• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3538 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۹ خرداد

تاكيد دوباره سعيد حجاريان در مورد لزوم اصلاح قانون انتخابات:

حتي اصولگرايان هم نبايد از روحاني عبور كنند

احمدي‌نژاد اول بايد به دادگاه برود

گروه سياسي| برجام 2، مساله‌اي كه هر كسي از ظن خودش يار يا دشمنش مي‌شود؛ موضوعي كه حسن روحاني مطرح كرد و برخي مخالف شدند و برخي موافق. چندي پيش حسام الدين آشنا هم در اين مورد صحبت كرده و برجام 2 را مسيري براي پيشرفت و توسعه كشور معرفي كرده بود و هدف از بيان آن را متحد كردن همه نيروهاي سياسي جناح‌هاي كشور براي حل معضلات دانسته بود. حالا تئوريسين اصلاحات هم در مورد برجام 2 مي‌گويد، اگرچه فحواي كلامش به صحبت‌هاي آشنا نزديك است اما او براي حرف‌هايش مصداقي مشخص را مي‌آورد. سعيد حجاريان بهترين مصداق براي برجام 2 را در طرحي مي‌بيند كه چندي پيش در گفت‌وگو با «اعتماد» مطرح كرده است، طرح اصلاح قانون انتخابات كه از ميان اصولگرايان مورد توجه و حمايت محمدرضا باهنر قرار گرفت. بعد از دعواهاي سياسي سال 88 فاصله ميان جناح‌هاي كشور بسيار زياد شده بود، مساله‌اي كه به زعم بسياري هزينه و ضربه‌اش متوجه كشور بود. در اين ميان بود كه عقلاي دو جناح تلاش كردند اين فاصله را كم كنند و با روي كار آمدن دولت روحاني فضاي سياسي كشور به سوي تعادل پيش رفت و حالا يك سوژه فصل مشترك ميان يك چهره اصلاح‌طلب و يك چهره اصولگرا شده است. شايد بتوان گفت اين همان حلقه مفقوده‌اي است كه حسن روحاني در پي يافتنش موضوع برجام 2 را مطرح كرد؛ « نقطه‌اي مشترك براي وحدت جناح‌هاي سياسي كشور». برجام 2 تنها بخشي از اظهارات حجاريان بود. او معتقد است روحاني در انتخابات آينده بي‌رقيب خواهد بود و در عين حال به مجلس دهم هم بسيار خوش‌بين است و بر اين باور است كه دولت روحاني موفق بوده و ناكامي‌هايش هم به دليل سنگ‌اندازي مخالفانش است. با همه اينها اما انتقاداتي هم به كابينه حسن روحاني وارد مي‌داند. اگرچه در لفافه سخن مي‌گويد اما به روشني مي‌توان دريافت كه به عقيده حجاريان حسن روحاني در كابينه‌اش تنهاست. او برخي وزرا را ضعيف ارزيابي مي‌كند و مي‌گويد: اعضاي كابينه نمي‌توانند از رييس‌جمهور دفاع كنند. مشاور سياسي رييس‌جمهور اصلاحات حضور احمدي‌نژاد در انتخابات آينده را جدي تلقي نمي‌كند و مي‌گويد: احمدي‌نژاد اول بايد به دادگاه برود و به اتهامات وي رسيدگي شود. اگر تبرئه شد، مي‌تواند نامزد شود. وي پرونده مفتوح در دادگستري دارد. به گزارش ايرنا، حجاريان در پاسخ به اين سوال كه عده‌اي در جناح مقابل ادعا مي‌كنند كه اصلاح‌طلبان قصد عبور از روحاني را دارند، مي‌گويد: اصلاح‌طلبان از روحاني عبور كنند؟! بعد به كجا بروند؟ مگر كسي غير از او را دارند؟ در اين وضعيت آشفته مگر غير از روحاني شخصي را دارند كه بخواهد برجام را پيگيري كند؟ وي در ادامه مي‌افزايد: اين حتما به ضرر اصلاح‌طلبان تمام مي‌شود؛ حتي اصولگرايان هم نبايد از روحاني عبور كنند. به فرض محال اگر خود روحاني هم نخواهد نامزد رياست‌جمهوري دوازدهم شود، بايد هر دو گروه اصلاح‌طلب و اصولگرا سراغ وي بروند و از وي بخواهند نامزد شود چرا كه بديلي غير از وي وجود ندارد. مشاور سياسي دولت اصلاحات در ادامه با بيان اينكه انتخاب رياست مجلس امري گذراست، مي‌گويد: آقايان عارف و لاريجاني هر دو طرفدار دولت و برجامي هستند و نابرجاميان يك فراكسيون حدودا 30 نفره هستند. اكثريت مجلس طرفداران دولت هستند و انتخاب رييس، ائتلاف را نخواهد شكست.
روحاني دست تنهاست
سعيد حجاريان در پاسخ به اين سوال كه عملكرد روحاني را چگونه ارزيابي مي‌كند، گفت: روحاني در ذهن خود برنامه‌هايي داشت؛ برنامه‌هايي كه مساله برجام را حل كند، تحريم‌ها را بردارد و خرابكاري‌هاي دولت قبل را جبران كند. نسبتا موفق هم بوده است. اگر هم در برخي نقاط توفيقي نداشته بيشتر به خاطر سنگ اندازي‌هايي است كه انجام گرفت و مي‌گيرد. وي ادامه داد: همين اشغال سفارت سعودي را ببينيد چقدر مشكل براي دولت درست كرد. بركناري فرجي دانا توسط مجلس هم همين طور. حتي در روز آخر مجلس نهم هم شاهد سنگ‌اندازي‌هاي برخي نمايندگان عليه دولت بوديم؛ به‌طوري‌كه آقاي مجيد انصاري هم پشت تريبون گفت كه روز آخر مجلس است ولي برخي آقايان هنوز هم دست بردار نيستند. روحاني بسيار دست تنها است. وي با اشاره به اينكه دولت نياز دارد كابينه‌اش را ترميم كند، گفت: من كه دو سال پيش اين را گفتم. البته نه به خاطر اينكه اعضاي كابينه از وي نمي‌توانند دفاع كنند بلكه معتقد بوده و هستم كه برخي وزيران وي ضعيف هستند و حتما بايد عوض شوند. وي همين طور در مقايسه‌اي ميان دولت اصلاحات و دولت روحاني فشارهاي وارده بر كابينه روحاني را اقتصادي بر شمرد و اضافه كرد: فشارهايي كه بر آقاي خاتمي وارد مي‌شد بيشتر از نوع سياسي بود ولي دولت روحاني با كارشكني‌هاي اقتصادي مواجه است. البته نمي‌گويم روحاني از نظر سياسي تحت فشار نيست اما وي بيشتر در منگنه‌هاي اقتصادي قرار گرفته است.
برجام 2 حركت به سوي بهبود
تئوريسين اصلاحات در بخش ديگري از صحبت‌هايش به موضوع برجام 2 پرداخته و مي‌گويد: شايد خود روحاني هم توضيح دقيقي نداد كه برجام 2 يعني چه؟ آيا در رابطه با اقتصاد بود؟ به سياست داخلي مربوط بود؟ ايشان روشن نكرد كه تعريف دقيقش از اين واژه چيست. وي در ادامه مي‌افزايد: مثالي مي‌زنم. اخيرا طرحي براي اصلاح قانون انتخابات ارايه كردم كه مورد استقبال آقاي باهنر قرار گرفت. به نظر من برجام 2 يعني همين. اينكه من اصلاح‌طلب با يك شخصيت اصولگرا راهي را براي اصلاح قانون انتخابات پيدا كنيم و به سمت بهبود اوضاع حركت كنيم. حجاريان در ادامه مي‌گويد: به نظر من رييس‌جمهوري اقدامات زيادي را مي‌تواند انجام دهد و طرح‌هاي بزرگي را پيش ببرد اما چون تيم سياسي‌اش ضعيف است قادر به آن نيست. شما ملاحظه كنيد تيم فكري روحاني چه كساني هستند؟ علاوه بر اين ذهن آقاي روحاني بيشتر معطوف به اقتصاد است و به ناچار به مسائل سياسي كم توجه شده است. وي با اشاره به گرفتاري‌ها دولت مي‌گويد: روحاني گرفتاري‌هاي اقتصادي فراواني دارد كه بيشتر آنها از دولت قبل به ارث رسيده است. يارانه مي‌خواهد بدهد، گرفتاري دارد. مي‌خواهد حقوق كارمندان را پرداخت كند، مشكل دارد. بدهي‌هاي پيمانكاران، بدهي دولت به بانك مركزي و... همه مواردي است كه از دولت احمدي‌نژاد بر دولت روحاني آوار شده است. حجاريان در ادامه با بيان اينكه خروج از ركود بايد از اولويت‌هاي مجلس دهم باشد، گفت: ابتدا بگويم به اين مجلس خيلي خوشبينم. يكي از اولويت‌هاي اين مجلس مسائل اقتصادي و خروج از ركود است. اولويت بعدي مربوط به دستگاه قضا است. احكام صادره براي روزنامه‌نگاران و فعالان سياسي بسيار بوده و مجلس بايد اين روند را تعديل كند. همچنين به تازگي شنيدم به دنبال لغو اعدام براي مجرمان مواد مخدر و كاهش تعداد زندانيان هستند كه امر مثبتي است. وي در پاسخ به اين سوال كه بحث يك دوره‌اي شدن رياست‌جمهوري روحاني از سوي مخالفانش را چقدر جدي مي‌داند، گفت: اينها تبليغات زود هنگام مخالفان دولت است و نبايد به آنها وقعي نهاد. آنها قبلا امتحان خود را پس داده‌اند. وي ادامه داد: اگر كسي برنامه‌اي دارد بيايد و آن را همين الان اعلام كند. شما ديديد كه انتخابات امريكا از يك سال قبل كليد خورده و جمهوريخواهان و دموكرات‌ها در حال ارايه برنامه‌هاي خود به افكار عمومي بوده‌اند. آنكه مي‌خواهد يارانه 250 هزار توماني هم بدهد دقيقا بگويد كه اين پول را مي‌خواهد از كدام منبع تهيه كند و در اختيار مردم بگذارد؟ حجاريان در ادامه افزود: مردم از پوپوليست‌ها يك‌بار گزيده شدند و آن را تجربه كرده‌اند. ديگر از اين سوراخ گزيده نمي‌شوند. از سويي احمدي‌نژاد اول بايد به دادگاه برود و به اتهامات وي رسيدگي شود. اگر تبرئه شد مي‌تواند نامزد شود. وي پرونده مفتوح در دادگستري دارد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون