• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3538 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۹ خرداد

محمدجواد ظريف:

بايد پيامد گام‌هاي بانكي اروپا را در اقتصاد كشور شاهد باشيم

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان صبح روز گذشته ميزبان «ليناس لينكه ويچيوس» همتاي خود از ليتواني بود. ايران و ليتواني از 1993 رابطه ديپلماتيك با يكديگر را آغاز كرده‌اند اما اين نخستين سفر وزير خارجه ليتواني به ايران بود. وزير خارجه ليتواني در جريان سفر سه روزه خود به ايران قرار است با تعدادي از مقامات كشورمان از جمله محمدجواد ظريف وزيرخارجه و علي طيب‌نيا وزير اقتصاد و دارايي ملاقات كند. وزيرخارجه ليتواني را در اين سفر برخي از مقامات اقتصادي و سياسي و بازرگانان اين كشور همراهي مي‌كنند.
ظريف و ويچيوس در اين ديدار، آخرين راه‌هاي گسترش همكاري‌هاي دوجانبه و مسائل منطقه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند. وزير امور خارجه كشورمان در اين ديدار با اشاره به روابط دو كشور گفت: مناسبات جمهوري اسلامي ايران و ليتواني روند رو بـه جلو دارد و ما اميدواريم از طريق رايزني‌هاي جاري بتوانيم زمينه‌هاي همكاري‌ها در بخش‌هاي سياسي و پارلماني را بيش از پيش گسترش دهيم و مجلس شوراي اسلامي با توجه به نقش آن در شؤونات قانونگذاري كشور، آمادگي دارد زمينه‌هاي همكاري‌هاي خود با پارلمان ليتواني را تقويت كند.
وزيـر امور خارجه كشورمان بـا تشريح ظرفيت‌هـاي اقتصادي و تجـاري 2 كشور عنوان كرد: موسسات جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارند در زمينه‌هاي فناوري، انرژي، LNG، نفت، كشاورزي، آموزش عالي، خدمات فني و مهندسي با شركت‌هاي دولتي و خصوصي و صاحبان صنايع و تجار ليتواني در چارچوب منافع مشترك و متقابل، گام‌هاي بلندي را براي گسترش همكاري‌هاي اقتصادي 2 كشور بردارند. ظريف در خصوص زمينه معاملات بانكي پس از توافق برجام و با اشاره به گام‌هايي كه 1+5 در آخرين اجلاس وزراي خارجه امريكا و انگليس با مسوولان بانكي اروپايي در لندن برداشته‌اند، تصريح كرد: گام‌هاي جديد آثاري براي تحرك بخشيدن به تعاملات مالي بانك‌هاي اروپايي به‌ همراه داشته است ولي ما انتظار داريم كه به‌طور عيني و ملموس، طرف‌هاي اروپايي گام‌هاي لازم را براي تسهيل مراودات بانكي بردارند به گونه‌اي كه پيامدهاي آن را در اقتصاد كشورمان شاهد باشيم.
وي با اشاره به تحولات سوريه اظهار داشت: راه‌حل بحران سوريه، فقط احترام بر اراده مردم و حاكميت سوريه است و طرح شرايط غيرواقعي در پروسه سياسي و حمايت‌هاي همه‌جانبه برخي از طرف‌هاي منطقه‌اي از گروه‌هاي تروريستي، موجب تضعيف آتش‌بس شده و فرآيند سياسي را پيچيده‌تر خواهد ساخت.
ليناس لينكه ويچيوس وزير امور خارجه ليتواني نيز در اين ديدار با ارزيابي مثبت از روابط ويلنيوس با تهران عنوان كرد: ما علاقه‌مند به گسترش روابط اقتصادي و تجاري با جمهوري اسلامي ايران هستيم و شركت‌هاي مختلف ليتواني در شرايـط جاري در پـرتو توافق بـرجام در زمينه‌هاي تكنولوژيك و انرژي و كشاورزي، آمادگي دارند همكاري‌هاي خود را با شركت‌هاي ذيربط جمهوري اسلامي ايران تعميق بخشند. وزير امور خارجه ليتواني با ابراز خرسندي نسبت به افزايش رايزني مقامات ليتواني و جمهوري اسلامي ايران گفت: جمهوري اسلامي ايران نقش بارزي در منطقه دارد و ما خواهان تقويت رايزني‌ها بين دو كشور در زمينه‌هاي سياسي، فرهنگي و پـارلماني هستيم.
وزراي خارجه جمهوري اسلامي ايران و ليتواني در پايان مذاكرات في‌مابين، يادداشت تفاهم رايزني‌هاي سياسي بين دو كشور را امضا كردند.

بايد به سمت روابط اقتصادي گسترده گام‌‌برداريم
دكتر حسن روحاني، دومين ميزبان «لناس لينكه ويچيوس» در تهران بود. رييس‌جمهور در اين ديدار گفت: ايران و ليتواني براي توسعه و تعميق همكاري‌هاي مشترك، از امكانات گسترده‌اي برخوردارند كه بايد با بهره‌گيري مناسب از اين امكانات، فصل نويني را در روابط خود بگشايند.
روحاني با اشاره به زمينه‌هاي همكاري دو كشور در عرصه فناوري‌هاي نوين، دانشگاهي و مراكز تحقيقاتي و همچنين توريسم، گفت: تهران – ويلنيوس با توجه به امكاناتي كه در اختيار دارند بايد روابط خود را تنوع بخشيده و توسعه دهند و در حوزه اقتصادي بايد فراتر از يك رابطه تجاري، به سمت روابط اقتصادي گسترده، گام بردارند.
رييس‌جمهوري به ضرورت همكاري دو كشور در مبارزه با تروريسم، افراط‌گرايي و قاچاق مواد مخدر اشاره كرد و افزود: اراده و همكاري همه كشورها در مبارزه با تروريسم ضروري است و برخي كشورها بايد درك كنند كه حمايت و استفاده از تروريست‌ها براي پيشبرد اهداف سياسي و منطقه‌اي، انتخاب مناسبي نيست و نتيجه نخواهد داد. بنابر اين در گام نخست در روند مبارزه با تروريسم و به ويژه داعش، بايد با شناسايي عوامل پشت پرده، در برابر كشورهاي حامي تروريسم و داعش ايستاد تا نتوانند سلاح‌هاي مدرن و كمك‌هاي مالي در اختيار اين گروه تروريستي قرارداده و نفت و آثار باستاني غارت شده سوريه را در اختيار بگيرند.
وزير خارجه ليتواني نيز در اين ديدار تصريح كرد: ويلنيوس خواهان گسترش روابط با تهران در همه حوزه‌هاي مورد علاقه است.
«لناس لينكه ويچيوس» با اشاره به حضور نمايندگان شركت‌هاي بزرگ تجاري كشورش در قالب هيات همراه، گفت: ليتواني در زمينه نانو و بيوتكنولوژي از توانمندي‌هاي خوبي برخوردار است كه مي‌تواند تجربيات خود را در اين عرصه‌ها با ايران به اشتراك بگذارد. در اين سفر توافقنامه همكاري اقتصادي و يك تفاهمنامه همكاري نيز ميان وزارتخانه‌هاي خارجه دو كشور امضا مي‌شود كه اين اسناد، زمينه را براي روابط ساختاري، رو به رشد و منظم دو كشور هموارتر مي‌كند.

ظريف در تور اقتصادي – سياسي اروپا
قرعه سفرهاي دوره‌اي محمد جواد ظريف در نخستين دور اين سفرها در سال 95، به نام اروپا افتاده است. وزير امور خارجه كشورمان از امروز به تعدادي از كشورهاي اروپايي سفر مي‌كند. لهستان، فنلاند، سوئد و لتوني ميزبان‌هاي ظريف در اين سفر دوره‌اي كه از نهم تا پانزدهم خرداد طول مي‌كشد، خواهند بود. لهستان به عنوان كشور بزرگ اروپاي مركزي در حالي نخستين ميزبان ظريف است كه وزير امور خارجه اين كشور اسفند 92 به تهران سفر كرد. لهستان را در رده بندي‌هاي اقتصادي اتحاديه اروپا، ششمين قدرت اقتصادي قاره سبز مي‌دانند. به گزارش مهر، فنلاند در شمال اروپا دومين مقصدي است كه وزير امورخارجه در اين سفر به آنجا مي‌رود. سفير اين كشور در ايران با اشاره به سفر وزير امور خارجه ايران به فنلاند، گفت: ۲۰۰ نفر از فعالان اقتصادي كشور ما براي سرمايه‌گذاري از ايران بازديد كرده‌اند. سال گذشته نيز هياتي ۱۰۰ نفره به ايران سفر كردند و وزير راه و ترابري، وزير كشاورزي و محيط زيست فنلاند نيز با هيات‌هايي بلند پايه به ايران سفر كرده و در نهايت هياتي از پارلمان مجلس فنلاند به ايران سفر كردند. استكهلم سومين پايتخت اروپايي است كه هيات ايراني به آن سفر مي‌كند. سفر ظريف به استكهلم پس از آن انجام مي‌شود كه «كارل بيلت» وزير امور خارجه سوئد هم در اواخر ۹۲ به كشورمان آمد. جمهوري لتوني آخرين مقصد سفر آقاي وزير خواهد بود. اين كشور در كنار جمهوري‌هاي استوني و ليتواني سه كشور حوزه بالتيك را تشكيل مي‌دهند. «ادگار رينكويچ» وزير امور خارجه جمهوري لتوني بهار ۹۳ در راس يك هيات بلندپايه سياسي و اقتصادي به جمهوري اسلامي ايران سفر كرده بود. يك هيات بزرگ تجاري از اتاق بازرگاني ايران ظريف را در اين سفر همراهي خواهند كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون