• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3144 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۱ دي

زيرگذر

واكنش خانه سينما به بحران اكران

تگرگ نااميدي بر سينماي ايران مي‌بارد

«خانه سينما» با انتشار بيانيه‌يي نسبت به بحران اكران سينماي ايران واكنش نشان داد.
در متن اين بيانيه آمده است: «به رسميت شناختن تكثر و تنوع فرهنگي، گسترش گفت‌وگوي فرهنگي، خلق و توسعه اميد فرهنگي و كاهش تصدي‌گري در عرصه فرهنگ جز با پذيرش اصل مدارا و تساهل فرهنگي امكان‌پذير نيست. از اين رو گفتمان اعتدال فرهنگي، مدارا و تساهل را به عنوان اساس سياستگذاري در عرصه فرهنگ به رسميت مي‌شناسد.
برنامه وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي بند 9 اصول گفتمان فرهنگي اعتدال»
«وزير ارشاد با ارايه برنامه‌يي كه جوانه‌هاي اميد را در دل اهل فرهنگ و هنر روياند در ميانه تابستان 1392 از مجلس شوراي اسلامي راي اعتماد گرفت. اهتمام ايشان و سازمان سينمايي در 21 شهريور 1392 در بازگشايي خانه سينما اميدها را دوچندان كرد.
موج اميد و وفاق، چرخ‌هاي توليد را در سينماي ايران به راه انداخت. فروش فيلم‌هاي اكران شده در شش ماه اول سال 1393 كه به اذعان مديران سينمايي معادل كل فروش سال پيش بود نيز نشان داد كه سينماي ايران مي‌تواند با توليد فيلم‌هاي متنوع و متكثر از لحاظ فرهنگي دوران نقاهت و ركود را پشت سر بگذارد.
اين رونق جز با اعتماد به بخش خصوصي و پايبندي متعهدانه به اصول برنامه‌هاي ارايه شده كه توسط نمايندگان محترم مردم در مجلس شوراي اسلامي نيز به تصويب رسيده است تداوم نخواهد يافت. متاسفانه امروز در آغاز فصل سرد با توقف نمايش و بلاتكليفي نمايش برخي توليدات سينماي ايران تگرگ نااميدي بر سينماي ايران باريدن گرفته است.
سينماگران ايراني به همان ميزان كه در عرصه خلاقيت و توليد خواهان
چند صدايي و تنوع فرهنگي هستند، در عرصه صدور پروانه نمايش فيلم‌هاي سينمايي خواهان تك‌صدايي و مرجعيت نهاد متولي فرهنگ كشور هستند.
بي‌ترديد زير پاگذاشتن مرجعيت دولت و رفتار خودسرانه نهادهاي ديگر در امر نمايش فيلم موجب عدم امنيت سرمايه‌گذاري، سرگرداني و پا پس كشيدن منابع مالي كمياب در سينماي ايران شده و امنيت شغلي سينماگران را به مخاطره مي‌اندازد. چنين به نظر مي‌رسد كه برخي نهادها، دولت را در مقام مسوول صادركننده پروانه نمايش به رسميت نمي‌شناسد و با معيارهايي ديگر، عملا از موقعيت انحصاري خود براي جلوگيري از نمايش برخي فيلم‌ها سوءاستفاده مي‌كنند. خانه سينما به نمايندگي از جامعه اصناف سينماي ايران مصّرانه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مي‌خواهد كه با پيگيري ميثاقي كه در برنامه‌هاي آن وزارتخانه بسته شده است راه را بر بازگشت دوران تك‌صدايي در عرصه فرهنگي كه منجر به ساخت فيلم‌هاي سفارشي سياسي و تبليغاتي، ريخت و پاش‌هاي بي‌قاعده و تالان منابع سينماي ايران است، بسته، و مسير آزموده پيشين را دوباره نيازمايد كه فرمايشي شدن فرهنگ به توليد قدرت فرهنگي منتهي نمي‌شود و بر اجراي مجوزهاي صادره خود ايستادگي كند كه ترديد در مسووليت‌پذيري و پاپس كشيدن‌هاي مكرر از حقانيت پروانه‌هاي صادره موجب بي‌اعتباري دولت و وزارتخانه مسوول و ناامني در عرصه سينماي ايران خواهد شد.
جامعه اصناف سينمايي با استفاده از تمامي ابزارها و امكانات خود خواهد كوشيد تا سينماگران ايران بتوانند در فضاي امن كه يقينا معادل امنيت همه اصناف سينمايي است با حفظ ديدگاه‌هاي فرهنگي خود كه در تنوع و تكثر محصولات سينمايي بازتاب مي‌يابد، به توليد محصول فرهنگي اشتغال ورزند ومجوزهاي صادره براي نمايش فيلم‌ها نيز كه از ضروريات اوليه امنيت فعاليت سينماگران براي ادامه راه سينماي سربلند ايران است بار ديگر اعتبار خود را بازيابد.»

 

بزرگداشتي  براي  محمدعلي كشاورز و  حسين جعفريان در جشنواره   فيلم  فجر

اعتماد| برنامه‌هاي بزرگداشت‌هاي جشنواره سي و سوم فيلم فجر اعلام شد. به گزارش خبرنگار ما سي و سومين جشنواره فيلم فجر در نظر دارد آيين بزرگداشت محمدعلي كشاورز و حسين جعفريان هنرمندان پيشكسوت و با تجربه سينماي ايران و همچنين تقدير از خدمات دست‌اندركاران و متخصصان لابراتورهاي فيلم با عنوان آيين «چراغ، خاموشي نيست» را برگزار كند. به گزارش ارتباطات و اطلاع‌رساني سي و سومين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر، سيد احد ميكاييل زاده، مدير ارتباطات و اطلاع‌رساني جشنواره فيلم فجر با اشاره به بزرگداشت‌هاي جشنواره اين دوره افزود: استاد محمدعلي كشاورز، هنرمند پيشكسوت سينما، تئاتر و تلويزيون بيش از نيم قرن حضور در فيلم‌هايي چون مادر، مردي كه موش شد، خشت و آينه، برزخي‌ها، كمال‌الملك و سريال‌هايي همچون پدرسالار، هزاردستان، سربداران، سلطان و شبان، گرگ‌ها و بازي در نمايش‌هايي چون آنتيگون، آندورا، اديپوس شهريار و بازي استريندبرگ را در كارنامه هنري خود دارد.
او ادامه داد: استاد حسين جعفريان، مدير فيلمبرداري با سابقه و پيشكسوت سينماي ايران، سيمرغ بلورين بهترين فيلمبرداري براي فيلم رستاخيز از سي‌و‌دومين جشنواره فيلم فجر، سيمرغ بلورين بهترين فيلمبرداري براي فيلم ديوار، كانديداي سيمرغ بلورين بهترين فيلمبرداري براي فيلم درباره الي و ديپلم افتخار بهترين فيلمبرداري براي فيلم نرگس را از جشنواره فيلم فجر دريافت كرده است همچنين مديريت فيلمبرداري فيلم‌هاي سينمايي نرگس، زير درختان زيتون، دو زن، بانوي ارديبهشت، زير پوست شهر، شب يلدا، چهارشنبه سوري، درباره الي، طلاي سرخ، روز رستاخيز، طلا و مس، چ و پنجاه قدم آخر را به عهده داشته است كه به پاس قدرداني از چندين دهه حضور و فعاليت در حوزه‌هاي سينما در عرصه هنر در جشنواره امسال مورد تقدير قرار خواهند گرفت.
او با تاكيد بر اينكه لابراتوار فيلم از اركان هنر صنعت سينماست و رشد و بالندگي سينما مديون تلاش‌ها و دقت نظر عزيزاني است كه ساليان بسياري از عمر خود را در اين راه سپري كردند، بيان كرد: تحولات فناوري و ضرورت‌هاي تكنولوژي امروز ما را به سمتي برده كه رويه‌ها و روندها تغيير كرده است و اكنون با ورود به عصر ديجيتال به پاس سال‌ها همراهي و همكاري اين مراكز با سينماي ايران، برنامه‌يي با عنوان «آيين چراغ، خاموشي نيست» توسط جشنواره فيلم فجر برنامه‌ريزي شده است.

پسر نجف دريابندري داور جشنواره عمار شد

حضور نام آرش دريابندري، پسر نجف دريابندري مترجم معتبر ايراني در بين داوران جشنواره عمار از نكات جالب توجه آن است. ليست هيات داوران بخش فيلم‌هاي داستاني و مستند پنجمين جشنواره فيلم عمار اعلام شد و حضور نام آرش دريابندري، پسر نجف دريابندري مترجم معتبر ايراني كه ترجمه كتاب‌هايي چون «وداع با اسلحه» و «پيرمرد و دريا» را در كارنامه دارد از نكات جالب توجه آن است. آرش دريابندري متولد ۱۳۴۱ تهران، نويسنده، مترجم و فارغ‌التحصيل رشته تاريخ اسلام از دانشگاه بركلي كاليفرنيا است. او از سن چهار سالگي به مدت ۴۰ سال در كشورهاي انگلستان و امريكا زندگي كرده و از چند سال پيش به اين سو تحقيقات و فعاليت علمي خود را در زمينه اسلام‌شناسي و شيعه‌شناسي متمركز كرده است. او تاكنون آثار متعددي از جمله كتاب «ولايت فقيه» حضرت آيت‌الله جوادي آملي را به زبان انگليسي ترجمه كرده است. تاسيس وبگاهي در زمينه معارف اسلامي به زبان انگليسي نيز از ديگر فعاليت‌هاي اوست.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون