• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3530 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت

دومين تلاش فراكسيوني حاميان رياست علي لاريجاني

صف‌‌آرايي دوباره اصولگرايان

گروه سياسي| ديروز ماراتن «جلسات موازي» به دور دوم خود رسيد. ليست اميد در يك سو و اصولگرايان در سويي ديگر. تا اينجا همه‌چيز گرد انتخابات رييس مجلس آينده متمركز شده است .اما پيش از تعداد حاضران موضوع مهم جلسه ديروز، مساله ميزبان آن بود. جايي كه تا قبل از ظهر تصور مي‌شد كه علي لاريجاني در مقام رييس مجلس منتخبان جديد را براي يك گردهمايي تازه به بهارستان فراخوانده است. اما پس از آن يك منبع آگاه نزديك به علي لاريجاني به روزنامه «اعتماد» خبر داد كه مقدمات اين جلسه توسط افراد ديگري چيده شده و علي لاريجاني نيز خود به عنوان يك مهمان در جلسه حضور پيدا كرده است. البته نه يك مهمان عادي، بلكه كسي كه اصل اين مهماني به بهانه اجماع روي رياست او ترتيب داده شده بود. چنانچه قبل از آن هم محسن كوهكن، نماينده منتخب مجلس دهم در گفت‌وگويي با خبرگزاري تسنيم تاييد كرده بود كه اين جلسه با وجود آنكه ترتيب‌دهندگان آن از تمام منتخبان مجلس دهم دعوت كرده‌اند اما نهايتا تبديل به جلسه اصولگرايان حامي لاريجاني براي رياست خواهد شد. چرا كه اعضاي ليست اميد كه اكنون در پي رياست محمدرضا عارف هستند، همزمان با همين جلسه در اقدامي مشابه گرد هم جمع شده بودند.  «برخي از منتخبان مجلس دهم به دليل سفر يا حضور در حوزه‌هاي انتخابيه امكان شركت در اين نشست را نداشتند.» ديروز دستوركار جلسه فراكسيون اصولگرايان مجلس با حضور علي لاريجاني معلوم نشد. اما مي‌توان حدس زد كه فارغ از اينكه دستور كار اين جلسه چه بوده، هدف بانيان آن متوجه ادامه وزن‌كشي‌هاي سياسي براي مجلس دهم مي‌شده است.

ابوترابي‌فرد: به قدر كافي قانون تصويب كرده‌ايم
با توجه به عدم حضور خبرنگاران در اين جلسه، كم و كيف گردهمايي ديروز اصولگرايان توسط امير خجسته در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس بازگو شده است. به گفته اين نماينده مجلس نهم و منتخب مجلس دهم، محمدحسن ابوترابي‌فرد نخستين سخنران جلسه اصولگرايان در سالن مشروطه بود. نايب‌رييس اول مجلس در بين منتخبين اصولگرا گفته است: «ما به قدر كافي در مجلس قانون به تصويب رسانده‌ايم و نبايد طرح‌ها و لوايحي در مجلس به تصويب برسد كه بار مالي بر كشور تحميل كند.» هر چند به جز اين تك‌جمله، چيز بيشتري از سخنان ديروز ابوترابي‌فرد منتشر نشده اما مي‌توان حدس زد كه محتواي جلسه بيشتر بر روي مسائل كلي كشور متمركز بوده است. روايت سخنان لاريجاني نيز چنين برداشتي به دست مي‌دهد. در صورت صحت اين برداشت از محتواي جلسه ديروز مي‌توان چنين ارزيابي كرد كه اصولگرايان از گردهمايي سالن مشروطه بيش از هر چيز ديگري به دنبال رسيدن به عددهاي اميدواركننده بوده‌اند تا مسائل ديگر.

لاريجاني: رفتار ايران بر شرايط منطقه
 اثرگذار است
ديروز بعد از آنكه مشخص شد جلسه اصولگرايان نه با دعوت لاريجاني، بلكه با ابتكار چند نفر از منتخبان جديد تشكيل شده بود حتي حضور رييس مجلس در اين جلسه هم با اما و اگرهايي مواجه شد. اما و اگرهايي كه برخي از نزديكان او نيز آنها را تكذيب نمي‌كردند. پس از آن نيز شايعه شد كه احتمالا علي لاريجاني اين‌بار هر چند در جمع اصولگرايان حضور پيدا خواهد كرد اما برنامه‌اي براي ايراد سخنراني ندارد. در نهايت اما علي لاريجاني هم راهي اين جلسه شد و هم براي منتخبان جديد به سخنراني پرداخت. سخناني كه گويا ناظر به مسائل كلي كشور بوده است. هنوز مشخص نشده آيا لاريجاني و ديگر سخنرانان اين جلسه درباره مسائل داخلي مجلس آينده و رقابت‌هاي سياسي آن نيز اظهار نظري داشته‌اند يا خير. به گفته امير خجسته «رييس مجلس در فراكسيون اصولگرايان عنوان كرد كه شرايط جديدي در منطقه در حال شكل گرفتن است و رفتار سنجيده ايران مي‌تواند بر اين شرايط جديد اثرگذار باشد.» آن‌طور كه رييس كميسيون شوراها و امور داخلي مجلس به خبرگزاري فارس گفته «در اين نشست علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به مسائل اقتصادي در كشور عنوان كرد كه اين اميدواري در مجلس دهم وجود دارد و افق‌هاي جديدي در حوزه مسائل اقتصادي باز شده است.» وي افزوده: «لاريجاني اضافه كرد مسائل اقتصادي و توليد و همچنين ساماندهي اين بخش بايد در اولويت قرار گيرد و ما شاهد هرچه بهتر شدن اين بخش باشيم.» اما به جز لاريجاني و ابوترابي‌فرد، محمدرضا باهنر نيز ديروز براي منتخبان مجلس دهم در سالن مشروطه سخنراني كرده است. وي در اين سخنراني گفته كه «بايد از دوقطبي شدن در مجلس پرهيز كرد و نبايد از مسائل اصلي در مجلس غفلت شود و همه بايد راهبردهاي مقام معظم رهبري را سرلوحه كار قرار داده و بر آن متمركز شوند.» به گفته امير خجسته، باهنر همچنين اظهار داشت‌ بررسي و تصويب برنامه ششم در مجلس دهم بايد مسائل اقتصادي با محوريت اقتصاد مقاومتي به طور جد لحاظ شود و مدنظر قرار گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون