• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3532 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱ خرداد

پاسخ قاطع عارف به اختلاف‌افكني‌هاي رقيب در همايش ستادهاي استاني ائتلاف اميد

روز اول مجلس قدرت فراكسيون اميد را به چشم ببينيد

مريم وحيديان

 پشت سر گذاشتن دو مرحله انتخابات دهمين پارلمان جمهوري اسلامي و پايان تكاپوهاي انتخاباتي از يك سو و بحث داغ تشكيل فراكسيون‌هاي سياسي و انتخاب رياست مجلس از سوي ديگر بهانه‌اي بود تا شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان با شوراي اصلاح‌طلبان استان‌ها صبح روز پنجشنبه در تالار نيايش سعادت آباد تهران گرد هم آيند و گفت و شنودي چند ساعته داشته باشند. از تك‌تك روساي كارگروه شوراي عالي سياستگذاري گرفته تا نمايندگاني از مناطق كشور از دوران سخت و راه‌هاي صعب اسفند 94 گفتند. گرچه در ميان صحبت‌هاي نمايندگان شوراي استان‌ها بازار اين گفته كه «براي رياست مجلس از عارف حمايت مي‌كنيم» داغ بود و عارف نيز به عنوان راي اول ايران گويا آمده بود تا پاسخ برخي اختلاف افكني‌ها را با زباني قاطع و روشن بدهد. منتخب اول مردم تهران از رسانه‌هاي افراطي و جريان‌هاي اختلاف افكن خواست كه اين چند روز را تحليل نكنند تا روز اول مجلس قدرت فراكسيون اميد را با چشم خود ببينند.

توصيه به منتخبين ليست اميد
البته عارف با لحني محكم اين طور اتمام حجت كرد: «اگر مي‌خواهند از ائتلاف اميد عبور كنند، مانعي ندارد اما اين را صادقانه به مردم بگويند و بدانند كه اشتباه مي‌كنند. ما همگي به راي مردم نياز داريم.» به نظر مي‌رسد كه اگر چه در سال 92 عارف مرد انصراف نام گرفت اما اين استراتژي و راهبرد او براي همه دوران‌ها و شرايط نخواهد بود و همانطور كه شخصا در اين جلسه يادآور شد براي تقويت ائتلاف و فراكسيون اميد آنچه لازم باشد انجام مي‌دهد و از منتخبين ليست اميد نيز چنين مي‌خواهد. طي چهار ساعت برگزاري اين جلسه عارف و ديگر اعضاي هيات رييسه شوراي عالي سياستگذاري صداي تك‌تك نمايندگان شوراي اصلاح‌طلبان استان‌ها از سختي‌ها و تجربيات‌شان را شنيدند و در پايان عارف مژده ادامه كار شوراي عالي سياستگذاري با استان‌ها را لااقل تا شهريور ماه 95 داد. اين گردهمايي البته شاهد حضور طيف گسترده‌اي از اصلاح‌طلبان بود. عبدالواحد موسوي‌لاري، حسين مرعشي، الياس حضرتي، حسين كمالي، حسين موسوي‌تبريزي، شهربانو اماني، حسن رسولي، مرتضي حاجي، علي شكوري‌راد، آذر منصوري، فاطمه راكعي، جلال جلالي‌زاده، احمد حكيمي پور، داريوش قنبري، محمدرضا تابش، الهه كولايي، محمود ميرلوحي، علي صوفي، مرتضي مبلغ، مهدي شيخ، احمد مازني، پروانه مافي و ديگر اصلاح‌طلبان از جمله مهمانان حاضر در اين مراسم بودند.

تداوم سازوكار شوراي عالي سياستگذاري
عارف در ابتداي سخنانش از همه كساني كه در خلق حماسه هفتم اسفند دست داشتند تشكر كرد: «شوراهاي اصلاح‌طلبان در استان‌ها در حوزه‌هاي انتخابيه و شخصيت‌هاي تاثيرگذار نقش مهمي در خلق اين حماسه داشتند و من از آنها تشكر مي‌كنم. امروز بايد بدانيم اعتماد مردم به ليست اميد مسووليت اصلاح‌طلبان را چند برابر كرده است.» او همچنين در لزوم ارزيابي عملكرد شوراي عالي سياستگذاري گفت: «براي اولين بار بود كه جريان اصلاحات زير يك چتر مديريتي قرار مي‌گرفت. براي اينكه شوراي عالي بتواند اين مسير را در آينده نيز دنبال كند، نياز به ارزيابي عملكرد خود داريم.» منتخب اول مردم تهران ادامه فعاليت شوراي عالي را وعده داد: «در يكي از جلسات درباره سازو كار شوراي عالي قرار شد همين عملكرد تا شهريور ماه ادامه يابد.» عارف افزود: «شوراهاي استاني نظرات كارشناسي خود را در مورد عملكرد شورا بدهند تا راه را بطور دقيق‌تر طي كنيم. » او درباره شكل‌گيري ائتلاف اميد توضيح داد: « خرداد 92 خلق حاكميت اخلاق و عقلانيت در كشور بود و ما در هر محفلي كه بوديم اين مطالبه تغيير و عقلانيت را حس مي‌كرديم. بر اين باوريم كه هشت سال دولت نهم و دهم قابل دوام نبود. مسير انقلاب، مسيري متفاوت از آن چيزي بود كه در اين هشت سال طي شد. بر اين اساس انتخابات اسفند 94 دردستور كار اصلاحات قرار گرفت و در اين مدت اصلاح‌طلبان راهبردهاي خود را مطرح كردند.»
منتخب اول مردم تهران به موفقيت ائتلاف اميد در گام دوم تاكيد كرد: «براي پاسداري از دستاورد خرداد 92 ائتلاف شكل گرفت و مردم انصافا پاسخ ارزشمندي دادند. با وجود اينكه با كم لطفي‌ها، برخوردهاي غير منطقي و بعضا غيرقانوني روبه رو بوديم، توانستيم به موفقيت‌هاي خوبي دست يابيم. اصلاح‌طلبان مي‌خواهند اميد و آرامش در درازمدت نهادينه شود.»

روز اول مجلس، قدرت فراكسيون اميد را به چشم ببينند
منتخب اول مردم تهران در ادامه صحبت‌هايش گلايه‌هايي هم داشت: «عده‌اي مي‌گويند ائتلاف اميد تا دم در مجلس بوده است. من از اين گفته تعجب مي‌كنم. اتفاقا ائتلاف اميد براي بعد از ورود از در مجلس ساماندهي شد. منتخبين ليست اميد بدانند تازه وظيفه‌شان از هشتم خرداد شروع مي‌شود و آنها در ايام انتخابات تعهدي به مردم داده‌اند. »عارف ادامه داد: «عده‌اي مي‌گويند ائتلافي شكل گرفت و تمام شد. البته نمايندگان حق دارند بر اساس ضوابط فراكسيون خود را انتخاب كنند. اما فكر مي‌كنم همه بايد به ليست اميد وفادار باشند و به تعهدي لااقل اخلاقي خود را ملزم بدانند. دوستان يادشان باشد كه به راي مردم نياز دارند.» رييس شوراي عالي سياستگذاري به بحران‌هاي روز كشور در زمينه‌هاي مختلف از جمله اجتماعي اشاره كرد و اظهار داشت: «آسيب‌هاي اجتماعي در كشور زياد شده و از مرز بحران عبور كرده است و چاره‌انديشي فوري اصلاح‌طلبان را مي‌طلبد. مردم در اين راستا بايد بر كار مجلس نظارت كنند.» عارف افزود: «كساني كه ائتلاف اميد را تا دم در مجلس مي‌دانند بهتر است دست بردارند. بايد توجه داشت كه حاكميت تدبير و اخلاق به ائتلاف اميد منجر شد. در بسياري موارد ساعت‌ها چالش جدي با جوانان داشتيم تا آنها را در مورد قرار گرفتن افراد در ليست توجيه كنيم. ما براي اين انتخابات و براي شكل‌گيري ليست اميد و ائتلاف، هزينه‌هاي زيادي داديم و كساني را در ليست وارد كرديم كه جوانان اصلاح‌طلب مدت‌ها با ما قهر بودند چرا كه شرايط ويژه آن دوران را به خوبي درك نكرده بودند اما بهتر است كساني كه مي‌خواهند صحبت از پايان يافتن ائتلاف اميد كنند با مردم رفتاري صادقانه داشته باشند و بگويند ما پيشنهاد ائتلاف داريم اما الان كارمان پيش افتاده و ديگر نيازي به ائتلاف نداريم اما بدانند كه اشتباه مي‌كنند.» معاون اول دولت اصلاحات به سوابق مديريتي دوره اصلاحات اشاره كرد: «كدام برنامه عملكردي مثل برنامه سوم توسعه داشت؟ اين ظرفيت بالاي اصلاحات است. چرا نمي‌خواهيم اين ظرفيت در اختيار نظام باشد؟ او يك خواسته از منتخبين كشور دارد: «از شما خواهش مي‌كنم ائتلاف و فراكسيون اميد را تقويت كنيد.» عارف در ادامه صحبت‌هايش به عددسازي‌ها و رفتارهاي تفرقه‌افكن رسانه‌هاي تندرو اشاره كرد و گفت: «در جلسه اي‌كه با منتخبين فراكسيون اميد داشتيم، با توجه به اينكه شرايط را مي‌دانستيم حضور 90 تا 100 نفر در جلسه را پيش‌بيني مي‌كرديم. تشكر مي‌كنيم كه 105 نفر به اين جلسه آمدند. عده‌اي عددسازي مي‌كنند اما ما هيچ تمايلي به عدد سازي نداريم.» سخنان عارف اين بار قاطعانه‌تر بود: «اصلاح‌طلبان به هيچ‌وجه براي قدرت از اخلاق عبور نمي‌كنند. بدانند كه فراكسيون ما 105 نفر نيست و در هر جلسه‌اي معمولا 20 تا 30 درصد غايب طبيعي مي‌نمايد كه دلايلي هم داشت و ما آن را پيش‌بيني مي‌كرديم. رقبا اين چند روز را تحليل نكنند تا روز اول مجلس نشان دهيم قدرت فراكسيون اميد چقدر است.»منتخب اول مردم تهران همچنين در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه شوراي اصلاح‌طلبان در استان‌ها نقش محوري در خلق حماسه هفت اسفند داشتند، گفت: جوانان نيز در استان‌ها و تهران نقش محوري را در اين پيروزي ايفا كردند و خلق اين حماسه به خصوص در تهران مسووليت بزرگي را بر دوش اصلاحات قرار داده است. ارزيابي عملكرد اصلاح‌طلبان امري مهم و ضروري است و از اين رو اين برنامه و جلسه تشكيل شده است.
عارف با بيان اينكه جبهه اصلاحات براي اولين بار زير چتر شوراي سياستگذاري قرار گرفت، گفت: حفظ انسجام و وحدت خواسته همه اصلاح‌طلبان است.
رييس فراكسيون اميد با بيان اينكه بايد ضعف‌ها و قوت‌هاي خود را در فضايي كارشناسي بررسي كنيم تا راهي براي آينده نشان دهد، اظهار داشت: در خرداد 94، پيروزي بزرگي اتفاق افتاد ولي بايد اين را در نظر داشت كه انتخابات رياست‌جمهوري سال 96 را در پيش داريم و همچنين انتخابات شوراهاي سال آتي نيازمند برنامه‌ريزي است و از اين حيث وقت كم است. عارف ضمن تشكر از مردم به خاطر نگاه به ليست اميد گفت: اين پيروزي با توجه به رهنمودهاي رهبر انقلاب صورت گرفت و لازم است هم از ايشان و هم از دولت و نيروهاي نظامي و امنيتي تشكر كنيم. وي در ادامه با تاكيد بر اينكه عقلانيت، اميد و تدبير در خرداد 92 به پيروزي رسيد، گفت: مطالبه مردم از نخبگان‌شان در ادامه اين مسير است و بايد بدانيم كه پاسخگوي مردم هستيم.

حمايت تمام قد مرعشي از عارف
حسين مرعشي، رييس كارگروه استان‌ها اولين سخنران مراسم بود كه صحبت‌هاي خود را با خير مقدمي معني‌دار آغاز كرد: خير مقدم عرض مي‌كنم به محمدرضا عارف، منتخب اول مردم تهران، رييس شوراي عالي، رييس فراكسيون اميد و ان‌شاءالله رييس مجلس دهم!
او كه همچون ديگر هم جرياني‌هاي خود و بر خلاف دبيركل حزب متبوعش اين روزها از حاميان جدي و فعالان مستمر براي رياست عارف در مجلس دهم است عامل اصلي پيروزي اصلاح‌طلبان در انتخابات را وحدت دانسته و آن را لطف الهي خواند و گفت حمايت بي سابقه مردم پاسخ وحدت ميان اصلاح‌طلبان بود. مرعشي افزود: اين انتخابات يك پيام بزرگ داشت و آن اينكه هيچ جناحي در ايران حذف شدني نيست. در خارج از مجلس بايد بتوانيم با استفاده از سرمايه و دستاوردها تحت راهنمايي‌ها و رهنمودهاي سيد محمد خاتمي بناي رفيع جبهه اصلاحاتي متحد و همگام با دولت و مجلس را پي‌ريزي كنيم.

گام سوم را محكم‌تر برمي‌داريم
عبدالواحد موسوي‌لاري، نايب‌رييس شوراي عالي سياستگذاري و عضو شاخص مجمع روحانيون مبارز ديگر سخنران اين گردهمايي بود كه گفت: فراز و فرود 11 ساله اخير را دوستان در ذهن دارند. آنچه بر ما گذشت نيازي به تكرارندارد اما بازگو كردن آنچه گذشته شايد كمك به بازگشايي مسير براي آينده كند. اگر در سال 84 بهتر عمل مي‌كرديم و آن روز همين انگيزه، صرافت و دقت نظر سال 92 را داشتيم، كشور به آنچه در دولت اصولگرايان ديديم گرفتار نمي‌شد.
وي ادامه داد: قوه مقننه و مجريه 8 سال با پديده‌اي روبه‌رو شد كه نمي‌توان از آن به نيكي ياد كرد. اكنون به درك متقابل و درستي رسيده‌ايم. شايد اگر درگذشته با در نظر گرفتن حداقل‌ها و رعايت نظرات يكديگر و با نگاه جمعي و اجماعي پيش مي‌رفتيم و در عرصه سياست‌ورزي داخلي و خارجي اگر اجماع مي‌كرديم و نظرات‌مان را به هم نزديك مي‌كرديم، نمي‌شد، آنچه شد. ما در سال 92 به اهميت اجماع پي برديم و مسير جديدي باز شد. اين فعال سياسي سپس به اقدامات صورت گرفته در سال 94 اشاره كرد و گفت: در جريان انتخابات 94 شوراي راهبردي اصلاح‌طلبان به وجود آمد و از دل آن نهايتا شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي تشكيل شد. بنا شد آنان كه در سراسر كشور مي‌توانند بار مسووليت انديشه اصلاحات را به دوش كشند زير يك چتر جمع شوند؛ چه چهره‌هاي اجتماعي و چه سابقه‌داران اصلاح‌طلب. نايب‌رييس شوراي عالي سياستگذاري با تاكيد بر اينكه راهبرد اصلي ما توجه به نظر جمعي و كنار گذاشتن نظرات فردي بود، گفت: همچنين ديگر راهبرد گزينش كانديدا‌ها با محوريت حوزه‌هاي انتخابيه بود. راهبرد تصميم‌گيري در صورت روز اختلافات از شوراي استان به مراكز استان و در صورت حل نشدن به پايتخت منتقل مي‌شد. اين راهبرد نتيجه خوبي را به دست داده است.
موسوي لاري با بيان اينكه برداشته شدن گام دوم در انتخابات مجلس پايان راه نيست، يادآور شد: ما گام اول را در سال 92 و گام دوم را در انتخابات مجلس دهم برداشته‌ايم اما اين پايان راه نيست و ما گام سومي را پيش‌رو داريم كه بايد با استواري بيشتر در مسير آن حركت كنيم.
كمك به منتخبين
الهه كولايي، فعال سياسي سرشناس و دانشگاهي اصلاح‌طلبان نيز كه عضو هيات رييسه شوراي عالي سياستگذ اري است در اين نشست گفت: تغيير در تركيب نمايندگان مجلس اتفاق بزرگي بود كه بر پايه بلوغ سياسي و درك بالاي ملت ايران اتفاق افتاد. كشور ما در اين انتخابات نشان داد صندوق راي را اثر بخش‌ترين رويكرد در پيگيري مطالبات خود مي‌داند. بايد با حمايت از منتخبين مردم به مطالبات مردم پاسخ دهيم. راهي باز كنيم تا منتخبين به وعده‌هاي خود عمل كنند. منتخبان مجلس هم با همدلي، يكرنگي و يكپارچگي پاسخ به مطالبات مردم از طريق صندوق‌هاي راي را اثبات كنند.

از حق منتخب اصفهان نمي‌گذريم
سيد حسين موسوي تبريزي، ديگر نايب‌رييس شوراي عالي و دبيركل مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم نيز در سخناني ضمن يادآوري رخدادهايي از اوايل انقلاب گفت: متاسفانه تنها مساله مالي نبود كه در 8 سال دوره احمدي‌نژاد از دست رفت بلكه ارزش‌ها نيز بود. گناهكار نيز فقط طرف مقابل نبوده است. گاهي هم اختلاف ما باعث شده طرف مقابل سوءاستفاده كند. موسوي‌تبريزي با انتقاد از موضوع رد‌صلاحيت مينو خالقي، منتخب اصفهان پس از برگزاري انتخابت اظهار كرد: آن آقا مي‌گويد ما تا آخر عمر مي‌توانيم ردصلاحيت كنيم. البته اين تصميمي است كه خودشان مي‌گويند. چرا كه طبق قانون به نماينده‌اي كه راي آورده نمي‌توانند بگويند كه نماينده جايگزين بايد در انتخابات ميان‌دوره‌اي انتخاب شود. البته اين به اين معني نيست كه ما از حق نماينده منتخب بگذريم. اين مساله فقط حق يك فرد نيست بلكه حق همه كشور است. زير پا گذاشتن قانون زير پا گذاشتن حق ملت است.

دوران درخشش اصلاحات در مجلس
عباس دوزدوزاني، فعال سياسي اصلاح‌طلب نيز در اين گردهمايي درباره مناطق شمال غرب كشور و استان‌هاي آذري زبان با بيان اينكه اصولگراي واقع‌بين همان اصلاح‌طلبي است كه با اصول قانوني مي‌خواهد تغيير ايجاد كند، اظهار كرد: بهره‌گيري از تجارب از واقعيت‌هاي مهم است كه بايد هميشه نصب‌العين باشد. مطالبات ملت اصل اساسي است كه از نمايندگان منتخب انتظار مي‌رود. نمايندگان اصلاح‌طلب وظيفه دارند از ارزش‌ها صيانت كنند. جريان اصلاح‌طلبي بايد در مجلس بدرخشد.

درخواست تابش از مردم
در اين نشست محمدرضا تابش، نايب‌رييس اول هيات رييسه فراكسيون اميد اظهار داشت: بايد از همه كساني كه به تاثيرگذاري راي مردم و حفظ امانت آن تقويت بخشيدند تشكر كنيم كه در راس آن مقام معظم رهبري قرار دارد. از مردم مي‌خواهم كه بر رفتار منتخبان خود دقت داشته باشند و بر روي آنان نظارت كنند و اميدوارم مردم در استقرار اركان مجلس ما را يار و ياور باشند.

هشدار به روحاني
جلال جلالي‌زاده، نماينده مجلس ششم و از اهالي كردستان در اين نشست ضمن توضيح عملكرد شوراي اصلاح‌طلبان در مناطق كردنشين كشور گفت: در مناطق مرزي سختي‌هاي اصلاحات زياد است و اصلاح‌طلباني بودند كه اين سختي‌ها را بر عهده گرفتند اما متاسفانه اصلاح‌طلبان استان‌ها را تنها زمان انتخابات به ياد مي‌آوريم و تاكيدمان بر مركز است. مناطق اهل سنت همواره همگام با اصلاح‌طلبان بوده‌اند اما هيچ توجهي و تفكري در مورد آنان نشده بنابراين روحاني در استان كردستان پنج درصد هم راي نخواهد داشت. محسن رهامي، يكي ديگر از اعضاي هيات رييسه شوراي عالي نيز در اين نشست طي سخناني گفت: دغدغه مجلس دهم بايد تلاش در جهت توسعه پايدار كشور با عنايت به وظايف و اختيارات مجلس باشد. پارلمان بهترين نهاد براي توسعه دموكراسي در كشور است. جمهوري اسلامي پارلماني با اختيارات وسيع دارد كه مي‌توان از اختيارات آن براي اصلاح كشور بهره برد. بيش از 38 اصل در قانون اساسي به نمايندگان اختصاص داده شده است.
حسين كمالي، دبيركل حزب اسلامي كار هم در اين گردهمايي طي اظهاراتي گفت: نمايندگاني كه بر اساس اين برنامه‌ها در ليست اميد قرار گرفتند و بر اين اساس راي آوردند حساب آبرو و حيثيت همه اصلاح‌طلبان را داشته باشند. فكر نكنند فقط خودشان هستند بلكه آبرو حيثيت تمام اصلاح‌طلبان در ميان است. براي اجراي برنامه‌ها بايد مجلس و هيات رييسه مجلس را در اختيار بگيريم تا كارآمدي مجلس به گونه‌اي باشد كه سابقه خوبي از دوران مديريت ما در اذهان جامعه شكل گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون