• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3538 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۹ خرداد

سيدحسن خميني در جمع منتخبان مجلس دهم:

نظام متهم به ناتواني نشود

 غايب افتتاحيه مجلس خبرگان كه كرسي خالي‌اش توجه عكاسان و خبرنگاران را جلب كرده بود ديروز با رويي باز دعوت مجلسيان را لبيك گفت. سيد‌حسن خميني كه در روز افتتاحيه مجلس خبرگان و تجديد بيعت اعضاي جديد اين مجلس با آرمان‌هاي امام خميني(ره) در حرم مطهر جد خود حضور نداشت، ديروز صبح اما جزو مهمانان مراسم گشايش مجلس دهم بود و عصر هم در حرم مطهر امام خميني(ره) ميزبان منتخبيني شد كه از ديروز رسما نمايندگان ملت در بهارستان شدند. خميني جوان در حالي سخنراني مي‌كرد كه علي لاريجاني و محمدرضا عارف در جايگاه سخنراني دست راست و چپش نشسته بودند. گويي يادگار امام مي‌خواست شائبه‌هاي حمايت از هر كدام از اين چهره‌ها در انتخابات رياست مجلس را از بين ببرد و در عمل نشان دهد كه بيت امام همچنان بي‌طرفي خود را حفظ كرده است. شايد از همين رو بود كه در ابتداي صحبت‌هايش از زحمات نمايندگان مجلس نهم و علي لاريجاني تشكر كرد و خطاب به نمايندگان جديد خصوصا عارف كه راي اول مردم تهران را كسب كرد، گفت: اعتماد مردم سرمايه بزرگي است كه بايد آن را پاس بداريد. خميني جوان در اين ديدار از انتظار بنيانگذار جمهوري اسلامي گفت و اينكه نبايد اجازه داد نظام به ناتواني متهم شود. در ميان صحبت‌هايش اما از تحجر گفت و اينكه چرا سرنوشت جمهوري اسلامي با ساير گروه‌هاي اسلامي متفاوت شده است و اين تفاوت را در افراطي‌گري خواند.
مبارزه با تحجر
در كنار دين‌داري شاكله تفكر
نظام جمهوري اسلامي است
به گزارش جماران، سيد‌حسن خميني در مراسم تجديد بيعت منتخبان مجلس دهم با آرمان‌هاي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران در حرم مطهر امام راحل در سخناني به طرح اين سوال پرداخت كه «انقلاب اسلامي ايران به سبب كدام نقطه افتراق به سرانجام و انديشه‌اي چون داعش و سلفي‌ها دچار نشد؟» گفت: تجربه بزرگ انقلاب و رهبري امام در كدام انديشه ريشه داشت كه يك بنيادگرايي مسموم و مبتذل را در حوزه تفكر خودمان سراغ نداريم؟ اگر به اين تفاوت بينديشيم آينده جمهوري اسلامي هم تضمين مي‌شود، زيرا امكان داشت يك تفكر سلفي و جامد بر حوزه انديشه انقلاب حاكم شود. وي انديشه سلفي را عامل فجايع بزرگي در دنياي اسلام و مايه خجالت و مصيبت تمدن اسلامي دانست و سپس به تشريح عناصر جداكننده آن با تفكر حاكم بر جمهوري اسلامي پرداخت. يادگار امام «عقلانيت در حوزه انديشه اهل‌بيت(ع)» را نخستين عنصر فارق ميان جمهوري اسلامي و افكار سلفي دانست و گفت: از همين نقطه حوزه فضاي عمومي تفكر امام و ساير مجتهدان شيعه و بن‌مايه‌هاي تفكر جمهوري اسلامي رسوخ پيدا مي‌كند و يك تفكر پيشتاز و مولد عرضه مي‌شود. وي تصريح كرد: گزافه نيست اگر بگوييم انديشه امام و جمهوري اسلامي يك انديشه روشنفكرانه در حوزه نظام فكري جامعه اسلامي است و انقلابيوني كه پا به عرصه مبارزه گذاشتند از همان دوره هيچ‌گونه آبشخور متحجرانه‌اي نداشتند. سيد‌حسن خميني افزود: مبارزه با تحجر در كنار دين‌داري شاكله تفكر نظام جمهوري اسلامي است و اگر به هركدام از اين دو توجه نكرديم از بن‌مايه‌هاي فكري خود فاصله گرفته‌ايم. وي با بيان اينكه جمهوري اسلامي بازگرداندن تمدن و تفكر ديني به جامعه بشري است، اظهار داشت: ميراث امام براي آيندگان بازگشت به معنويت ديني است كه ريشه در ارزش‌هاي وحياني دارد، بازگشت خدا به جامعه و پيوند آخرت به دنياست و نفي سكولاريسم و نه‌‌گفتن به هرگونه تفكر ماترياليستي است اما در عين حال به هيچ عنوان متحجرانه نيست. آينده تفكر اسلامي ما از گذشته پرافتخار آن جدا نيست، اما با دست و عقل خود مردم ساخته مي‌شود و اگر هر انديشه‌اي به نفي و تضعيف دين و ارزش‌هاي ديني و ظواهر شرعي منجر شد، تضعيف پايه‌هاي نظام است؛ از سوي ديگر هر آنچه ريشه‌هاي تحجر را در جامعه تقويت مي‌كند مربوط به امام نيست. يادگار امام تصريح كرد: پيوند عقلانيت و دين ميراث بزرگ امام براي آينده است؛ ميراثي كه به آن اتكاء مي‌كنيم تا آينده مان را بسازيم.
نگذاريم نظام متهم به ناتواني شود
وي با توصيه به مطالعه سخنان سال‌هاي پاياني عمر امام در خصوص متحجران و فريادي كه بر سر متحجران مي‌كشند و با اشاره به اين سخن ايشان كه مي‌فرمايند كه اگر در اين راه (مبارزه با تحجر) كشته شوم ارزش دارد، گفت: اساسا تحجر عنصري است كه بايد آن را جداكننده اصلي خود و داعش بدانيم. سيد‌حسن خميني با اشاره به برخي نامه‌ها به امام در مخالفت با فتواي مربوط به موسيقي، حضور زنان در جامعه، تدريس حكمت، تبيين عقلانيت و... كه از سوي ايشان صورت گرفته بود، گفت: بايد به اين نكته توجه كنيم كه دين‌داري و نفي تحجر بن مايه جامعه ما اسلامي ما است. وي «توجه به عنصر زمان و مكان در اجتهاد» را ديگر عامل جداكننده ميان سلفي‌گري و انديشه جمهوري اسلامي خواند و يادآور شد: اين نكته مهم متاسفانه مغفول شده و مدت‌هاست كه از ادبيات سياسي ما غايب است. يادگار امام افزود: پيدايش عنصر مصلحت نظام كه مي‌تواند احكام اوليه را گاهي در مقام تزاحم كنار بگذارد، توجه به مصالح جامعه اسلامي و مردم و اينكه جامعه اسلامي بايد بن بست‌هاي خود را بشكند، در چارچوب اين عامل مهم پديد آمده است. سيد‌حسن خميني گفت: قيد اطلاق در حوزه ولايت فقيه كه امام در سال‌هاي پاياني عمر خويش آن را قرار دادند قيدي مترقي است و بدان معناست كه حوزه تقنين، اجرا و احكام متوقف و مقيد به احكام اوليه نيست بلكه مطلق است و حاكم اسلامي اولويتي بالاتر از مصالح اسلام و ارايه جلوه زيبا و مترقي از دين اسلام ندارد. وي يادآور شد: نقش زمان و مكان در اجتهاد يكي ديگر از عناصري است كه در اجتهاد سلفي و تقليد داعش وار وجود ندارد و تعبير «اسلام بن‌بست ندارد» متوجه همين موضوع است. يادگار امام با تاكيد مجدد بر اينكه براي حاكم اسلامي ارايه جلوه زيبا از اسلام يك ارزش محسوب مي‌شود، اين مساله را همان نكته‌اي دانست كه به خاطر بي‌توجهي به آن آبروي اسلام لطمه خورده است. سيد‌حسن خميني در ادامه به بيان عنصر سوم جداكننده انديشه جمهوري اسلامي و سلفي‌گري پرداخت و گفت: انديشه امام و جمهوري اسلامي علاوه بر آنكه جهت سلبي دارد و نفي تمام پستي‌ها و پلشتي‌هاست، بعد ايجابي هم دارد؛ انقلاب اسلامي سلب تمام طواغيت است اما جمهوري اسلامي ايجاب يك تفكر است؛ در حالي كه در فرهنگ داعش و سلفي‌ها همه‌چيز در طرد و نفي خلاصه شده است كه اين امر در افكار اخباريون هم به چشم مي‌خورد. وي تصريح كرد: امروز انتظار امام خميني از ما بالابردن كارآمدي جمهوري اسلامي و اين هدف است كه نگذاريم نظام متهم به ناتواني شود. يادگار امام خطاب به منتخبان مردم گفت: معضلات كشور زياد است، توانايي‌ها هم زياد است، اما همت‌ها بايد قوي باشد. وي با بيان اينكه نفي مشكلات كشور درمان دردها نيست، گفت: جامعه ما گرفتار مشكل اشتغال، فقر و آسيب‌هاي اجتماعي است كه اخيرا به آن توجه شده است اما اگر به دنبال حل آنها نباشيم از عقلانيت خالي مي‌شويم چرا كه عقلانيت يك عنصر پيشرو و ارزشمند است كه با اتكا به آن بايد ظرفيت خود را بشناسيم و با استفاده از آن مشكلات را حل كنيم. يادگار امام با تشكر از زحمات نمايندگان مجلس نهم و آقاي لاريجاني، خطاب به نمايندگان جديد خصوصا دكتر عارف كه راي اول مردم تهران را كسب كرد، گفت: اعتماد مردم سرمايه بزرگي است كه بايد آن را پاس بداريد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون