• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3535 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۵ خرداد

سخنان دلگرم‌كننده عسگر‌اولادي خطاب به چيني‌ها؛

جاي چين را با هيچ كشوري عوض نمي‌كنيم

روز، روز شرقي‌هاست، در حالي كه رسانه‌هاي هند هنوز تحليل سفر نخست‌وزير اين كشور را به پايان نبرده‌اند و تنور ارزيابي‌ها در خصوص آينده روابط ايران و اين كشور شرقي داغ است، ديروز همايشي در تهران برگزار شد كه لبخند را روي لب‌هاي چيني‌ها نشاند. چينن‌هايي كه پس از برجام و توافق هسته‌اي نگراني شان از بابت موقعيت تازه در بازار ايران را پنهان نكردند و تكاپوي‌شان براي حفظ سهم
 را بالا بردند.
 ديگر سو اما، همسايه شمالي همايشي را ترتيب داده بود با شركت سفير ايران در مسكو و تاجران ايراني. تمام تحركات در حالي كه ايران مستقيم و غيرمستقيم غرب را مكلف مي‌كند به اجراي تعهدات برجام نشان مي‌دهد، شرق در دوران تازه ايران جايگاهي ويژه را داراست. ديروز همايشي با حضور 150 فعال اقتصادي چين در تهران برگزار شد. اين هيات كه بزرگ‌ترين هيات تجاري فعالان اقتصادي چين پس از سفر رييس‌جمهور اين كشور به ايران محسوب مي‌شود، براي رايزني در ايران حضور يافت و هفت سند همكاري نيز ميان دو طرف به امضا رسيد.

 غرب، تهديدي براي چين نيست
ما هرگز جاي چين را با هيچ كشوري عوض نمي‌كنيم.
 اين را اسدالله عسگر‌اولادي مي‌گويد، رييس اتاق ايران و چين، كسي كه در ماه‌هاي اخير بارها در انتقاد از برجام لب به سخن گشوده و بارها دولت را متهم به بزرگنمايي كرده است. وي از جمله كساني بود كه در ماجراي وصل نبودن سوييفت پافشاري كرد و كار بدانجا رسيد كه بانك مركزي بازديدي را براي اثبات اتصال سوييفت ترتيب داد. او حالا در همايش همكاري‌هاي تجاري و نشست بازرگانان ايران و چين گفت: هرچند غربي‌ها تمايل دارند جاي چين را بگيرند اما ما هرگز جاي چيني‌ها را با هيچ كشوري عوض نمي‌كنيم.
او تاكيد كرد: اتاق ايران و چين ظرف 16 سال گذشته سعي بر اين داشته تا روابط دو كشور همواره بهتر از قبل باشد. ما قول داده‌ايم بتوانيم در برنامه ششم توسعه و سند چشم‌انداز حجم مبادلات را از مرز 60 ميليارد دلار عبور دهيم و حتي بتوانيم به مرز 70 ميليارد دلار برسيم.
نگراني‌هاي چيني‌ها از موقعيت تازه ايران اما سبب شد عسگر‌اولادي كه رياست اتاق ايران – روسيه را نيز عهده‌دار است در سخناني دلجويانه تاكيد كند رفت و آمد هيات‌هاي مختلف به ايران تاثيري بر روابط ايران و چين ندارد، چرا كه ايران روابط خود را تا 50 سال آينده با اين كشور ترسيم كرده است.
او با بيان اينكه به كارآفرينان ماموريت داده‌ايم مبادلات را به مرز 60 ميليارد دلار برسانيم، گفت: در 10 سال آينده اميدواريم اين مبادلات به مرز 80 ميليارد دلار برسد. حتي رييس‌جمهور ابراز اميدواري كردند كه طي 20 سال آينده اين عدد به مرز 100 ميليارد دلار برسد. ما بايد سهم صادرات با چين را همان‌طور كه تاكنون در رتبه اول قرار داشته‌ايم حفظ كنيم و در زمينه‌ واردات نيز به آنها نياز مبرم داريم.
رييس اتاق بازرگاني ايران و چين همچنين با تشويق تجار چيني براي سرمايه‌گذاري در ايران عنوان كرد: در ايران تضمين‌هاي لازم را به تجار چيني مي‌دهيم و مطمئنيم هيچ توفاني حريف سرمايه‌گذاري‌هاي مشترك نمي‌شود؛ بنابراين براي تضمين سرمايه‌گذاري‌ها آمادگي كامل داريم.
عسگر‌اولادي با بيان اينكه شاهد ورود بزرگ‌ترين هيات‌هاي تجاري از چين به ايران هستيم، ادامه داد: چابهار مي‌تواند به عنوان جاده ابريشم دريايي قرن 21 باشد.

 روابط بانكي ايران و چين زير علامت سوال
 سخنان ولي‌الله افخمي، معاون نعمت‌زاده اما شيريني آنچه عسگر‌اولادي خطاب به چيني‌ها گفت را تا حدي كمرنگ كرد.
 وي اتفاقا در قامت منتقد ظاهر شد و با تاكيد بر اينكه روابط بانكي ايران و چين هنوز برقرار نشده است، افزود: براي توسعه روابط اقتصادي ميان ايران و چين بايد روابط كارگزاري و بانكي برقرار شود كه هنوز اين اتفاق نيفتاده و ما هنوز نمي‌توانيم در بانك‌هاي چيني خطوط اعتباري LC باز كنيم.
وي در همايش تجاري كه با حضور بيش از 150 نفر از بازرگانان چيني به عنوان بزرگ‌ترين هيات تجاري در ايران برگزار شد، ادامه داد: ايران بزرگ‌ترين منبع انرژي، گاز و نيروي انساني است و در عين حال از ثبات خوبي در منطقه برخوردار است كه طرف چيني مي‌تواند با سرمايه‌گذاري مشترك در ايران زمينه را براي صادرات محصولات توليدي به كشور ثالث فراهم كند.
وي به اين نكته اشاره كرد كه سرمايه‌گذاري مشترك مي‌تواند هم در عرصه توليد كالا و هم در عرصه خدمات بين ايران و چين صورت گيرد چراكه ايران شركت‌هاي قدرتمندي با دانش روز دارد كه مي‌توانند با طرف چيني همكاري‌هاي خوبي را انجام دهند.
افخمي راد استفاده از ظرفيت جاده ابريشم را براي ترانزيت كالا بسيار مناسب دانست و افزود: در عين حال بايد كيفيت محصولات چيني كه وارد ايران مي‌شوند، ارتقا يابد.
رييس سازمان توسعه و تجارت به اهميت برقراري روابط كارگزاري و بانكي بين ايران و چين اشاره كرد و گفت: اين روابط هنوز برقرار نشده و ما براي توسعه روابط اقتصادي ميان دوكشور نيازمند اين موضوع هستيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون