• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3538 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۹ خرداد

استقبال وزير ارشاد و معاون فرهنگي‌اش از برگزاري حراج‌هاي هنري

علي جنتي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و علي مرادخاني، معاون هنري وزير ارشاد در حاشيه پنجمين حراج تهران درباره اين حراج و بخشي ديگر از حاشيه‌هاي فرهنگ و هنر در چند روز اخير صحبت كردند.
اما صحبت‌هاي علي جنتي، در حاشيه برپايي حراج تهران از موضع وزارت ارشاد در قبال موفقيت‌هاي فيلم «فروشنده» در جشنواره كن شروع شد. جنتي با اشاره به اينكه صحبت‌هاي سخنگوي ارشاد درباره موفقيت در جشنواره فيلم كن بد بازتاب داده شده ترجيح داد تا در ادامه بيشتر از حراج تهران صحبت كند. به گفته جنتي برپايي اين حراج كار ارزنده‌اي است و كمك مي‌كند تا هنرمندان تشويق شوند و كارهاي فاخر خلق كنند. ضمن اينكه از كار هنرمندان خصوصا كساني كه درگذشته‌اند و اسم‌شان ماندگار شده نيز تقدير مي‌شود.
جنتي با اشاره به حضور آثار ايراني در حراج‌هاي ديگر هم توضيح داد: «ما تابلوهايي در كشور داريم كه در حراج‌هاي معتبر جهاني از جمله كريستي با قيمت بالايي عرضه مي‌شوند كه اين نشان از ارزش مادي و معنوي آثار دارد. در طول اين سال‌ها كه حراج تهران برگزار مي‌شود احساس مي‌شود در داخل كشور خريدار تابلوها بيشتر شده است و بايد به جايي برسيم كه به جاي اينكه طلا و جواهر براي همديگر هديه ببريم آثار هنري هديه ببريم.»
جنتي همچنين با اشاره به اينكه به هيات دولت هم پيشنهاد داده تا وقتي به خارج از كشور مي‌روند و قرار است براي همتايان خود هديه‌اي ببرند آثار هنري ايران را هديه ببرند، گفت: «من معتقدم هر كس تمكن مالي دارد بهترين هديه‌اي كه مي‌تواند به كسي بدهد يك اثر هنري است. به‌تدريج بايد تابلوهاي هنري ما غير از اينكه معرف هنر ماست ارزش مادي هم پيدا كند.»
اما در نهايت باز هم سوال‌هاي خبرنگاران از جشنواره كن و بحث در مورد حرف‌هاي حسين نوش‌آبادي سخنگوي وزارت ارشاد در نشست خبري‌اش باعث شد تا وزير ارشاد توضيحات بيشتري در مورد اين اتفاق بدهد. جنتي در پاسخ به اين سوال كه چرا سخنگوي ارشاد عموما موضعي در برابر رويدادها مي‌گيرد كه بحث‌برانگيز است و آخرين آنها در قبال دريافت جوايزي از جشنواره كن توسط عوامل فيلم «فروشنده» بوده گفت: «متاسفانه تلويزيون اين صحبت‌ها را گزينشي پخش كرد و اين شائبه ايجاد شد؛ در حالي كه من متن صحبت‌هاي ايشان را كه در كنفرانس مطبوعاتي بود خواندم و حتي ايشان هنرمنداني را كه به جشنواره كن رفتند و جوايزي كه گرفتند تشويق كرده و به آنها تبريك گفتند. تنها يك نكته‌اي هم بيان كردند كه جشنواره‌هايي مثل اسكار و كن گاهي به مسائل سياسي هم توجه مي‌كنند و بر اساس ديدگاه‌هاي سياسي تصميم مي‌گيرند كه در اين بخش واقعيت را گفته‌اند، اما ايشان نگفته فيلم «فروشنده» شامل اين مورد است. »
وزير ارشاد در پايان از سخنگويش دفاع كرد و گفت: «در نهايت و در مجموع آقاي نوش آبادي جامع و منطقي و معقول صحبت كردند و من خودم هم از اين اتفاق و جوايزي كه هنرمندان براي سينماي ايران گرفتند در جشنواره كن حمايت كردم. »
علي مرادخاني نيز در حاشيه حضور در حراج تهران درباره اين حراج در صحبت‌هاي كوتاهي گفت: «ما در حوزه هنر حرف‌هاي زيادي داريم و براي همين تلاش كرديم در كنار امانت دادن آثار موزه هنرهاي معاصر به موزه‌هاي برلين و روم، 30 تا 40 اثر از هنرمندان داخلي را هم براي نمايش بفرستيم تا دنيا بيشتر با هنر ايران آشنا شود. البته متاسفانه ما در معرفي آثار هنري دچار مشكل هستيم كه برپايي اين حراج و اين حركت‌ها به اين كار شتاب مي‌دهد.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون