• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3535 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۵ خرداد

طلاق از ازدواج پيشي گرفت

وزارت كشور به ازدواج سفيد ورود مي‌كند

اعتماد| پيشي گرفتن آمار طلاق از ازدواج، ‌در 8 سال اخير، ‌خبري بود كه رييس اداره جوانان دفتر سلامت وزارت بهداشت در همايش ازدواج سالم مطرح كرد. گلايل اردلان با اعلام اين خبر گفت: آمار طلاق در كشور رشد 53 درصدي داشته است و نسبت ازدواج به طلاق در سال 85 تا 93 بيانگر اين است كه طلاق بر ازدواج فزوني يافته است.
به گزارش ايسنا، او با اشاره به افزايش سن ازدواج در كشور گفت: افزايش سن ازدواج در دختران و پسران باعث كاهش نرخ فرزندآوري و افزايش رفتارهاي مخاطره‌آميز مي‌شود، برهمين اساس لازم است برنامه‌هايي با رويكرد سلامت معنوي، جسمي و اجتماعي درخصوص ازدواج شاد، سالم، پايدار در اختيار گروه سني جوان قرار گيرد. از سويي ميزان نرخ باروري در كشور 8/1 است، اين ميزان در استان تهران 4/1 است كه كمتر از ميزان كشوري است و لازم است جواني جمعيت، ارتقاي و پويايي آن بيش از پيش در نظر گرفته شود. به گفته او، افزايش سن ازدواج ‌طبق آمار به گونه‌اي كه سن ازدواج در مردها 6/27 و در زنان 1/26 رسيده است. تاخير در سن ازدواج منجر به تاخير در فرزندآوري و تاخير در فرزندآوري منجر به ناباروري مي‌شود. اردلان به روند ازدواج از سال 1385 تا 1393 اشاره كرد و افزود: طبق آمار ثبت احوال در سال گذشته با كاهش ازدواج در كشور روبه‌رو بوده‌ايم و بيش از 13 ميليون جوان در آستانه ازدواج هستند كه در صورت تاخير در ازدواج با كاهش باروري آنها مواجه مي‌شويم. همچنين شاهد رشد 53 درصدي طلاق بوده‌ايم كه بيانگر اين است كه طلاق بر ازدواج فزوني يافته است. بنابراين راهكار اساسي در اين امر استفاده از معيارهاي مناسب براي ازدواج و كاهش سطح توقعات است.
وزارت كشور به «ازدواج سفيد» ورود مي‌كند
تغيير سبك زندگي جوانان در آستانه ازدواج، يكي از نگراني‌هاي مسوولان مرتبط با ازدواج و تشكيل خانواده شده است. معاون فني دفتر سلامت جمعيت وزارت بهداشت خبر از ورود وزارت كشور به «ازدواج سفيد» داد. محمد اسلامي در اين خصوص به ايلنا گفت: در ازدواج‌هاي سفيد افراد معمولا بچه‌دار نمي‌شوند و زمان فرزنددار شدن را از دست مي‌دهند. با افزايش ازدواج‌هاي سفيد؛ انتظارات مبني بر ارتقاي ميزان باروري در كشور محقق نمي‌شود و اگر تعداد افرادي كه ازدواج سفيد دارند؛ زياد شود؛ تاثير منفي آن روي نرخ باروري كلي بيشتر است. اسلامي با بيان اينكه در ازدواج سفيد به دليل اجتناب زوجين از فرزنددار شدن؛ سن مناسب باروري نيز از دست مي‌رود و بسته به مدتي كه اين روند ادامه پيدا كند؛ افراد با مشكلات بيشتري مواجه مي‌شوند، گفت: بعد از مدتي كه اين افراد تصميم به ازدواج و فرزنددار شدن مي‌گيرند با افزايش سن و مشكلات باروري در سن بالا مواجه مي‌شوند و در برخي مواقع چون سن مناسب را پشت سر گذاشته‌اند؛ بچه‌دار نمي‌شوند. وي تاكيد كرد: روي موضوع ازدواج سفيد در كشور كار مي‌شود؛ به‌طوري‌كه در اين زمينه ستادي در وزارت كشور با رياست قائم مقام وزير كشور در امور اجتماعي تشكيل شده است كه در كنار چند مساله ديگر مساله ازدواج‌ سفيد را نيز بررسي مي‌كند و احتمالا در آينده نزديك گزارش‌هاي آن اعلام مي‌شود.
محمداسماعيل مطلق، مديركل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت نيز در خصوص آمار ازدواج‌هاي سفيد در كشور با بيان اينكه آماري در اين زمينه وجود ندارد، اظهاركرد: وظيفه ما ترويج ازدواج سالم است و در اين زمينه روي ازدواج‌هايي كه ثبت شده است، فعاليت مي‌كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون