• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3522 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۰ ارديبهشت

معاون وزير ارشاد در مراسم افتتاح سالن آفتاب:

هر شب 100 تا 115 تئاتر روي صحنه مي‌رود

آتيلا پسياني: 15 سال طول كشيد تا اين مكان به وجودآمد

پيام رضايي

سرانجام رضا حداد پس از كش و قوس‌هاي فراوان توانست شامگاه شنبه 18 ارديبهشت‌ماه سالن آفتاب را همزمان با آغاز اجراي نمايش «كشتن كفتر چاهي» افتتاح كند. افتتاحيه‌اي كه با حضور شخصيت‌هاي سياسي، فرهنگي و هنري از جمله علي مرادخاني، معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و احمد مسجدجامعي، عضو شوراي شهر تهران، همراه بود. اهالي هنر و متوليان حوزه فرهنگ در سخنراني‌هاي كوتاه‌شان همگي درباره‌ ضرورت فعاليت بخش خصوصي اتفاق نظر داشتند. «من به رضا حداد بابت زحماتي كه در اين چند سال كشيده، تبريك مي‌گويم. ما در زمينه تئاتر خصوصي، هر كاري بتوانيم انجام مي‌دهيم. در حال حاضر به‌طور متوسط هر شب بين 100 تا 115 تئاتر روي صحنه است و اين اتفاق بسيار خوبي است. واقعيت اين است كه وزارت ارشاد اساسا اين تعداد پرسنل را در حوزه نظارتي ندارد و به همين خاطر، كار را به خود اهالي تئاتر سپرده‌ايم. » اين بخشي از صحبت‌هاي علي مرادخاني بود. مرادخاني همچنين در حرف‌هايش به دغدغه مهم اهالي تئاتر نيز اشاره كرد كه درباره ميزان همكاري و مرزهاي حوزه‌ نظارتي و حوزه اجرايي تئاتر بود. اين نكته‌اي است كه با احداث سالن‌هاي خصوصي بيش از پيش اهميت يافته است. او در اين مورد توضيح داد: «درباره حدود و ثغوركلي، به تفاهم رسيده‌ايم و كارها در همان چارچوب مورد تفاهم در حال انجام است. اين اتفاق خيلي مهمي است. يعني حوزه‌هاي نظارتي و حوزه‌ اجرايي با هم به تفاهمي رسيده‌اند و كار را پيش مي‌برند. اين يك گام رو به جلو در يك جامعه شهري و متمدن است. همه دوستاني كه زحمت مي‌كشند و در اين حوزه كار مي‌كنند، دغدغه‌هاي مشتركي با ما دارند. پيش از اين هم ما سالن آفتاب را ديديم، بررسي كرديم و قرار شد به اين مسير ادامه دهد و راهي تازه در تئاتر ما باشد.»
آتيلا پسياني نيز از ديگر سخنرانان اين مراسم بود. او كه در دوران فعاليت حرفه‌اي خود همواره نگاهي تجربي را دنبال كرده و از اين نظر به تفكر رضا حداد نزديك است، از رويايي كه تحقق آن 15 سال به درازا كشيد، حرف زد: « 15 سال پيش، وقتي با محمد چرم‌شير، رضا حداد، فرهاد مهندس‌پور و مازيار حبيبي‌نيا درباره كارگاه تئاتر ايران و اهداف آن حرف زديم، نخستين چيزي كه به ذهن‌مان آمد اين بود كه ما بايد محلي داشته باشيم تا بتوانيم كارهاي‌مان را در آن توليد كنيم. محلي كه براي ما تجربه شخصي است، اما دوست داريم بروز بيروني داشته باشد تا بتوانيم با تماشاگري كه بخش اعظم اين تجربه را در ذهنش مي‌سازد، شراكت كنيم. چيزي كه اسم آن را «هنر تجربي» مي‌گذاريم. 15 سال طول كشيد تا اين مكان به وجود آمد. » پسياني ابزار اميدواري كرد كه تحقق آرزوهاي ديگر 15 سال طول نكشد: «اميدوارم 15 سال ديگر طول نكشد كه به بقيه آرزوهاي‌مان برسيم. خيلي خوشحالم كه رضا حداد امشب نمايشي را مقابل شما به اجرا در مي‌آورد كه تجربه بسيار ناب و ويژه‌ با گروهي بسيار جوان و پرشور است.»
در اين مراسم همچنين محمد چرمشير، احمد مسجدجامعي و حسين پاكدل نيز سخنراني كردند و تقريبا همگي بر ظرفيت‌ها و نقص‌هاي بخش خصوصي تاكيد كردند. آنچه جالب به نظر مي‌رسيد تاكيد اهالي فرهنگ و هنر بر آسيب‌شناسي بخش خصوصي و مشخصا سالن‌هاي خصوصي تئاتر بود. در واقع نگاه واقع‌بينانه و كاركردگرا نسبت به هنر همچنان متعلق به اهالي فرهنگ و هنر است كه درون اين عرصه زندگي مي‌كنند و با فرازو فرودهاي آن آشناترند. اين نكته‌اي است كه ضرورت به كارگيري تجربه و دانش اهالي فرهنگ و هنر در سياستگذاري‌هاي كلان اين حوزه را نشان مي‌دهد.
سالن آفتاب پيشتر قرار بود در اسفندماه افتتاح شود، اما ناگهان اعلام شد كه برنامه به دليل عدم هماهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با برخي نهادهاي ديگر فعلا مقدور نيست. ظاهرا در آن زمان هنوز اداره اماكن مجوز لازم را براي شروع كار صادر نكرده بود. اين اتفاق در حالي رخ مي‌داد كه نمايش «كشتن كفتر چاهي» تبليغات محيطي خود را نيز آغاز كرده و آماده اجرا بود.
ابراهيم حقيقي، حسين خطيبي، عاطفه رضوي، مهدي كرم‌پور، طلا معتضدي، سيامك انصاري، ليلي فرهادپور، همايون نصيري، آروند دشت‌آراي، سروش صحت، مرتضي كاظمي، حبيب رضايي، جابر رمضاني و... ديگر حاضران در اين مراسم بودند.
نمايش «كشتن كفتر چاهي» به نويسندگي محمد چرمشير و كارگرداني رضا حداد به صحنه رفته است و سعيده آجرلي، درسا ابوالفضلي، مائده اسداللهي، سونيا اسماعيلي، پرديس احمديه، آذين نظري، نفيسه زارع، ستاره ملكي و ياسمن ميرزايي بازيگران اين اثر نمايشي هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون