• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3535 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۵ خرداد

رييس جديد مجلس خبرگان رهبري كيست؟

آيت‌الله جنتي از لادان تا خبرگان

گروه سياسي| مجموعه مسووليت‌هاي پس از پيروزي انقلاب او با رياست مجلس خبرگان، كامل‌تر مي‌شود. آيت‌الله احمد جنتي، در نود سالگي و با اكثريت آراي خبرگان منتخب ملت، بر صندلي ديگري تكيه زد تا علاوه بر دبيري شوراي نگهبان، عضويت در مجمع تشخيص مصلحت نظام و شوراي عالي انقلاب فرهنگي، امامت جمعه تهران، رياست شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي، بنياد بين‌المللي الغدير و ستاد احياي امر به معروف، رياست يكي از مهم‌ترين اركان انقلاب را هم برعهده بگيرد. مجلسي متشكل از فقهاي واجد شرايط كه بر اساس اصل ۱۰۷ قانون اساسي مسووليت تعيين رهبر را برعهده دارد، در پنجمين دوره از فعاليت خود، او را به عنوان رييس معرفي مي‌كند تا نام جنتي در كنار اسامي‌اي همچون مرحوم آيت‌الله علي مشكيني، آيت‌الله اكبر هاشمي‌رفسنجاني، مرحوم آيت‌الله مهدوي‌كني و آيت‌الله يزدي به عنوان صاحبان كرسي رياست قرار گيرد.
زندگينامه
آيت‌الله احمد جنتي در ۳ اسفند ۱۳۰۵ در لادان واقع در سه كيلومتري غرب اصفهان متولد شد. به دليل نبود مدرسه در منطقه زندگي، به مكتبخانه رفت و خود نيز اندكي از دروس جديد را مطالعه كرد و بعدها در قم مقداري زبان انگليسي فراگرفت. دوره ادبيات عرب و مقدمات سطح را تا سال ۱۳۲۴ در حوزه علميه اصفهان خواند. آيت‌الله جنتي دروس مقدماتي حوزه را نزد اساتيد و بزرگاني چون مرحوم‌ سيدابوالقاسم‌ هرندي، مرحوم‌ سيدمحمدباقر ابطحي و مرحوم‌ حاج‌ شيخ‌ علي‌ مشكاتي‌، مرحوم‌ آيت‌‌‌الله بهاءالديني، مرحوم‌ حاج‌ سيد محمدباقر طباطبايي‌ بروجردي‌، مرحوم‌ حاج‌ شيخ‌ عبدالجواد اصفهاني‌، مرحوم‌ مجاهدي‌ و مرحوم‌ حاج‌ آقا روح‌‌الله كمالوند آموخت‌. پس از تكميل مقدمات و طي كردن برخي دروس سطح، به حوزه علميه قم آمد. با ورود به قم به تكميل دروس دوره سطح پرداخت و با تكميل‌ دوره‌ سطح‌ به‌ درس‌ خارج‌ بزرگاني‌ چون‌ آيت‌‌الله العظمي‌ بروجردي‌(ره‌)، آيت‌‌‌الله العظمي‌ گلپايگاني‌، آيت‌الله‌ العظمي‌ حجّت‌ كوه‌‌كمره‌اي‌(ره‌) و آيت‌الله العظمي‌ امام‌ خميني‌(ره‌) رفت‌ و سال‌ها در درس‌ فقه‌ و اصول‌ ايشان‌ به طور جدي‌ شركت‌ كرد و در اين مدت در بحث‌هاي اخلاق و تفسير نيز حضور يافت. آيت‌الله جنتي در پيش از انقلاب اسلامي به مدت 14 سال در مدرسه‌ علميه‌ حقاني‌ به‌ تدريس‌ دروس‌ دوره‌ مقدمات‌ و سطح‌ پرداخته‌ است‌. از آثار ايشان مي‌توان به‌ ترجمه‌ برخي‌ از كتب‌ حديث‌ پيشينيان‌، از جمله‌ «اثبات‌ الهداه»، «ايقاظ‌ الهجعه»، «تحف‌العقول‌» و «المواعظ‌ العدديه‌» اشاره كرد. عضو فقها و دبير شوراي نگهبان، از دوره اول شوراي نگهبان در سال ۱۳۵۹ به عنوان عضو فقهاي اين نهاد منصوب شد و از سال ۱۳۷۱ دبيري اين شورا را برعهده داشته است. او در سال ۱۳۸۶ نيز در انتخابات رياست مجلس خبرگان شركت كرد كه در رقابت با آيت‌الله اكبر هاشمي رفسنجاني نتوانست راي لازم را براي رياست مجلس كسب كند، اما در پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري در رقابت با آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي و آيت‌الله اميني با ۵۱ راي رييس مجلس خبرگان شد.
فعاليت‌هاي سياسي
پيش از پيروزي انقلاب ۱۳۵۷ ايران، در سخنراني‌ها، اجتماعات عمومي و جلسات خصوصي همواره به تبليغ عليه حكومت پهلوي مي‌پرداخت و ديگران را به پيروي از راه امام خميني(ره) دعوت مي‌كرد. در درون حوزه، در ملاقات با علما و مراجع، آنها را از آخرين اخبار حركت انقلابي  امام خميني و مردم با خبر مي‌ساخت.  او با عضويت در جامعه مدرسين حوزه علميه قم، به برنامه‌ريزي هماهنگ براي برپايي راهپيمايي‌ها، نوشتن اعلاميه‌ها و ارتباط با ديگر مراكز مرتبط با نهضت امام خميني ـ همانند جامعه روحانيت مبارز ـ مي‌پرداخت و ارتباط خود را نيز با ايشان حفظ مي‌كرد تا از آخرين فعاليت‌هاي مبارزاتي در قم، نجف و ديگر شهرها اطلاع پيدا كند. وي همچنين به مدت 14 سال به تدريس در مدرسه حقاني مشغول بود. او بارها در قم، رفسنجان و جزيره خارگ مورد تهديد و تعقيب رژيم شاه قرار گرفت و چند بار در قم بازداشت شد. او سه نوبت به زندان رفت و مجموعا سه ماه زنداني شد و يك بار هم دستگير و به مدت سه سال به اسدآباد همدان تبعيد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون