• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3141 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۸ دي

سال 2014

تابستان تاريك غزه

دانشنامه آزاد ويكي پديا در اواخر دسامبر براي نخستين بار كليپي سه دقيقه‌يي را منتشر ساخت كه در آن مهم‌ترين و بزرگ‌ترين حوادث جهان در سال 2014 را به نمايش گذاشته است. در اين كليپ سه دقيقه‌يي تجاوز رژيم صهيونيستي به نوار غزه طبق گزارش ويكي پديا در صدر همه حوادث قرار دارد و مسابقات جام جهاني 2014، انتخابات هند، بيماري ابولا و... در مراتب بعدي قرار دارند.

تابستان سياه غزه در 2014 زماني رخ نشان داد كه گروه تروريستي داعش

درحال جولان مرگبار خود در خاورميانه بود. در آن زمان رژيم صهيونيستي نيز در اقدامي جنايتكارانه مشابه، خيمه مرگبار خود را بر غزه افكند و با به شهادت رساندن بيش از 2250 فلسطيني، موجب جراحت11 هزار نفر ديگر و آوارگي صدها هزار نفر از ساكنان اين منطقه فلسطيني شد. سازمان عفو بين‌الملل اين جنايت اسراييل را مصداق جنايت عليه بشريت دانست. با اين حال پيش‌نويس قطعنامه‌هاي تهيه شده عليه اسراييل با مقاومت امريكا هيچگاه راهي سالن اجلاس اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل نشد.
با اين وجود توجه و همبستگي افكار عمومي جهان با فلسطينيان موجب شد، كشورهاي اروپايي يكي پس از ديگري از انگليس و فرانسه تا اسپانيا و بلژيك، پس از سوئد طرح شناسايي فلسطين مستقل را به پارلمان‌هاي خود ارايه دهند و با راي مثبت به آن، فشارهاي بين‌المللي بر تل آويو  را  افزايش دهند.

اعتراض‌هاي ضدنژادپرستي در مهد ليبرال دموكراسي

پايان ماه نوامبر براي امريكا نقطه شعله ور شدن يك آتش زير خاكستر بود. دارن ويلسون، پليس امريكايي كه با شليك به مايكل براون يك نوجوان سياهپوست موجب قتل او شده بود، از سوي هيات منصفه دادگاه سنت لوييس در فرگوسن از اتهام قتل تبرئه شد تا اعتراض‌هاي فرگوسن به بيش از 90 شهر ديگر گسترش يابد. اين اعتراض‌ها با تبرئه پليسي كه مسبب قتل اريك گارنر شده بود شدت بيشتري گرفت. به ويژه اينكه در جريان اين اعتراض‌ها چند مرد سياهپوست ديگر توسط پليس امريكا به قتل رسيدند. اعتراض‌ها در امريكا با كشته شدن آنتونيو مارتين 18 ساله در اواخر دسامبر در همان سنت لوييس وجه بيشتري يافت. مردم و فعالان حقوق بشر، نظام قضايي و پليس امريكا را متهم به اعمال رفتارهاي نژادپرستانه عليه مردان سياهپوست مي‌كنند. شواهد نشان مي‌دهد بسياري از قربانيان پليس امريكا مردان سياهپوست غير‌مسلح هستند كه تنها به دليل يك سوء‌ظن مورد هدف شليك‌هاي مرگبار قرار مي‌گيرند.

هشتگ‌هاي مهم جهان در سال 2014

شبكه‌هاي اجتماعي توييتر و فيس‌بوك با خلق هشتگ به محفلي براي همبستگي جهاني تبديل شده‌اند. بسياري از اين هشتگ‌ها با موضوعات اجتماعي-  سياسي، به ابزاري براي فشار به دولت‌ها و سازمان‌ها تبديل شده و تاثير بسزايي در تغيير رفتار آنها داشته است. در جريان تجاوز 50 روزه اسراييل به غزه هشتگ‌هاي زيادي براي ايجاد همبستگي جهاني با مردم غزه ايجاد شد كه به كابوسي براي تل آويو تبديل شده بود. اسراييل با ايجاد يك ارتش سايبري نتوانست نظم و گستردگي اين همبستگي جهاني را بر هم زند.
برخي از هشتگ‌هاي اجتماعي-سياسي ديگر شامل موارد زير مي‌شود:
  BlackLivesMatter# : در زمان اعتراض‌هاي امريكا به رفتار تبعيض‌آميز نژادي پليس اين كشور ايجاد شد.
  BringBackOurGirls # : براي اعتراض به ربوده شدن بيش از 200 دختر نيجريه‌يي توسط گروه تروريستي بوكوحرام  ايجاد  شد.
  Islamophobic# : براي دلگرم كردن جهان در مقابله با پروژه اسلام هراسي ايجاد شد
 IllRideWithYou # : همزمان با گروگانگيري سيدني ايجاد شد و هدف آن همراهي زنان محجبه حاضر در استراليا در وسايل حمل و نقل عمومي بود تا بدون نگراني حجاب خود را حفظ كنند.
  YesAllWomen#: هشتگي بود كه براي ارسال مطالب درباره مخالفت با خشونت عليه زنان ايجاد شد.
  UmbrellaRevolution#: براي حمايت از جنبش جوانان در هنگ‌كنگ ايجاد شد كه اعتراض‌هاي آنها به دليل استفاده از چتر، عنوان انقلاب چتر گرفته بود
 AmINext#: نيز هشتگ ديگري براي جنبش عليه خشونت پليس عليه افراد
سياه پوست در كانادا بود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون