• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3518 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۴ ارديبهشت

گزارش «اعتماد» از احتمال لغو انتخابات با مصوبه مهم هيات‌رييسه درباره اساسنامه

بازي از اول؟

حسين قهار

سازمان بازرسي كل كشور در نامه‌اي كه رونوشت آن براي وزارت ورزش هم ارسال شد، به صراحت اعلام كرده بود اساسنامه فدراسيون تاييديه هيات دولت را ندارد و بر اين اساس برگزاري انتخابات رياست فدراسيون غيرقانوني خواهد بود. اين ايراد وارد شده به اساسنامه اما زمينه‌ساز به وجود آمدن ابهامات مختلف در ارتباط با سرنوشت انتخابات فدراسيون شد. بعد از حرف و حديث‌هاي بسيار، مديران وزارت ورزش با فدراسيون به اين توافق رسيدند كه انتخابات در ارديبهشت‌ماه با اساسنامه سال 1390 برگزار شود. منتهي امروز كه وزارت ورزش اعلام كرده انتخابات بايد در تاريخ مقرر برگزار شود، اعضاي مجمع فدراسيون فوتبال شرط بزرگي براي مسوولان گذاشته‌اند. اينكه انتخابات فقط بايد در زماني برگزار شود كه تاييديه هيات دولت درباره اساسنامه اخذ شده باشد. اين شرط اعضاي مجمع كه در قالب يك نامه رسمي كه به امضاي 25 نفر از روساي هيات فوتبال استان‌ها رسيده در اختيار علي كفاشيان و وزير ورزش قرار گرفته است. جلسه روز گذشته هيات رييسه فدراسيون فوتبال هم تحت تاثير ابهامات مربوط به انتخابات برگزار شد و دو مصوبه بسيار مهم داشت؛ مصوباتي كه شايعات درباره برگزار نشدن انتخابات را به اوج خود رساند.
      
در روزهاي گذشته جدا از ابهامات مربوط به اساسنامه ماجراي نحوه راي‌گيري براي انتخاب رييس فدراسيون در مجمع هم جنجال‌هاي زيادي به راه انداخته بود. فدراسيوني‌ها اعلام داشتند نامزد‌ها در دور اول يا دوم تنها در صورتي مي‌توانند به سمت رياست فدراسيون برسند كه دو‌سوم آراي حاضر در مجمع را به خودشان اختصاص بدهند. در غير اين صورت يا ثبت‌نام جديد از نامزدها در همان مجمع انجام خواهد شد يا انتخابات به زماني ديگر موكول خواهد شد. مسوولان ورزش اما ضمن مخالفت با اين موضوع رسما روي اين مساله تاكيد داشتند كه اگر در دور اول نامزد‌ها نتوانستند حد نصاب لازم را براي پيروزي به دست بياورند، در دور دوم قانون «نصف+1» راي در انتخابات لحاظ شود و هر نامزدي كه بيشترين راي را به دست آورد به عنوان رييس جديد فدراسيون انتخاب شود. اين اختلافات در شرايطي به وجود آمده بود كه بند هشت ماده 26 اساسنامه به صراحت تاكيد كرده است رييس فدراسيون با كسب دو‌سوم آرا بايد انتخاب شود. به اين ترتيب در جلسه روز گذشته هيات رييسه درباره اين دو موضوع تصميم‌گيري شد. يكي از مقامات فدراسيون در اين نشست پيشنهاد داده بود كه در صورت كشيده شدن انتخابات به دور دوم، ‌رييس با «نصف +1» انتخاب شود. اما اين پيشنهاد با اعتراض شديد بعضي از اعضامواجه شد. نفرات معترض رسما اعلام كردند كه وقتي قوانين اساسنامه به صراحت اعلام كرده رييس بايد دو سوم آراي مجمع را به دست بياورد، نمي‌شود به خاطر دخالت و فشار ديگران قوانين را عوض كرد. به اين ترتيب تصميم رسمي هيات رييسه بر اين شد كه شرط انتخاب رييس فدراسيون در مجمع روز شنبه، كسب دو سوم آرا باشد.
      
موضوع بعدي اما ماجراي پرابهام اساسنامه فدراسيون بود. اعضاي هيات رييسه فدراسيون رسما مصوب كردند كه انتخابات تنها در شرايطي برگزار شود كه هيات دولت اساسنامه را تاييد كرده باشد يا اينكه وزارت ورزش با نامه‌اي رسمي ضمن دادن اجازه برگزاري انتخاب، ‌تعهد بدهد كه تاييديه اساسنامه را از هيات دولت خواهد گرفت. به هر حال اين دستوري است كه 25 نفر از اعضاي مجمع به صورت رسمي آن را به فدراسيون تكليف كرده‌اند و مديران ناچار هستند اين خواسته اعضاي مجمع را اجرايي كنند. به اين ترتيب با توجه به زمان كم باقي‌مانده تا مجمع فدراسيون، احتمال اينكه هيات دولت اساسنامه فدراسيون را تاييد كند اصلا وجود ندارد و بعيد هم به نظر مي‌رسد كه مسوولان وزارت ورزش حاضر شوند براي اين موضوع تعهد كتبي بدهند. صحبت‌هاي مديران فدراسيون فوتبال اما در اين زمينه ‌هم در نوع خود جالب توجه است. شهرام دبيري، عضو هيات رييسه فدراسيون درباره اين موضوع مي‌گويد: «18 ارديبهشت‌ماه انتخابات برگزار مي‌شود و اميدواريم كه تا آن زمان مصوبه هيات دولت را درباره اساسنامه داشته باشيم. يك تعداد از روساي هيات‌ها نامه‌اي به علي كفاشيان نوشتند كه اگر اساسنامه تاييد شد، انتخابات برگزار شود، يا وزارت ورزش تاييد اين اساسنامه را اعلام كند. ما منتظر نامه هستيم تا جواب آن بيايد. به هر صورت يا بايد تاييديه اساسنامه از هيات دولت وجود داشته باشد يا وزارت ورزش كتبا به ما اعلام كند انتخابات برگزار شود و آنها تاييديه را از هيات محترم وزيران اخذ مي‌كنند. در غير اين صورت بعيد مي‌دانم انتخابات فدراسيون برگزار شود. چرا اين ايراد بزرگ و قانوني از طرف سازمان بازرسي و وزارت ورزش به فدراسيون گرفته شد و لازمه برگزاري انتخابات رفع مشكلات مربوطه است.»
      
سايت فدراسيون فوتبال هيچ خبري درباره مصوبات روز گذشته جلسه هيات رييسه روي خروجي خود منتشر نكرد تا ابهامات سر جاي خود باقي بماند. در شرايطي كه دبيري، عضو هيات رييسه به صراحت اعلام كرده بود كه انتخابات تنها در صورتي كه اساسنامه به تاييد هيات وزيران رسيده باشد برگزار مي‌شود، دبيركل فدراسيون فوتبال صحبت‌هاي ديگري را مطرح كرد. عليرضا اسدي در اين باره به «اعتماد» گفت: « 25 نفر از روساي هيات‌هاي فوتبال در نامه‌اي رسمي به فدراسيون و وزارت ورزش اعلام كرده‌‌اند انتخابات زماني برگزار شود كه اساسنامه به تاييد هيات دولت رسيده باشد. اين قضيه مربوط به هفته گذشته است و در حال حاضر هيچ شرط و شروطي براي انتخابات وجود ندارد و در تاريخ مقرر برگزار مي‌شود. در جلسه ديروز مباحث مختلفي مطرح شد و بخش كوتاهي از جلسه مربوط به اين موضوع بود. هيچ مصوبه و شرطي براي اينكه اساسنامه بايد به تاييد هيات دولت برسد يا وزارت ورزش تعهد كتبي بدهد هم وجود نداشت و اين موضوع از نظر ما حل شده است.»
      
حالا هرچه به زمان برگزاري انتخابات نزديك‌تر مي‌شويم، معادلات و شرايط شكلي پيچيده‌تر به خود مي‌گيرد. در حال حاضر مهم‌ترين احتمال اين است كه در روز شنبه مجمع فدراسيون فوتبال برگزار مي‌شود اما به خاطر ابهامات مربوط به اساسنامه احتمال برگزار نشدن انتخابات بسيار زياد است. نكته قابل تامل اين است كه اكثريت اعضاي مجمع خواهان اين موضوع هستند و به هيچ عنوان هم تحت تاثير توصيه‌هاي بيروني قرار نمي‌گيرند. فوتبال ايران در آستانه يك شوك بزرگ مديريتي قرار دارد و هيچ بعيد نيست كه ادامه اين ابهامات مقدماتي را فراهم كند كه مجمع تصميم ديگري براي مديريت فدراسيون بگيرد. ادامه كار اين فدراسيون و قرار گرفتن اصلاحات اساسنامه و آغاز دوباره مراحل ثبت‌نام از نامزد‌ها در دستور كار. يعني دوباره همه‌چيز از نو شروع مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون