• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3528 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۷ ارديبهشت

روحاني:صفر و صد در سياست‌خارجي معنا ندارد

امروز هماهنگي خوبي ميان قوا وجود دارد

گروه سياسي| مذاكراتي كه آبرومندانه به پايان رسيد. حسن روحاني بار ديگر از برجام حمايت كرد، اين‌بار در ديدار با سفرا و روساي نمايندگي‌هاي كشورمان در خارج از كشور. توافقي كه لغو ادعاهاي واهي و قطعنامه‌هاي ظالمانه عليه ملت ايران را به همراه داشت. رييس‌جمهور در اين ديدار بيش از هر چيز بر موضوع ايران هراسي تاكيد كرد كه اين مساله هنوز به طور كامل رفع نشده است اما در عين حال اذعان كرد عامل سازنده، در مقابله با ايران هراسي شكل گرفت و ادامه دارد. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري، حسن روحاني در ديدار سفرا و روساي نمايندگي‌هاي كشورمان در خارج از كشور در همايش «برجام و اقتصاد مقاومتي؛ فرصت‌ها و ظرفيت‌ها»، گفت: جمهوري اسلامي ايران توانست در موضوع هسته‌اي ماه‌ها با قدرت‌هاي جهاني گفت‌وگو كرده و اين مذاكره را آبرومندانه به پايان برساند كه حايز اهميت است و اين در حالي است كه در چند دهه اخير كمتر كشوري قادر بوده در موضوعي پيچيده با قدرت‌هاي جهاني مذاكره كرده و به توافقي با اين ابعاد دست پيدا كند. رييس‌جمهوري با بيان اينكه در سياست خارجي نگاه صفر يا صدي معنا ندارد، افزود: لغو ادعاهاي واهي و قطعنامه‌هاي ظالمانه عليه ملت ايران مستلزم تلاشي سخت و پيچيده بود كه در برجام حاصل شد و اين موفقيت حقوقي و سياسي بزرگي براي ملت ايران به شمار مي‌رود.
پس از برجام ايران‌هراسي از بين رفته است
روحاني با تاكيد بر ضرورت استفاده از فرصت به وجود آمده پس از برجام براي تعامل با دنيا با در نظر گرفتن شرايط كشور و اجراي سريع‌تر سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، گفت: امروز به واسطه توافق برجام، بخش بزرگي از ايران‌هراسي كه در دنيا به دروغ در موضوع هسته‌اي عليه ايران مطرح شده بود، از بين رفته است، اما هنوز پروژه ايران‌هراسي توسط دشمنان ملت ايران در ديگر موضوعات از قبيل تروريسم ادامه دارد كه بايد قدم به قدم در برابر آنان ايستاد و مقابله كرد. رييس‌جمهوري رفع تحريم‌ها و ايجاد فضاي مناسب براي توسعه فعاليت‌هاي اقتصادي ايران با جهان را يكي از نتايج برجام برشمرد و گفت: يكي از پايه‌هاي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، درون‌زا بودن و برون‌گرا بودن است و سفراي ايران در كشورهاي مختلف مي‌توانند در زمينه برون‌گرا بودن اقتصاد فعاليت‌ها و نقش بسزايي ايفا كنند. روحاني شكوفايي و دوام اقتصاد درون‌زا را در گرو قابل رقابت بودن دانست و اظهار داشت: اقتصادي كه قدرت رقابت در صحنه‌هاي جهاني را نداشته باشد، در بلندمدت نمي‌تواند مسائل داخلي خود را حل و فصل كند و اگر نتوانيم در اقتصاد از لحاظ كميت و كيفيت با دنيا رقابت كنيم، موفق نخواهيم بود. روحاني با بيان اينكه امروز هماهنگي و همدلي خوبي ميان قوا و اركان كشور وجود دارد و ايران در سايه وجود رهنمودها و نظارت رهبر معظم انقلاب در امنيت و آرامش كامل بسر مي‌برد، گفت: برگزاري آرام و موفق انتخابات، نشانه هماهنگي قوا تحت هدايت رهبري است. رييس‌جمهوري ادامه داد: هماهنگي ميان قوا، رشد سياسي ملت، جايگاه منطقه‌اي ايران و ساير شرايط، فضا را براي تعامل هر چه بهتر و بيشتر ايران با دنيا مهيا ساخته است كه در اين راستا معرفي امكانات و فناوري‌ها در ديگر كشورها به سرمايه‌گذاران داخلي از جمله وظايف سفرا در زمينه توسعه اقتصادي كشور خواهد بود. رييس‌جمهوري با اشاره به اينكه در برابر ايران‌هراسي كه دشمنان ملت ايران و برخي تندروها در كشورهاي منطقه به دنبال ترويج آن هستند، بايد شرايط و وظيفه خود را در تعامل با دنيا تقويت كنيم، افزود: بيان واقعيت‌ها و آينده روشن ايران رسالت مهم دستگاه سياست خارجي در اين زمينه خواهد بود. روحاني اشتياقي را كه امروز براي تعامل با ايران در بسياري از كشورها وجود دارد، بسيار حايز اهميت دانست و افزود: چگونگي روابط اقتصادي ما با هر كشوري، مي‌تواند معيار، ملاك و نشان‌دهنده عملكرد و نقش سفارتخانه‌ها و نمايندگي‌هاي ايران در توسعه روابط باشد. روحاني با بيان اينكه موفقيت‌هايي كه تاكنون در تعامل با دنيا به دست آمده، نشان‌دهنده آن است كه مسير را به درستي پيموده‌ايم، خاطرنشان كرد: البته اين به معناي آن نيست كه طرف مقابل به تمامي تعهدات خود پايبند بوده يا خواهد بود، بلكه ما بايد ضمن مقاومت، با ايجاد فضاي مناسب، گسترش همكاري‌ها و اعمال فشار به طرف مقابل، آنها را وادار به انجام كامل تعهدات‌شان كنيم.
ايران، شريك مورد اعتماد جامعه بين‌المللي است
روحاني با تاكيد بر اينكه امروز ايران شريك مورد اعتماد جامعه بين‌المللي است و كشورهاي جهان برخلاف تبليغات دشمنان از هر نظر به شرايط ايران اعتماد دارند، افزود: ايران هيچگاه از شرايط ناآرام و ناامن همسايگان خود سوءاستفاده نكرده و پيوسته به كشورها و مردم منطقه كمك كرده است. وي با بيان اينكه موفقيت‌هايي كه تاكنون در تعامل با دنيا به دست آمده، نشان‌دهنده آن است كه مسير را به درستي پيموده‌ايم، گفت: البته اين به معناي آن نيست كه طرف مقابل به تمامي تعهدات خود پايبند بوده يا خواهد بود، بلكه ما بايد ضمن مقاومت، با ايجاد فضاي مناسب، گسترش همكاري‌ها و اعمال فشار به طرف مقابل، آنها را وادار به انجام كامل تعهدات‌شان كنيم.ما بايد در برابر فشار و خواست لابي صهيونيستي و برخي كشورهاي منطقه تعامل سازنده خود را با جهان گسترش دهيم و فضاي مناسب براي جذب سرمايه‌گذاري‌ها و توسعه ارتباطات اقتصادي، تجاري و بانكي با ديگر كشورها را فراهم كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون