• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3531 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۳۰ ارديبهشت

محمدرضا عارف در گفت‌وگو با «اعتماد»:

مديريت مجلس را با تعامل و تقسيم كار بايد دنبال كرد

به نظر مي‌رسد محمدرضا عارف خود را براي رقابت با علي لاريجاني آماده كرده است. اگرچه اين روزها مواضع او بيش از هر چيز بر اتحاد و انسجام اميديان در مجلس تكيه دارد و ترجيع‌بند سخنانش اين شده كه مديريت مجلس تنها رياست آن نيست اما وقتي از او در مورد توافق با لاريجاني بر سر رياست مجلس مي‌پرسم تنها به يك جمله بسنده مي‌كند، اينكه اگر رقابتي شكل گرفت بايد اخلاق را رعايت كرد. شايد فراكسيون اميد و در راس آن عارف رقابت بر سر رياست را اجتناب‌ناپذير مي‌دانند و بعد از رقابت انتخاباتي در اسفند ماه مي‌خواهند اين رقابت را در خانه ملت هم ادامه دهند. در حاشيه دومين نشست فراكسيون اميد، فرصتي پيش آمد تا با محمدرضا عارف منتخب اول مردم تهران و رييس فراكسيون اميد مجلس دهم گفت‌وگويي هرچند كوتاه داشته باشيم. عارف در اين گفت‌وگو از رايزني‌هاي چهره‌هاي مطرح سياسي براي رياست او اظهار بي‌اطلاعي كرد.

 هر چه به تشكيل مجلس دهم و انتخابات هيات رييسه نزديك مي‌شويم خبرها و گمانه‌زني‌هاي زيادي در فضاي خبري كشور درباره تلاش چهره‌هاي مطرح سياسي براي رياست افرادي همچون شما يا آقاي لاريجاني وجود دارد. اخيرا هم خبري درباره نامه‌اي كه رييس دولت اصلاحات به رييس‌جمهور درباره شما و در راستاي حمايت از رياست شما در فضاي مجازي منتشر شده است. آيا شما اين خبرها را تاييد مي‌كنيد و اينكه اساسا ايشان با شما هم در اين مورد كه قدمي براي رياست شما برخواهند داشت صحبتي كرده‌اند يا خير.
طبيعي است كه اين روزها كمي در فضاي خبري شايعه زياد است. به هر حال بحث رياست مجلس اين روزها بسيار داغ است كه بسياري از خبرها بيشتر گمانه‌زني است تا خبر درست و واقعي. در مورد نامه‌اي كه گفتيد من هيچ اطلاع دقيقي در اين مورد ندارم و اصلا چنين چيزي را نشنيده‌ام. به نظر من بهتر است بيشتر روي اخبار دقيق با منابع موثق تكيه كرد نه گمانه‌زني در شبكه‌هاي مجازي.
 شما در سفر حسن روحاني به يزد ايشان را همراهي كرديد. در اين سفر بحث و صحبتي در مورد آينده مجلس و رياست آن بين شما و آقاي رييس‌جمهور شكل نگرفت؟
همراهي من در سفر يزد با آقاي روحاني به اين دليل بود كه ايشان به شهري كه من به آن تعلق دارم سفر مي‌كردند و هيچ دليل سياسي خاصي پشت اين ماجرا نبود. در اين سفر هم مطلقا هيچ بحثي در مورد رياست مجلس با آقاي رييس‌جمهور نداشتم و صرفا همراه ايشان در اين سفر بودم.
اين روزها بحث رقابت شما و آقاي لاريجاني بسيار داغ شده است. اين اواخر هم شما بيشتر تاكيدتان بر انسجام و وحدت اصلاح‌طلبان بوده است و حتي بيان داشته‌ايد كه مديريت مجلس فقط رياست آن نيست. آيا شما رقابت‌تان با آقاي لاريجاني را مفيد و به نفع اصلاحات مي‌دانيد؟ و اينكه احتمال توافق ميان شما و آقاي لاريجاني بر سر رياست مجلس چقدر است؟
موضع ما از ابتدا تعامل حداكثري با فراكسيون‌هاي مختلف مجلس بوده است. ما مي‌خواهيم در مجلس دهم الگويي از همكاري و همدلي و تفاهم ملي را ارايه كنيم.
فكر مي‌كنيد طرفين براي اين تفاهم ملي كه مدنظر شماست آمادگي لازم را دارند؟
ما دراين مورد آمادگي كامل داريم و در همه زمينه‌ها با دوستان‌مان همفكري و صحبت كنيم. به عقيده من مديريت مجلس را با تعامل و تقسيم كار بايد دنبال كرد.
در مورد رياست مجلس چطور؟ آيا احتمال توافق ميان شما و لاريجاني وجود دارد؟
نه مديريت و نه‌تنها پست مجلس، رياست نيست. من در اين مورد تنها به اين جمله بسنده مي‌كنم كه اگر رقابتي شكل بگيرد بايد بر مبناي اخلاق باشد. رفتارمان در دوره رقابت بايد طوري باشد كه فرداي رقابت با رفاقت و همدلي بتوانيم مسائل كلان و منافع ملي كشور را دنبال كنيم.
توقع مي‌رود تمامي نمايندگاني كه با حمايت اصلاح‌طلبان توانستند به مجلس راه پيدا كنند بر تصميمات جمعي فراكسيون اميد وفادار باشند. اگر نماينده‌اي كه با حمايت اصلاح‌طلبان به مجلس راه پيدا كرده است از اين مسير تخطي كند چه برخوردي با آن صورت خواهد گرفت؟
ما اميدواريم كه چنين اتفاقي رخ ندهد. ما معتقديم نمايندگاني كه مورد حمايت ما قرار گرفتند و توانستند اعتماد مردم را كسب كنند همگي اخلاق‌مدار هستند و شعار ما هم در انتخابات مبني بر اخلاق بود. بي‌شك همه نامزدهايي كه در ليست اميد حضور داشتند و به اين اعتبار توانستند اعتماد مردم را كسب و به مجلس راه پيدا كنند تا انتهاي راه پايدار در فراكسيون باقي خواهند ماند.
خبري هم درباره ديدار ناطق نوري و سيد محمدخاتمي منتشر شده بود و اينكه خاتمي دست رد به پيشنهاد ناطق نوري مبني بر حمايت از رياست لاريجاني زده است و از شما حمايت كرده. شما در جريان جزييات اين ديدار بوده‌ايد؟
من هيچ اطلاعي از اين ديدار ندارم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون