مدال طلاي المپيك و نقره جهان نيز كه قرار است روز جمعه در مرحله نهايي انتخابي تيم ملي شركت كند به‌تازگي با مصدوميت مواجه شده و او نيز بايد به همراه مدارك پزشكي خود در جلسه فرداي كميسيون پزشكي شركت كند تا اعضاي اين كميسيون نظر نهايي خود را درباره مصدوميت يزداني و رضايي اعلام كنند.
آيا رضايي و يزداني المپيك را از دست مي‌دهند
تورج ملك‌محمدي، رييس كميته‌ پزشكي فدراسيون كشتي درباره مصدوميت رضا يزداني و قاسم رضايي دو تن از ملي‌پوشان تيم‌هاي ملي كشتي آزاد و فرنگي، اظها‌ر كرد: بر اساس قانون فرآيند انتخابي تيم‌هاي ‌ملي اگر براي كشتي‌گيري قبل از ر‌قا‌بت‌هاي انتخابي تيم ‌ملي مصدوميتي به‌وجود بيايد، كميسيون پزشكي فدراسيون كشتي در اين رابطه تشكيل جلسه مي‌دهد تا كشتي‌گير‌ان مصدوم با حضور در اين كميسيون مدارك اثبات ادعاي خود را در اختيار اعضا قرار دهند تا آنها پس از بررسي دقيق، نظر نهايي خود را اعلام كنند. بر اين اساس رضا يزداني و قاسم رضايي بايد روز يكشنبه با حضور در اين كميسيون، مدارك پزشكي خود را تحويل دهند. اين موضوع نيز به اطلاع هيات‌هاي استاني و اين دو كشتي‌گير رسيده است. اگر اين دو كشتي‌گير فردا صبح در جلسه كميسيون پزشكي حضور پيدا نكنند، به‌طور قطع ديگر شانسي براي حضور در تيم ‌ملي براي ر‌قا‌بت‌هاي پيش‌رو را نخواهند داشت. كميسيون پزشكي پس از بررسي مدارك پزشكي ارايه شده از سوي اين دو كشتي‌گير‌ و همچنين بررسي‌هاي دقيق‌تر، نظر نهايي خود را به فدراسيون كشتي اعلام مي‌كند.
رضايي: نفرات جديد به انتخابي دعوت مي‌شوند
عليرضا رضايي، سخنگوي فدراسيون كشتي درباره مصدوميت اخير چند كشتي‌گير تيم ملي و ابهام حضور آنها در انتخابي تيم ملي گفت: اگر مصدوميت آنها تاييد شود كه برابر قانون عمل خواهيم كرد و اگر اين مصدوميت مورد تاييد قرار نگيرد بايد در انتخابي در موعد تعيين‌شده، شركت كنند. با توجه به شرايط فني موجود ممكن است نفرات جديدي هم دعوت شوند كه تمام اينها بستگي به احراز و تشخيص شوراي پزشكي دارد كه با توجه به اين شرايط تمام احتمالات وجود دارد. تصميماتي كه در شوراي فني گرفته مي‌شود با نظر تمام اعضاست. شوراي فني در كنار كادر فني تيم‌هاي ملي براي كمك به تصميم‌گيري حضور دارند چرا كه در برخي مواقع تصميم‌گيري واقعا سخت است.
برزگر: شوراي فني بيشترين استثنا را براي محمدي قايل شد
منصور برزگر، عضو شوراي فني تيم‌هاي ملي كشتي آزاد عنوان كرد: سيد‌احمد محمدي در دو سال اخير با حمايت كادر فني تيم ملي توانست صاحب دوبنده تيم ملي شود و در سال‌هاي اخير شوراي فني بيشترين استثنا را در مورد وي قايل شده است اما اين‌بار وقتي كادر فني كه دقيقا در جريان برنامه‌هاي وي قرار دارد، اعلام مي‌كند كه وي شرايط لازم براي شركت در انتخابي روز 27 فروردين ماه را دارد پس بايد در انتخابي شركت كند. با توجه به نظر مدير تيم‌هاي ملي كشتي آزاد يزداني بايد به پزشك متخصص مراجعه كند و پس از اعلام نظر پزشكان مي‌توان در اين مورد صحبت كرد، اگر مصدوميت وي تاييد شود طبق فرآيند عمل مي‌كنيم و در غير اين صورت يزداني هم بايد در انتخابي شركت كند. قاسم رضايي يك كشتي‌گير منطقي است كه با داشتن مدال‌هاي جهاني و المپيك مي‌داند كه از شركت در مسابقات انتخابي سود مي‌برد و ضرر نخواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون