• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3141 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۸ دي

سال 2014

تراژدي پيشاور

پاكستان در سال 2014 شاهد يك تراژدي بزرگ ملي بود چرا كه طالبان انتقام ارتش پاكستان را از كودكان و دانش‌آموزان آنها گرفت و در يكي از خونين‌ترين حملات سال‌هاي اخير به يك مدرسه در پيشاور حداقل 150 نفر كشته شدند. در پي اين حادثه تروريستي هولناك، سه روز عزاي عمومي در پاكستان برقرار شد و سفارتخانه‌هاي پاكستان در نقاط مختلف جهان پرچم‌هاي نيمه افراشتند. نواز شريف، نخست وزير پاكستان با اعلام اينكه حادثه مدرسه نظامي پيشاور كار وحشي‌ها بود، قول داد مسببان به جزاي اعمال‌شان برسند. او يك روز بعد با صدور دستوري، ممنوع بودن حكم اعدام در كشورش را لغو كرد تا مجريان احكام قضايي در پاكستان، مجرمان تروريست را به اشد مجازات محكوم كنند. دو هفته پس از تراژدي پيشاور، ارتش پاكستان اعلام كرد در يكي از مهم‌ترين حملات به محل گردهمايي اعضاي طالبان در منطقه كوهستاني در منطقه قبايلي اوارك زاي يك عضو ارشد طالبان را كه مغز متفكر حمله تروريستي به مدرسه پيشاور بود، كشته است. ارتش پاكستان كه از اين فرد با عنوان صدام ياد مي‌كرد، گزارش داد اين فرد زمينه را براي ورود آسان شش نفر از اعضاي طالبان پاكستان به مدرسه پيشاور براي انجام اقدام تروريستي، فراهم كرده بود.

قتلگاه  دانش‌آموزان

تظاهرات در اعتراض به كشتار دانش‌آموزان مكزيكي همچنان هر از گاهي برگزار مي‌شود. پزشكي قانوني اعلام كرده است كه در ميان استخوان‌هاي سوخته‌يي كه از يك گور دسته جمعي كشف شده، هويت الكساندر مورا، يكي از دانش‌آموزان شناسايي شده است. الكساندر مورا تنها يكي از 43 دانش‌آموزي بود كه از ماه سپتامبر ناپديد شده‌اند. الكساندر مورا در ميان 43 نفري بود كه در 26 سپتامبر توسط پليس ايگوآلا و كولولا دستگير شدند و با فشار شهردار و همسرش به گروه جنايي گرروس اونيدوس سپرده شدند.
اين دانشجويان از يك دانشكده ايالتي به قصد اعتراض به سياست‌هاي استخدامي دولت در سه اتوبوس عازم مركز ايالت‌شان شده بودند اما هيچگاه به خانه بازنگشتند. معترضان مكزيكي معتقدند اين گروه پس از شكنجه دانش‌آموزان آنها را به رگبار بستند و اجساد آنها را سوزاندند. دولت مكزيك مي‌گويد كه در اين مدت 74 نفر بازداشت شده‌اند كه تعداد زيادي پليس، كارمند دولت و همچنين گانگستر در ميان آنها يافت مي‌شود. بنا به گفته مقامات مكزيكي سه تن از بازداشت‌شدگان اذعان كرده‌اند كه پس از تحويل گرفتن اين دانشجويان از پليس، آنها را به قتل رسانده و بقاياي اجساد آنها را پس از سوزاندن‌شان به رودخانه ريخته‌اند. كميته حقوق بشر مكزيك خواهان شركت كارشناسان اروپايي در هيات تحقيقاتي كميته حقوق بشر قاره امريكاست كه در واشنگتن مستقر است. اين هيات درمورد قتل جمعي گروهي دانشجوي مكزيكي تحقيق خواهد كرد.

سقوط آزاد قيمت نفت

تا اواخر سال 2014 بسياري از كارشناسان اقتصادي از ممكن بودن بازي با قيمت نفت سخن مي‌گفتند اما تحقق آن را دشوار مي‌پنداشتند. اما زماني كه در اكتبر قيمت نفت از 103 به 88 دلار رسيد احتمال اين ممكن‌ها پررنگ‌تر شد، با اين حال درباره ادامه اين روند كاهش قيمت ترديدهاي زيادي وجود داشت. اما قيمت نفت در ماه دسامبر به زير 60 دلار هم رسيد. عربستان سعودي كه متهم درجه يك كاهش قيمت نفت است توليدكنندگان خارج از اوپك يعني امريكا و روسيه را مسوول كاهش قيمت طلاي سياه معرفي مي‌كند. اما در محافل رسمي ايران به صراحت از سياست نفتي عربستان به عنوان جنگ نفتي انتقاد مي‌شود. به گزارش منابع خبري عربستان در دامپينگ (ارزان فروشي غيرقانوني) نفت سابقه‌يي بس طولاني دارد كه يكي از آن در اواخر جنگ تحميلي عراق عليه ايران بود كه با اجراي استراتژي موسوم به «فري ماركچر» يا بازارسازي آزاد، اقدام به افزايش توليد خود و كاهش قيمت فروش نفت خود كرد. محافل خبري و تحليلي غربي نيز كاهش قيمت نفت در سال 2014 را به عنوان جنگ رياض عليه تهران تعبير مي‌كنند. زماني كه سقوط ارزش نفت آغاز شد منابع مختلفي از وال استريت ژورنال گرفته تا گاردين پيش بيني كردند اين سياست عربستان براي تحت فشار قرار دادن ايران در موضوعات مختلف منطقه‌يي و مذاكرات هسته‌يي ايران است. اين در حالي بود كه بسياري نيز در اين باره كه رياض با تحت فشار قرار دادن ايران علاقه‌مند به توافق هسته‌يي باشد، نگاه ترديدآميزي داشتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون