رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از معلمان و نومعلمان :
تحمل مخالف در جامعه نهادینه نشده است
رهبر انقلاب اسلامي با گلايه از وزارت ارتباطات و شوراي عالي فضاي مجازي گفتند: كسي به دنبال بستن فضاي مجازي نيست، زيرا اين كار عاقلانه نيست، اما چرا هنگامي كه كشورهاي ديگر براي حفاظت از فرهنگ خود، در استفاده از فضاي مجازي چارچوبهايي قرار ميدهند ما فضاي مجازي را رها كردهايم؟ حضرت آيتالله خامنهاي، يكي ديگر از كارهاي لازم در آموزش و پرورش را تزريق روحيه شادابي و جواني در معلمان خواندند و از همين زاويه بر نوسازي نظام آموزشي كشور تاكيد كردند. رهبر انقلاب با اشاره به فرسوده و كهنه بودن نظام آموزشي، گفتند: نظام آموزشي كنوني برگرفته از نظام آموزشي اروپاست و همچون «اثري موزهاي»، دستنخورده باقي مانده و كهنه شده است، در حاليكه لازم است نوسازي شود. ايشان، نوسازي نظام آموزشي به شيوه تقليدي و رونويسي از دست غربيها را كاري غلط برشمردند و افزودند: البته استفاده از تجربيات خوب است اما صاحبان فكر و انديشه بايد در قالب طرح تحول آموزش و پرورش، نظام نوين آموزشي را طراحي و اجرا كنند. حضرت آيتالله خامنهاي، توجه به اهميت مراكز فني و حرفهاي در «مهارت افزايي و كارآمدي نسل جوان» را يكي از ديگر اولويتهاي آموزش و پرورش برشمردند و افزودند: طبق گزارشها، ۱۲ هزار نوع شغل در جامعه وجود دارد، اما آيا بايد همه دانشآموزان با استعدادهاي گوناگون، مسير واحد و يكساني را در تحصيلات خود طي كنند؟ رهبر انقلاب تاكيد كردند: بايد استعدادهاي دانشآموزان شناسايي و پرورش داده شوند تا استعدادهاي پرورشيافته بتوانند منشأ ابتكار در مشاغل و حرفههاي گوناگون شوند. انتقاد از «استفاده برخي نامها و نشانهاي مربوط به دوران طاغوت همچون پيشاهنگان» يكي ديگر از محورهاي سخنان رهبر انقلاب خطاب به مسوولان آموزش و پرورش بود. ايشان افزودند: در آموزش و پرورش با وجود عناوين و تشكلهايي همچون بسيج دانشآموزي و اتحاديه انجمنهاي اسلامي دانشآموزان، نبايد از تعابير و الفاظ گذشته كه معاني خاصي را بهدنبال خود منتقل ميكنند، استفاده شود. حضرت آيتالله خامنهاي در ادامه به موضوع مدارس دولتي و غير انتفاعي اشاره كردند و گفتند: آموزش و پرورش در قانون اساسي، مسالهاي «حاكميتي» است، البته اين به معناي قرار گرفتن همه بار و وظايف بر دوش دولت نيست، اما دولت بايد در آموزشوپرورش نقشآفريني كند و بر همين اساس، تبديل كردن روزافزون مدارس دولتي به مدارس غير انتفاعي كه بعضي از آنها نيز شهريههاي سنگيني ميگيرند، لزوما كار درست و سنجيدهاي نيست. رهبر انقلاب تاكيد كردند: بايد سطح و كيفيت مدارس دولتي آنچنان ارتقا يابد كه رغبت خانوادهها به اين مدارس افزايش پيدا كند. حضرت آيتالله خامنهاي با اشاره به سلامت فكري و عملي وزير محترم آموزش و پرورش بر لزوم استفاده از اين فرصت براي انجام وظايف سنگين در اين دستگاه تاكيد كردند و گفتند: دانشگاه فرهنگيان يكي از مراكز بسيار مهم است كه بايد براي توسعه كمي و كيفي آن هر آنچه كه ميتوان، سرمايهگذاري كرد. ايشان در جمعبندي سخنان خود با تاكيد بر اهميتِ ساختن و قدرتمند كردن كشور و نقش برجسته معلمان در اين مسير، مهمترين عنصر قدرتساز را «علم» خواندند و خاطرنشان كردند: قدرت، فقط به داشتن سلاح نيست بلكه «علم، ايمان، شخصيت ملي، ايستادگي و هويت انقلابي»، عناصر توليد قدرت هستند. رهبر انقلاب خاطرنشان كردند: دشمن وقتي قدرت شما را ببيند، ناچار به عقبنشيني خواهد شد، اما وقتي در نشان دادن مباني و عناصر قدرت خود در مقابل دشمن، ملاحظه و اجتناب كنيم و يا بترسيم، دشمن «گستاخ» ميشود. ايشان با اشاره به طرحي كه در كنگره امريكا عليه رزمايشهاي دريايي ايران در جريان است، افزودند: امروز دشمنان حرفهايي ميزنند كه بزرگتر از دهانشان است و مثلا طراحي ميكنند كه «ايران در خليجفارس نبايد رزمايش نظامي داشته باشد»؛ درحالي كه اين سخنان، غلط اضافي است. حضرت آيتالله خامنهاي همه اين زيادهخواهيها را از سوي ملت بزرگ و بيدار ايران قابل پاسخگويي دانستند و خاطرنشان كردند: خليج فارس، خانه و محل حضور ملت ايران، و ساحل خليج فارس و سواحل زيادي از درياي عمان متعلق به اين ملت قدرتمند است، بنابراين ما بايد در اين منطقه حضور، رزمايش و اظهار قدرت داشته باشيم و اين امريكاييها هستند كه بايد بگويند چرا از آن سوي دنيا به اينجا آمده و رزمايش بهراه مياندازند؟ رهبر انقلاب تاكيد كردند: اينگونه بايد با قدرتهاي زيادهخواه مواجه شد و برخورد كرد. ايشان، ماندگاري و قدرتمندتر شدن روزافزون جمهوري اسلامي را نشانه شكست دشمنان خواندند و خاطرنشان كردند: قرآن به ما آموخته است كه بايد بهگونهاي خود را آماده كنيم كه دشمن، همواره ترس و واهمه داشته باشد. پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، وزير آموزش و پرورش با گراميداشت ياد شهيدان مطهري، رجايي و باهنر و با تبريك هفته معلم، تاكيد كرد: وزارت آموزش و پرورش تلاش ميكند از طريق فرهنگسازي، بستري مناسب براي تحقق عملي اقتصاد مقاومتي فراهم كند. آقاي فاني با بيان اينكه برنامههاي راهبردي آموزش و پرورش در طول برنامه ششم مبتني بر اجراي سند تحول بنيادين خواهد بود، گفت: تدوين نقشه راه سند تحول آموزش و پرورش، طراحي رشتههاي جديد، ارتقاي منزلت معلمان، تدوين برنامه راهبردي دانشگاههاي فرهنگيان و تربيت دبير شهيد رجايي، تقويت مشاركتهاي مردمي و توسعه پژوهشسراهاي دانشآموزي از مهمترين فعاليتهاي آموزش و پرورش در سال گذشته بوده است.