• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3509 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۴ ارديبهشت

آغاز تبليغات انتخاباتي مرحله دوم از زبان عارف:

بايد انتخابات را تهرانيزه كنيم

 

پايان هفته جاري راي‌گيري در حوزه‌هاي انتخابيه كه انتخابات در آنها به مرحله دوم كشيده شده است، انجام مي‌شود تا تكليف 69 كرسي باقيمانده مجلس‌دهم روشن شود و جريان‌هاي سياسي به بررسي وزن خود در مجلس بپردازند.
اين‌بار وضعيت دور دوم با ادوار گذشته تفاوت چشمگيري دارد و اهميت اين دوره از انتخابات به دلايل متعدد براي فعالان سياسي و اقشار مختلف مردم بيشتر شده است. اصلاح‌طلبان آن طور كه محمدرضا عارف گفته است به دنبال تهرانيزه كردن راي در شهرستان‌ها هستند و از هفته گذشته فهرست كانديداهاي مورد حمايت خود را منتشر كرده‌اند. آنها اميدوارند با كسب حداقل 40 كرسي از مجموع 69 كرسي باقيمانده فراكسيون اكثريت مجلس را تشكيل دهند و پس از آن به تحقق مطالبات راي‌دهندگان بپردازند. اصولگرايان نيز كه در دور اول نتوانستند يكپارچگي مورد نياز را ايجاد كنند هنوز به فهرست كانديداهاي مورد حمايت خود نرسيده‌اند. آنها كارشان از رقيب اصلاح‌طلب به چند دليل سخت‌تر است. نخست اينكه به لحاظ رواني شكست سنگيني در تهران متحمل شده‌اند و هنوز نتوانسته‌اند از سايه آن شكست خارج شوند و دوباره خود را ساماندهي كنند.
نكته دوم در مورد آنها اين است كه به دليل عدم انسجام در دور اول حالا باز هم بين نيروهاي معتدل و تندروي جريان خود مانده‌اند و سومين نكته كه طي روزهاي گذشته در فضاي سياسي كشور مطرح شد اين است كه برخي كانديداهاي اصولگرا از زعماي اين جريان خواسته‌اند مورد حمايت اصولگرايان نباشند. آنها در نهان و آشكار حمايت اصولگرايان از خود را عامل ريزش آراي‌شان دانسته‌اند و آنطور كه برخي چهره‌هاي اصلاح‌طلب گفته‌اند تلاش مي‌كنند تا در فهرست اميد قرار گيرند. تبليغات انتخاباتي براي دور دوم از روز پنجشنبه آغاز شد اما يك روز پيش از آن كانديداهاي دور دومي با همراهي محمدرضا عارف و چند چهره اصلاح طلب به مرقد مطهر امام راحل رفتند تا مطلع كمپين انتخاباتي خود را تجديد ميثاق با امام و شهدا قرار دهند. آنها در اين روز پس از انجام مراسم اوليه به ديدار سيد حسن خميني رفتند، در آنجا سخنان محمد رضا عارف را شنيدند و سپس در ديدار با آيت‌الله هاشمي از دغدغه‌هاي او مطلع شدند.
در سخنان عارف آنچه بيش از همه مورد توجه قرار گرفت اعلام استراتژي تهرانيزه كردن انتخابات بود. او از كانديداها و بدنه اجتماعي اصلاح‌طلبان در سراسر كشور خواست تا راهي را كه تهراني‌ها برگزيدند، ادامه دهند و با حمايت تام و تمام از كانديداهاي فهرست اميد تمامي آنها را به مجلس بفرستند.
صريح و واضح اعلام كرد راه همان است كه در تهران پيموده شده و بايد همين مسير را در شهرستان‌ها پيمود تا ليست اميد در دور دوم نيز اكثريت كرسي‌ها را در اختيار بگيرد. آنها اگرچه در طول مسير انتخاب كانديداهاي مرحله دوم به اشكالاتي جزيي برخوردند اما راه ائتلاف با حاميان دولت را ادامه دادند و آن طور كه عارف گفت «هزينه‌هاي آن را هم داده‌اند.»
در طول ايام تبليغات دور اول اصلاح‌طلبان نشان دادند در برابر تخريب‌هاي غيراخلاقي رقيب بردبار‌تر از گذشته شده‌اند و با وجود حجم وسيع تبليغات تخريبي رقيب تنها به تبيين گفتمان خود پرداختند.
اين استراتژي در مرحله دوم هم تغييري نكرده و آن طور كه عارف در حرم مطهر امام خميني اعلام كرد گفتمان اصلاحات همان گفتمان انقلاب است و آنها مي‌خواهند هر قدمي كه برمي‌دارند براي خدا و انقلاب باشد.
در عين حال از همين آغاز تبليغات اعلام مي‌كنند «هر نتيجه‌اي كه داشته باشد خير است و تمكين مي‌كنيم. مبناي حركت ما اخلاق مداري است و بايد به دوستان تذكر بدهيم كه نمي‌خواهيم به هر وسيله براي پيروزي در انتخابات متوسل شويم. تنها دغدغه ما راه شهدا و به‌طور طبيعي مطالبات مردم است.»
شعارهاي اصلاح‌طلبان در اين دور از انتخابات تفاوتي با دور قبل ندارد. آنها آن طور كه عارف يعني فرمانده عمليات ميداني‌شان اعلام كرد به همراهي و همكاري با دولت مي‌انديشند و مي‌خواهند اقتصاد مقاومتي را به دور از جنجال سياسي و بر مبناي حقيقت اين راهبرد كلي عملياتي كنند.  كانديداهاي فهرست اميد پس از حضور در مرقد امام به ديدار آيت‌الله هاشمي رفتند.
آيت‌الله نيز كه در مرحله اول از فهرست اميد حمايت كرده بود، نشان داد تا پايان راه همراه است و حالا شايد صريح‌تر از گذشته هم صحبت مي‌كند. مثل آنجا كه گفت: «خوشبختانه اكثريت جامعه با رشد و بلوغ سياسي، راه و مسير اعتلاي كشور را كه همان مسير اعتدال است، پيدا كرده‌اند و حتي در جاهايي كه جامعه شعارزده است، مردم نشان داده‌اند كه مسير درست را به خوبي پيدا كرده و در آن حركت مي‌كنند. اميدوارم همانند دور اول مردم در دور دوم انتخابات، افراد صالح و متين را برگزينند، زيرا چنين مجلسي مي‌تواند براي كشور مفيد و همراه و كمك كار دولت برخاسته از مردم باشد. مردم با حضور در انتخابات و راي خود نشان دادند كه طرفدار اعتدال و جامعه معتدل هستند.»  
هاشمي كليدواژه اعتدال و ميانه روي را انتخاب كرده و برايش مصاديق قراني بر مي‌شمرد تا وقتي به وضعيت داخلي مي‌رسد نتيجه بگيرد افراط و تفريط هميشه شكست‌خورده است. او توصيه‌هاي اخلاقي به كانديداها را هم فراموش نمي‌كند و مي‌خواهد همان مسيري را كه خود در برابر تهمت‌هايي نظير «فهرست انگليسي» پيمود اين‌بار كانديداهاي اصلاح طلب طي كنند: مبادا در تبليغات انتخاباتي از مسير انصاف و اعتدال حتي در مواجهه با تهمت‌هاي رقيبان خارج شويد و همواره سعي كنيد در رقابت‌ها جانب ادب، متانت و اخلاق اسلامي را رعايت كنيد.  رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار با كانديداهاي فهرست اميد در كنار پرداختن به موضوعات داخلي از وضعيت منطقه و جنگ بدلي شيعه و سني نيز غافل نشد: «متاسفانه دشمنان اسلام درصدد به راه انداختن نزاع مذهبي بين شيعه و سني هستند كه اگر اختلافات به نزاع و جنگ تبديل شود، بسيار خطرناك است. شرايط كشور ايجاب مي‌كند، دست از اختلافات برداشته شود و امنيت كشور نبايد با نزاع‌هاي كوچك و بي‌اهميت مخدوش شود.»

آغاز تبليغات رسمي
با شروع رسمي زمان تبليغات انتخاباتي سفرهاي شهر به شهر محمد رضا عارف نيز شروع شد. روز پنج شنبه او به بندر تركمن رفت و با استقبال گسترده مردم از جلسات سخنراني خود مواجه شد. استقبالي كه شايد نمونه‌اش را تنها در ايام تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري سال 92 تجربه كرده بود.
از ماه‌ها قبل عده‌اي از فعالان سياسي اصلاح طلب مجلس مطلوب را چيزي شبيه مجلس پنجم عنوان مي‌كردند. مجلسي با اكثريت اصولگرا و اقليت قدرتمند اصلاح طلب. نخستين اظهارات عارف پرداختن به اين تحليل بود. تحليل‌هايي كه ارايه مي‌شد اين بود كه بتوانيم مجلسي شبيه به مجلس پنجم با اقليتي تاثيرگذار داشته باشيم اما مردم با رايي كه دادند، اعلام كردند كه اين نگاه را نمي‌پذيرند و نگاه تغيير در مجلس را داشتند.  
جمعيت حاضر در جلسه سخنراني عارف شنونده سخناني بودند كه استراتژي انتخاباتي اصلاح‌طلبان را اين گونه تبيين مي‌كرد: نگاه ما تغيير در قوه مقننه بود تا مطالبات مردم كه در انتخابات 92 مطرح شد و به دليل موانع مختلف هنوز محقق نشده انجام شود.
عارف اما تنها به سخنان انتخاباتي بسنده نكرد و با پرداختن به موضوعاتي چون پليس نامحسوس امنيت اخلاقي و مساله رد صلاحيت مينو خالقي، منتخب مردم اصفهان آن هم پس از انتخابات كه در هفته گذشته جنجال‌آفرين شده بود، نشان داد تنها دغدغه پيروزي در انتخابات مهم نيست: همه نهادهاي دولتي و همه قوا بايد بر اساس شأن، منزلت و كرامت انساني حركت كنند و ما هم مي‌توانيم در مجلس با رقباي خود در همين مسير حركت كنيم. بناي ما بر اين است كه فعاليت‌ها در موضوع رد صلاحيت خانم خالقي رسانه‌اي نشود اما به‌صورت حقوقي آن را دنبال مي‌كنيم، در قانون با صراحت آمده كه اگر پس از انتخابات و تاييد آن سندي پيدا شد در زمان تاييد اعتبارنامه بايد بررسي شود، كاش اين مساله هم به صورتي حل مي‌شد و مطرح نمي‌شد كه شوراي نگهبان در چارچوب آيين‌نامه كار نمي‌كند.  كليدواژه‌اي كه عارف براي استان گلستان انتخاب كرده بود تكرار پيروزي هفتم اسفند بود.
او حضور 82 درصدي گلستاني‌ها در مرحله اول انتخابات را دريافت پيام اصلاحات ارزيابي كرد و از همه شهروندان اين استان خواست با اجماع همان حضور را تكرار كنند. عارف به ديدار آيت‌الله نورمفيدي، نماينده ولي‌فقيه در استان گلستان هم رفت.
آيت‌اللهي كه در روزهاي سخت و غربت اصلاح‌طلبان دست از حمايت آنان برنداشت و هزينه‌هايش را هم پرداخت. او يكي از دلگرمي‌هاي اصلاح‌طلبان گلستان است و نقش پدري براي آنان ايفا مي‌كند.
توضيحات عارف براي آيت‌الله نورمفيدي بيشتر حول محور برنامه‌هاي اصلاح‌طلبان براي مجلس آينده بود. كمك به كوچك‌سازي دولت، واگذاري امور به بخش خصوصي و واگذاري امور شهرها به شوراها مهمترين سرفصل‌هايي بود كه او به آيت‌الله نورمفيدي گزارش داد.
او سپس رويكرد سياسي اصلاح‌طلبان براي انتخابات مجلس را اين گونه تشريح كرد: براي همكاري بين مجلس دهم و دولت در ليست اميد فضاي مشاركتي را فراهم كرديم كه در برخي موارد غيراصلاح طلب‌ها مانند مطهري، جلالي و نعمتي در ليست ما قرار گرفتند و حتي در قم از لاريجاني اعلام حمايت شد. در ليست اميد، اصولگرايان را نيز همراه خود قرار داديم تا بتوانيم با ورود منسجم به مجلس، دولت را در اداره امور كشور همراهي و كمك كنيم. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون