• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3538 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۹ خرداد

دبير نخستين جشنواره فيلم روح‌الله:

هيچ جشنواره‌اي جاي جشنواره ديگر را تنگ نمي‌كند

زهره عزپور

 نخستين جشنواره فيلم «روح‌الله» به دبيري محمد آفريده به‌طور همزمان در 14 شهر برگزار شد. اما اتفاق‌هاي اصلي اين جشنواره در شهر اصفهان مي‌افتاد. هدف اين جشنواره گراميداشت فيلمسازاني بود كه در آثارشان چهره‌اي از امام‌خميني ترسيم كرده‌اند يا بر مبناي انديشه‌هاي او فيلم ساخته‌اند. شايد همين موضوع باعث شد تا اين جشنواره در روز افتتاحيه‌اش ميزبان ابراهيم حاتمي‌كيا باشد. اما محمد آفريده، دبير نخستين جشنواره روح‌الله در گفت‌وگويي با «اعتماد» به همين مورد اشاره كرد و برگزاري نخستين دوره اين جشنواره را مثبت ارزيابي كرد: «من فكر مي‌كنم كه جشنواره خوبي بود و ما توانستيم سنگ بناي يك جشنواره خوب را بگذاريم تا آيندگان بتوانند اين مسير را با جديت بهتر ادامه دهند.»
آفريده با اشاره به اينكه رشد فيلمسازي از دهه‌هاي گذشته تا امروز تغيير كرده در مورد وجود استعدادهاي فراوان در اين شاخه توضيح داد: «به لطف خدا ما به خاطر يك فرهنگ قوي، انقلاب بزرگ، مردم خوب و جوانان خلاق دريايي از اين استعدادها داريم. هرموقع مسوولان بتوانند با اين موج و سرمايه با ظرفيت‌ها درست برخورد كنند و مديريت درستي در اين مورد داشته باشند ما مي‌توانيم در هر عرصه يك انقلاب راه بندازيم.
به گفته او در حال حاضر اين ظرفيت در جامعه ما وجود دارد. بيش از سه‌هزار فيلم كوتاه در ايران توسط استعدادهاي جوان ساخته مي‌شود؛ «قبلا قلم بود و شعر مي‌گفتند و اين نشان مي‌داد ما ملت شاعرپروري هستيم. الان نسل جوان با مديوم تصوير شعرهاي جديدي خلق مي‌كنند. اگر سازمان‌ها بتوانند از اين دريا صيد خودشان را داشته باشند به نظر من كارها كامل‌تر، متعالي‌تر و كيفي‌تر خواهد شد. اين ظرفيت فوق‌العاده‌اي است و اين به تعامل و تبادل بين اين سازمان‌ها و ظرفيت‌هاي خلاقانه موجود برمي‌گردد. اگر سازمان‌ها دچار روزمرّگي باشند متاسفانه آن جريان كار خودش را مي‌كند و نمي‌توان از آن بهره لازم را برد. به اعتقاد من ما بايد تلاش كنيم كه فيلمسازها با نگاه امام كه ولي نعمت ما هستند كنار سفره جمهوري اسلامي بنشينند و ارتزاق كنند و ما به آنها اعتماد كنيم و آن موقع مي‌توانيم به اين آينده و به اين موج خيلي خوشبين باشيم. معتقدم همان كاري را كه جوان‌هاي ما در عرصه دفاع مقدس كردند و آن حماسه را آفريدند حقيقتا در زمينه تصويري هم اين اتفاق خواهد افتاد.»
در اين سال‌ها جشنواره‌هاي مختلفي با هدف توجه به فيلمسازي و فيلم كوتاه برگزار شده‌اند. جشنواره فيلم كوتاه يا جشنواره فيلم كوتاه 100ثانيه‌اي نمونه‌هايي از آنهاست. آفريده درباره تمايز جشنواره روح‌الله با اين جشنواره‌ها از جمله جشنواره فيلم‌هاي 100 ثانيه‌اي كه زمان فيلم‌هاي آن با اين جشنواره يكي است هم توضيحاتي ارايه داد. او با تاكيد به اينكه بر مبناي همين تفاوت‌ها تلاش مي‌شود برگزاري جشنواره روح‌الله به صورت يك مراسم صرف باقي نماند، گفت: «با توجه به معظلات و مشكلاتي كه در جمهوري اسلامي و بسترهاي فرهنگي داريم ما نياز به ده‌ها جشنواره داريم. هيچ جشنوار‌‌اي جاي جشنواره ديگر را تنگ نمي‌كند؛ مهم اين است كه ما جشنواره‌ها را زيرمجموعه يك فعاليت اصلي بدانيم. من فكر مي‌كنم با توجه به اين ظرفيتي كه در جشنواره‌ها داريم بايد فضاي ديده شدن را براي نسل جوان ايجاد كنيم. اين فضا كه يك بخش آن در جشنواره و بخش ديگر آن تلويزيون است بايد به آن اهميت دهد و تصويرهاي اين نسل را نمايش دهد. جشنواره فيلم كوتاه روح‌الله با توجه به اينكه مربوط به بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران است و ريشه و پايه همه اركان اين مملكت است به اين توجه دارد كه يك جور نگاه و معرفت روح‌الله را بيان كند. ما تلاش مي‌كنيم الان كه در آغاز راه هستيم نسل جوان را كه در واقع نسل سوم و چهارم هستند با اين معارف آشنا كنيم. اگر چه هدف اصلي ما تنها اين نيست كه مستقيم به بحث امام(ره) بپردازيم. امام به نظر ما آن چكيده نابي است كه خودشان فرمودند و ما هرچقدر در پرداخت به آن فضا را با نشاط‌تر كنيم مطمئنا نسل ما با ايشان آشناتر مي‌شود. »

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون