• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3527 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۶ ارديبهشت

توصيه سيد حسن خميني به دانشجويان

منصفانه شجاع باشيد

 سيد حسن خميني حالا ديگر براي جوانان دانشجويي كه پا به عرصه سياست مي‌گذارند حكم يك مرجع را پيدا كرده است؛ مرجعي سياسي كه اگرچه در انتخابات گذشته مورد بي‌مهري گروهي قرار گرفت اما همچنان در نقطه‌اي وراي اصلاح‌طلبي و اصولگرايي ايستاده است و به عنوان نماينده بيت بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران نقشي فارغ از نقوش موجود در بازي‌هاي سياسي اين روزهاي ايران را عهده‌دار است. اتحاديه تشكل‌هاي دانشجويي سراسر كشور كه به تازگي پا گرفته است بعد از نخستين نشست خود با محمدرضا عارف، دومين ديدار خود را ديدار با يادگار امام (ره) قرار داد، نشستي كه در حسينيه جماران برگزار شد تا سيد حسن خميني براي دانشجويان سه شرط حقيقت‌جويي، انصاف و شجاعت را لازمه فعاليت سياسي دانشجويان بداند و از سخت‌ترين دوره اصلاح جامعه سخن بگويد و درد امروز جامعه را در انصاف ريشه‌يابي كند.

اصلاح را بايد از خودمان شروع كنيم
به گزارش ايسنا سيد حسن خميني در ديدار شركت‌كنندگان در نشست هم انديشي تشكل‌هاي اسلامي دانشجويان اصلاح‌طلب سراسر كشور كه در حسينيه جماران گردهم آمده بودند، با توصيه به اينكه هيچگاه سياست براي شما اصالت پيدا نكند، اظهار داشت: وقتي سياست اصالت پيدا كرد انسان چشم بر حقايق مي‌بيندد و گرفتار دردي مي‌شود كه در طول تاريخ و جغرافياي بشر افراد زيادي گرفتار آن بوده‌اند. وي اصالت يافتن سياست را به معناي دنبال كردن يك مشرب يا شعار خاص ذكر كرد و تاكيد كرد: هميشه دنبال حقيقت باشيد و بدانيد كه سياست ابزاري براي رسيدن به حقيقت است، چرا كه اگر حقيقتي در كار نباشد باعث گرفتاري بيشتر فرد و جامعه مي‌شود. يادگار امام خطاب به دانشجويان گفت: از ابتداي عمر سياسي خويش با خود عهد كنيد كه آنچه اعتقاد نداريد را به زبان نياوريد، زيرا انسان گاهي مي‌تواند بنا به عللي آنچه را نمي‌تواند بگويد، نگويد؛ البته‌ همان علل نيز بايد محكم باشد. حتي ممكن است كسي براي منافع شخصي خود ترجيچ دهد حرفي را نزند، اما همواره اين خط قرمز را بايد براي خود داشته باشيد كه آنچه بدان اعتقاد نداريد را به زبان نياوريد، عمل نكنيد و در راستاي ترويج آن نكوشيد. وي با بيان اينكه اصلاح را بايد از خودمان شروع كنيم، تصريح كرد: مشكل اين است كه ما قبل از آنكه به دنبال تصحيح خود باشيم، به دنبال تصحيح فعاليت ديگران هستيم. يادگار امام گفت: سخت‌ترين دوره اصلاح در جامعه و فرد وقتي است كه در افق جان و دل او يك امر ناپسند، پسنديده شمرده شود. لذا حتي اگر قدرت اين را نداريم تا امر ناپسندي را اصلاح كنيم، دست كم درون خود، مذموم بودن بدي‌ها را يادآوري كنيم؛ سراپا اگر زرد و پژمرده‌ايم/ ولي دل به پاييز نسپرده‌ايم. وي ادامه داد: اگر دل به پاييز سپرديد، ديگر اميد به سبز شدن نداريد، اما ممكن است به وسيله اميد به آرزوي خود برسيد. همه ادوار تاريخ آنچه انسان‌ها مي‌خواسته‌اند را در دل خود نداشته‌اند اما خط اتصال حقيقت در تاريخ را دل‌هاي بهاري حفظ كرده است.

اينكه انصاف درد امروز جامعه ما است
«انصاف» دومين توصيه‌اي بود كه يادگار امام به فعالان دانشجويي بيان كرد. وي در مورد تعريف اين مفهوم، گفت: اميرالمومنين (ع) تعبيري دارند كه آنچه براي خود مي‌پسندي براي خود مي‌پسندي براي ديگران بپسند و آنچه نمي‌پسندي براي ديگران نسپند؛ اين تعريف در كلام پيامبر (ص) و نيز مكاتب اخلاقي هم مطرح شده است. بر اين اساس انسان‌ها حق خطا كردن ندارد، زيرا چنين فرضي مشروعيت بخشي به خطابي ديگران است، اما آنان اين حق را دارند كه اگر خطا كردند آمرزيده شوند؛ ممكن است گاهي يك نفر عصباني شود و حرفي بزند يا بي‌ادبي كند. مگر ما عصباني نمي‌شويم؟ همه ما دچار اين وضع شده‌ايم، اما اگر انصاف داشته باشيم فرد مقابل را مي‌بخشيم، همان طور كه انتظار داريم او هم ما را در شرايط مشابه ببخشد. سيد حسن خميني با بيان اينكه انصاف يعني توجه كنيم اگر من هم در شرايط مشابه يك نفر بودم‌ همان اتفاق برايم مي‌افتاد، تصريح كرد: منصفانه عمل كنيم و رقيب را منصفانه نقد كنيم؛ البته خودمان را بي‌رحمانه نقد كنيم و چشم بر اشتباهات‌مان نپوشيم، چرا كه اگر خودمان را نقد نكنيم پيشرفت نمي‌كنيم.يادگار امام با بيان اينكه انصاف درد امروز جامعه ما است، تصريح كرد: اگر انصاف داشته باشيم ديگران را به رسميت مي‌شناسيم و از امتيازاتي كه قانون به ما داده است به نفع خودمان استفاده نمي‌كنيم و اين حق را براي خود قايل نمي‌شويم كه درهاي محدوده‌اي را فقط براي رفقاي خودمان باز كنيم.

منصفانه شجاع باشيد
سيد حسن خميني «شجاعت» را توصيه سوم خود براي فعاليت سياسي ذكر كرد و با بيان اينكه شجاعت به طور مساوي ميان انسان‌ها وجود ندارد، گفت: شجاعت مانند تمام صفات انساني قابليت اين را دارد كه انسان‌ها با تمرين، آن را تقويت كنند. وي تاكيد كرد: مراقب باشيد كه شجاعت از مجموعه‌ها گرفته نشود، زيرا يكي از كارهايي كه معمولا اتفاق مي‌افتد و سعي مي‌كنند جوانان را به وسيله آن مرعوب كنند، گرفتن شجاعت است. البته شجاعت به معناي خلاف انصاف رفتار كردن نيست و به همين خاطر من انصاف را مقدم مي‌دانم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون