• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3527 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۶ ارديبهشت

محمد رضا خاتمي جزييات نظر بزرگان اصلاحات‌را اعلام كرد

اجماع اصلاح‌طلبان درباره رياست عارف

محمدحسين مهرزاد

 

 در فاصله دو هفته مانده به تعيين رييس مجلس دهم اصلاح‌طلبان انسجام خود را براي حمايت از محمد رضا عارف به خوبي حفظ كرده و حالا مشغول نمايش آن هستند. آخرين جلسه شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در حالي هفته گذشته برگزار شد كه موضوع حمايت از رياست عارف در مجلس دهم در دستور كار قرار گرفت. به همين دليل نيز به جاي او كه هميشه رييس جلسات بود اين‌بار عبدالواحد موسوي لاري، وزير كشور دولت اصلاحات و نايب‌رييس شوراي عالي مديريت جلسه را به عهده داشت. خروجي جلسه يكشنبه شوراي عالي چيزي جز اجماع تمامي احزاب اصلاح‌طلب و چهره‌هاي حقيقي آن بر حمايت از رياست محمدرضا عارف در مجلس شوراي اسلامي نبود. با اين مصوبه اعضاي شوراي عالي و احزاب اصلاح‌طلب يكي پس از ديگري نسبت به حمايت از رياست عارف موضع‌گيري كردند. موج حمايت تشكل‌هاي سياسي از رياست عارف به تشكل‌هاي دانشجويي هم رسيد و 78 تشكل دانشجويي در نشستي با عارف از وي درخواست كردند تا كانديداي رياست مجلس شود. روز گذشته نيز موسوي لاري بار ديگر بر اين خواست عمومي در جريان اصلاحات تاكيد كرد و محمد رضا خاتمي هم از برادر پيغام آورد كه او گفته است اگر چه بناي دخالت ندارد و هركس رييس مجلس شود پشتيباني‌اش خواهد كرد اما نظر شخصي‌اش بر رياست عارف است.  حالا اصلاح‌طلبان مي‌خواهند يك پيام روشن به بدنه اجتماعي خود بدهند: اينكه نه اهل بده بستان‌هاي غير شفاف هستند و نه اهل عقب‌نشيني از خواست و مطالبات راي‌دهندگان. به همين دليل نيز بي‌توجه به تعداد واقعي حاميان‌شان در مجلس دهم خود را براي رقابتي سالم در فضايي غيرخصمانه با علي لاريجاني آماده مي‌كنند؛ رقابتي كه نه در ذاتش اختلاف ميان اصلاح‌طلبان و اصولگرايان معتدل نهفته است و نه پيامدش مي‌تواند چنين اتفاق نامباركي باشد.

محمدرضا خاتمي مي‌گويد:
  مردم در انتخابات پيام تغيير دادند، بايد پژواك اين پيام در داخل مجلس هم شنيده شود. مردم با آرزوي تغيير پا به انتخابات گذاشتند، اگر اين آرزو در پارلمان تبلور پيدا نكند معلوم نيست آنها براي انتخابات رياست‌جمهوري چه تصميمي بگيرند.

 

 در فاصله دو هفته مانده به تعيين رييس مجلس دهم اصلاح‌طلبان انسجام خود را براي حمايت از محمد رضا عارف به خوبي حفظ كرده و حالا مشغول نمايش آن هستند. جلسه شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در حالي برگزار شد كه موضوع حمايت از رياست عارف در مجلس دهم در دستور كار قرار گرفت. به همين دليل نيز به جاي او كه هميشه رييس جلسات بود اين‌بار عبدالواحد موسوي لاري، وزير كشور دولت اصلاحات و نايب‌رييس شوراي عالي مديريت جلسه را به عهده داشت. خروجي جلسه يكشنبه شوراي عالي چيزي جز اجماع تمامي احزاب اصلاح‌طلب و چهره‌هاي حقيقي آن بر حمايت از رياست محمدرضا عارف در مجلس شوراي اسلامي نبود. با اين مصوبه اعضاي شوراي عالي و احزاب اصلاح‌طلب يكي پس از ديگري نسبت به حمايت از رياست عارف موضع‌گيري كردند. موج حمايت تشكل‌هاي سياسي از رياست عارف به تشكل‌هاي دانشجويي هم رسيد و 78 تشكل دانشجويي در نشستي با عارف از وي درخواست كردند تا كانديداي رياست مجلس شود. روز گذشته نيز موسوي لاري بار ديگر بر اين خواست عمومي در جريان اصلاحات تاكيد كرد و محمد رضا خاتمي هم از برادر پيغام آورد كه او گفته است اگر چه بناي دخالت ندارد و هركس رييس مجلس شود پشتيباني‌اش خواهد كرد اما نظر شخصي‌اش بر رياست عارف است.  حالا اصلاح‌طلبان مي‌خواهند يك پيام روشن به بدنه اجتماعي خود بدهند: اينكه نه اهل بده بستان‌هاي غير شفاف هستند و نه اهل عقب‌نشيني از خواست و مطالبات راي‌دهندگان. به همين دليل نيز بي‌توجه به تعداد واقعي حاميان‌شان در مجلس دهم خود را براي رقابتي سالم در فضايي غيرخصمانه با علي لاريجاني آماده مي‌كنند؛ رقابتي كه نه در ذاتش اختلاف ميان اصلاح‌طلبان و اصولگرايان معتدل نهفته است و نه پيامدش مي‌تواند چنين اتفاق نامباركي باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون