• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3141 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۸ دي

پاپ ديپلمات

شايد وي را بتوان يكي از محبوب‌ترين پاپ‌هاي تاريخ نام برد. او دومين سال حضورش در واتيكان به عنوان رهبر كاتوليك‌هاي جهان تجربه مي‌كند. پاپ فرانسيس كه نام اصلي‌اش خورخه ماريو برگوليو است در 17 دسامبر 1936 در بئونس آيرس، آرژانتين به دنيا آمده است. در بدو ورودش به واتيكان با چالش‌هاي فراواني روبه‌رو بود. از جمله بحث آزار جنسي كودكان توسط كشيش‌هاي كليسا كه براي كاتوليك‌ها به رسوايي بزرگي تبديل شده بود و محبوبيت كليساي واتيكان را كاهش داده و پاپ بنديكت شانزدهم را ناگزير از انصراف از مقام پاپي كرده بود. اما حالا پاپ فرانسيس با پذيرفتن تمام اين اتهام‌هاي واتيكان، خود را رهبر خستگي ناپذير كاتوليك‌ها در امر اصلاحات نشان مي‌دهد. او در اين دوسال با ارتباط مستقيم با فقرا و مريض‌ها، با سفرهاي متعدد به كشورهاي مختلف، حتي با شستن پاي برخي توبه كار، خود را فردي مردمي، به دور از آداب و تشريفات معمول براي يك پاپ نشان داده است. رهبر كنوني كاتوليك‌هاي جهان كه سال گذشته به عنوان شخصيت سال مجله تايم برگزيده شد، همچنان با جديت هرچه تمام‌تر مساله كودك‌آزاري در كليساي كاتوليك را دنبال مي‌كند و تاكنون عاملان آن را از كليسا اخراج كرده است. وي همچنين سعي مي‌كند در مسائل بين‌المللي نيز خود را درگير كند. سال گذشته در مساله داعش نيز با علماي اسلامي مكاتبه داشت كه از جمله آنها را مي‌توان مكاتبه وي با آيت‌الله مكارم شيرازي در خصوص با افراط‌گرايي نام برد. از پاپ فرانسيس به عنوان ميانجي ميان امريكا و كوبا ياد مي‌شود. او همچنان تاكيد دارد خواستار اصلاحات در بارگاه واتيكان است.

اميد شي جين پينگ

هنوز حزب كمونيست چين بزرگ‌ترين و فراگيرترين حزب جهان است كه براي مخالفان پكن، حزبي مخوف محسوب مي‌شود اما شي جين‌پينگ، 61 ساله اصرار دارد مي‌تواند مرد اصلاحات چين باشد. او كه از سال 2012 به عنوان عالي‌رتبه‌ترين مقام چين برگزيده شده، تلاش مي‌كند خود را رهبري روشنفكر از خانواده‌يي انقلابي معرفي كند كه درصدد است فساد اقتصادي در بالاترين سطح قدرت را نيز ريشه‌كن كند. پيش از شي جين پينگ مي‌توان گفت رهبران حزب كمونيست و به‌خصوص رييس‌جمهوري اين كشور ارتباط چنداني با مردم عادي اين كشور نداشتند اما او براي جلب محبوبيت مردم به رستوران‌هاي ارزان‌قيمت نيز مي‌رود تا از آنها غذا بخرد. او تلاش مي‌كند تا آبروي از دست رفته حزب را بازيابي كند.

حكم اعدام براي شيخ نمر

دادگاهي در عربستان سعودي در يك حكم جنجالي نمر باقر نمر روحاني شيعه و فعال حقوق بشر عربستاني را محكوم به اعدام كرد. شيخ نمر از سال 2012 در پي اعتراضات شيعيان عربستان در بازداشت به سر مي‌برد. اين حكم با اعتراض شيعيان عربستان و كشورهاي منطقه از جمله ايران و عراق روبه‌رو شد. معترضان در عربستان با اعلام حمايت از شيخ نمر، شعارهايي در سرنگوني خاندان حاكم بر عربستان سر دادند. شيخ نمر متولد 1379 هجري قمري مصادف با 1968 ميلادي است. وي همواره در خطابه‌هايش كاخ سعودي را به اعمال سياست‌هاي تبعيض‌آميز طايفه‌يي سازمان‌يافته و منظم به‌ويژه در مناطق شرقي عربستان و به‌خصوص در دو منطقه احساء و قطيف متهم مي‌كرد.

سال مرگبار روزنامه نگاران

روزنامه‌نگاران قربانيان بزرگ جنگ‌ها و بحران‌ها هستند. در سال 2014 حداقل 128 روزنامه‌نگار از 32 كشور كشته شدند. اين يعني در اين سال تنها يك روزنامه‌نگار كمتر از سال 2013 كشته شد. 16‌روزنامه‌نگار در غزه كشته شدند. 13 روزنامه‌نگار در سوريه، 12 نفر در پاكستان و 9 روزنامه‌نگار در اوكراين كشته شدند. عراق و اوكراين به عنوان خطرناك‌ترين مكان براي روزنامه‌نگاران و خبرنگاران معرفي شده است. سرنا سحيم (شيم) خبرنگار لبناني الاصل پرس تيوي در تصادفي در مرزهاي تركيه جان باخت. اما منابع ايراني اين تصادف را مشكوك دانسته و از آن به عنوان حادثه‌يي ساختگي براي قتل اين خبرنگار ياد كردند. سرنا خبرنگاري بود كه در زمان مرگ براي گزارش پيشروي داعش تا مرزهاي تركيه به منطقه رفته بود.

چهره برتر  خوانندگان تايم

نارندرا مودي، پسر يك فروشنده چاي فقير، به عنوان رهبر حزب بهاراتيا جاناتا (بي جي پي) نخست وزير هند شد. مودي سياستمدار ۶۲ ساله قبل از آن ۱۱ سال فرمانداري ايالت غربي گجرات را بر عهده داشت. مخالفان او مي‌گويند، مودي داراي مواضعي سخت‌گيرانه در برابر مسلمانان است. آنها مودي را متهم مي‌كنند كه در خشونت‌هاي مذهبي سال ۲۰۰۲ عليه مسلمانان اقدامي نكرد و از سر عمد بر عوامل قتل عامي كه در آن سال به راه افتاد چشم پوشيد. اما نارندرا مودي در شش ماهي كه از آغاز نخست وزيري او مي‌گذرد، در بسياري از موارد تحليلگران را غافلگير و متعجب كرده و جسارتي نشان داده كه سال‌هاي متمادي در سطوح بالاي سياست هند ديده نمي‌شد. نارندرا مودي چهره برتر خوانندگان مجله تايم در سال 2014 معرفي شد.

چهره جلد تايم

شوراي نويسندگان مجله تايم، كساني كه با انتشار ويروس ابولا مبارزه كردند را به عنوان شخصيت سال 2014 ميلادي برگزيدند. اين مجله درآخرين شماره خود عكس پنج نفر از كاركنان بهداشتي از جمله پزشكان و پرستاراني كه در راه مبارزه با ابولا جان خود را از دست دادند منتشر كرد. نانسي گيبس، سردبير تايم در پيامي كه در تارنماي مجله منتشر شد، اعلام كردكساني كه در محل اپيدمي اين بيماري حضور دارند، به ويژه پزشكان بدون مرز و محلي، امدادگران، پرستاران، رانندگان آمبولانس و گروه‌هاي تدفين كه از اقصي نقاط جهان در مناطق بحران زده گرد هم آمده‌اند، با اين بيماري جنگيده‌اند. وي در ادامه مي‌افزايد: «جهان مي‌تواند آسوده بخوابد زيرا گروهي از زنان و مردان آماده ايستادگي و نبرد هستند.»سردبير مجله تايم در پايان در اين نوشته اشاره مي‌كند: «به خاطر اقدامات شجاعانه، خستگي‌ناپذيري، انسانيت و دادن فرصت به جهان كه توانايي‌هاي دفاعي خود را در برابر اين بيماري تقويت كند و همچنين قبول خطر، ايستادگي، ازخودگذشتگي و نجات جان انسان‌ها، كساني كه با ابولا مقابله مي‌كنند، شخصيت سال ۲۰۱۴ معرفي مي‌شوند.» ابولا نامي بود كه در سال 2014 لرزه بر اندام هر شنونده آگاه به اخبار جهاني مي‌انداخت. اين بيماري كه شيوع آن از ليبريا، گينه و سيرالئون آغاز شد خود را به امريكا و اروپا هم رساند. شيوع اين سال تا حدودي با واكنش‌هاي متفاوت جهاني مواجه شد. در حالي كه در شرق بسياري از دولت‌ها و ملت‌ها نسبت به آن بي‌توجه بودند، در غرب محور بسياري از مذاكرات بود و حتي بخش قابل توجهي از سخنراني باراك اوباما، رييس‌جمهوري امريكا را به خود اختصاص داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون