• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3509 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۴ ارديبهشت

باوجود گذشت يك هفته از سيل در خوزستان

روستاها در محاصره سيلاب

قاسم منصور آل‌كثير

منطقه شعيبيه از توابع شهرستان شوشتر در خوزستان، روستاهاي حاشيه دز در شوش و روستاهاي جنوبي شهر الهايي از توابع اهواز همچون روستاي سيد يديم و سيد هاشم كانون اصلي سيلاب در خوزستان هستند. پس از بالا آمدن آب رودخانه دز در دزفول و زير آب رفتن بخشي از روستاهاي جنوبي اين شهرستان، سيلاب رفته رفته پيشروي كرد و با اينكه يك هفته از بالا آمدن آب دز مي‌گذرد اما همچنان بسياري از روستاهاي مناطق ذكر شده در شرايط بحراني به سر مي‌برند و در محاصره سيلاب هستند.
مردم اين مناطق طي روزهاي گذشته با مشكلات مختلفي دست و پنجه نرم كردند. اهالي روستاها از ترس سيلاب يك هفته بر پشت بام خانه‌ها زندگي مي‌كنند و همه وسايل خود را بالاي خانه آوردند. خوراك اين يك هفته روستاييان سيلزده نيز تنها لوبيا بود و اين خوراكي بارها مورد اعتراض سيل‌زدگان قرار گرفته است.
سيلاب علي‌رغم اينكه به خانه‌هاي بسياري از روستاييان آسيب زد همچنين هزاران هكتار را نابود كرد. بخش شاوور از شهرستان شوش و شعيبيه از شوشتر هر دو قطب‌هاي كشاورزي كشور در كاشت گندم به حساب مي‌آيند كه در شعيبيه نزديك به 20 هزار هكتار گندم و نزديك به دو برابر اين آمار در شاوور نابود شد.  
كشاورزان اين مناطق مي‌گويند رودخانه‌ها متولي دارند و خسارت كشاورزي ما را بايد متولي رودخانه‌ها پرداخت كند. روستاهاي حاشيه دز شهرستان شوش هم‌اكنون از حالت محاصره سيلاب خارج شدند و اهالي در حال بازگشت به منازل خود هستند.
بيشترين مطالبه روستاييان در خصوص پرداخت خسارت وارد شده به كشاورزي است. خانه‌هاي بيش از 20 روستا در شوش نيز آسيب ديده و گفته مي‌شود برخي مسيرهاي روستاهاي حاشيه دز نيز تخريب شده و نياز به ترميم دارد.
پس از شوش، بخش شعيبيه شوشتر نيز به زير آب رفت، روستاهاي منطقه شعيبيه همچون نعل اسبي هستند كه توسط يك پل به همديگر متصل مي‌شوند. پل مسير شرق روستاهاي شعيبيه ديروز بر اثر سرعت آب در زهكش ريزش كرد و ارتباط اين مناطق در حال حاضر قطع است. مسير اهواز به روستاهاي غرب شعيبيه از جمله روستاهاي ابوگروه 1و2، چويس 1و2و3، يحموره 1و2 و عبدالسيد مريوش و... كه بيش از 20 روستا هستند تحت محاصره سيلاب قرار دارند و چهار روز است مسيرشان قطع شده و مردم مجبورند تنها با يك قايق به سمت روستاهاي‌شان تردد كنند. مردم در اين مناطق نيز مي‌گويند علت اصلي سيلابي شدن بخش اعظمي از روستاهاي شعيبيه كانال كشت و صنعت نيشكر بود كه باعث شد مسير سيلاب‌ها را به سمت روستاها هدايت كند اما فرماندار شوشتر مي‌گويد هيچ راهي براي مهار سيل وجود ندارد و ما تنها بايد جان انسان‌ها را نجات دهيم.
بخش مركزي اهواز نيز سومين كانون سيلاب است. روستاي سيد يديم و سيد هاشم نيز از روستاهاي تحت محاصره سيلاب هستند كه آب به ارتفاع يك متر همه زمين‌هاي زراعتي آنها را گرفته است به طوري كه كشاورزان در زمين‌هاي كشاورزي خود در حال صيد ماهي هستند!
مسير تردد به اين روستاها نيز از طريق قايق موتوري و بالگرد است و در روزهاي آينده كه آب نشست مي‌كند، قايق موتوري قادر به تردد نيست و تنها راه ارتباط با اين روستاها از طريق هوايي بايد تامين شود. مردم ستاد بحران استان را به‌شدت مورد نقد قرار مي‌دهند و مي‌گويند از ستاد بحران تنها توزيع كنسرو لوبيا را ديدم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون