سنگ محكي به نام موفقيت جهاني
دو روز بعد از رسيدن جايزه بهترين بازيگر مرد و بهترين فيلمنامه جشنواره كن به شهاب حسيني و اصغر فرهادي، واكنشها به اين اتفاق همچنان ادامه دارد؛ در 24 ساعت اول اين اتفاق، حجم واكنشهاي خوب و هيجانزده از مردم و كاربران مجازي تا چهرههاي مختلف سينمايي آنقدر بالا بود كه جايي نه براي چهرههاي سياسي ميماند و نه البته مخالفان. اما 24 ساعت بعد، هم وزير ارشاد و رييس سازمان سينمايي فرصت كردند تا تبريك بگويند، هم سخنگوي دولت و هم چهره محبوب دولت اصلاحات. بعد از اين روند خوب و خوشايند، صدا و سيما هم به بهانه درگذشت همسر شهيد بابايي، يادي از شهاب حسيني بازيگر نقش اين شهيد داشت و عادل فردوسيپور در برنامه «نود» يكتنه بار مسووليت را به دوش كشيد و برنامهاش را به فرهادي و حسيني تقديم كرد. بعد از تمام اين واكنشها بود كه مخالفخوانها دست به قلم و آماده به مصاحبه شدند تا جايزه حسيني و فرهادي را به اتفاقهاي ديگر به جز عالم سينما نسبت دهند؛ مخالفخوانهايي مثل جواد شمقدري كه در دوران مديريت سينمايي او، فيلم «جدايي نادر از سيمين» يكبار توقيف شد و بعد از حل مشكلات، جايزه اسكار را به سينماي ايران آورد. شمقدري بعدها درباره اين موفقيت كه كارشناسان سينمايي آن را بينسبت به دوران مديريتش ميدانستند، گفته بود كه با آكادمي اسكار براي رسيدن اين جايزه به فرهادي لابي كرده، اما اينبار و بعد از موفقيت فرهادي در كن، اين جايزه را از اثرات برجام و نزديكي غرب به ايران دانسته است؛ نتيجهاي كه به خودي خود و با توجه به دستاوردهاي دولت روحاني براي به نتيجه رسيدن برجام، چندان هم ناخوشايند نيست، اما همچنان نشان ميدهد كه اين معاون سينمايي سابق، حتي از روند برگزاري جشنواره معتبري مثل كن خبر ندارد و همچنان معتقد است كه جوايز سينمايي دنيا را با ملاكهاي سياسي انتخاب ميكنند و نه شايستگي سينماگران؛ اعتقادي كه مدتهاست در عالم سينما كهنه و نخنماست و نه تنها سينماگران كه حتي تمام مخاطبان فرهادي كه اين روزها در فضاي مجازي مشغول ابراز خوشحالي و شادماني هستند و جمعيتي حداكثري را تشكيل ميدهند هم ميدانند كه چنين روندي، واقعيت ندارد. به هرحال فرهادي همچنان موفق شده است تا در كنار ايجاد شادي و خوشحالي براي ايرانيها، سنگ محكي براي شناسايي مديران سينمايي باشد و روند حركت آنها را به خوبي مشخص كند.