• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3539 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۰ خرداد

سيد حسن خميني:

«امنيتي شدن» فضاي جامعه هيچ ملازمه‌اي با «امنيت» ندارد

 

يادگار امام در ديدار با متولي امنيت در كشور از لازمه‌هاي امنيت و پرهيز از امنيتي شدن مي‌گويد. تاكيد دارد كه امنيت جامعه هيچ ارتباطي با امنيتي شدن فضاي آن ندارد. يادگار گرامي امام خميني با تاكيد بر تفاوت ميان «امنيت» و «امنيتي شدن» جامعه، گفت: نبايد به افراد جامعه به عنوان «سوژه» نگاه كنيم بلكه بايد به عنوان «انسان» نگاه كنيم. به گزارش جماران، سيد حسن خميني در ديدار وزير اطلاعات و مديران حراست دستگاه‌ها در حرم مطهر امام با اشاره به اين روايت كه «دو نعمت مجهول هستند؛ سلامتي و امنيت»، اظهار داشت: «امنيت» همان سلامتي در مقياس عمومي است و «صحت» شرايطي است كه براي يك فرد وجود دارد؛ همان‌گونه كه اگر انسان دردمند باشد تمام خوشي‌هاي دنيا براي او بي‌فايده است، امنيت نيز براي يك جامعه همين نقش را در استفاده از ساير مواهب الهي دارد. وي با بيان اينكه جامعه‌اي كه امنيت نداشته باشد و ناامني بر آن حاكم باشد اقتصاد، فرهنگ و سياست سالمي بر آن حكمفرما نيست، تاكيد كرد: جز در سايه روابط امن جامعه در هيچ حوزه‌اي تعالي پيدا نمي‌كند؛ علم پيشرفت پيدا نمي‌كند، فرهنگ توسعه نمي‌يابد و هيچ هنري زاييده نمي‌شود. يادگار امام با بيان اينكه اهميت امنيت در حوزه‌اي چون اقتصاد مشهود‌تر است، يادآور شد: بنا به همين جهات در طول تاريخ بسياري انديشمندان تنها وظيفه حكومت‌ها را تامين امنيت دانسته‌اند و مي‌گويند نخستين و آخرين وظيفه حكومت تامين امنيت است و گرچه به مرور وظايف ديگري هم به امنيت افزوده شده، اما در همه مكاتب امنيت به عنوان وظيفه اصلي حكومت شناخته مي‌شود. وي امنيت موجود در كشور ما را يك نعمت بي‌بديل خواند و گفت: انسان سالمي كه نمي‌داند چه نعمتي در اختيار دارد، بعضا توجه نداريم امنيت در جامعه ما از چه ميزان اهميتي برخوردار است. سيد حسن خميني با اشاره به ناامني‌ها در منطقه و جهان اسلام، گفت: زحمات كساني كه اين امنيت را تامين مي‌كنند جاي تقدير دارد. يادگار امام سپس به موضوع تفاوت ميان امنيت و امنيتي شدن جامعه پرداخت و اظهار داشت: همه مي‌دانند كه امنيت يك جامعه امري پسنديده، بسيار گرانقدر و حتي واجب است اما مفهوم ديگري در كنار آن است كه شرايط ممكن است امنيتي شود؛ امنيتي شدن فضاي جامعه هيچ ملازمه‌اي با امنيت ندارد. البته كشورهاي بسياري بوده‌اند كه هم امنيت بالايي داشته‌اند وهم شرايط امنيتي داشته‌اند، ولي در بسياري نقاط ديگر شرايط امنيتي نبوده اما امنيت وجود داشته است. وي افزود: رابطه اين دو مفهوم در ارتباط امنيت و آزادي‌هاي فردي تعريف مي‌شود؛ اگر امنيت يك كشور نسبت خود را با آزادي‌هاي فردي انسان‌ها به درستي تعريف كند شرايط امن است اما اگر به سمت سلب اين آزادي‌ها برود و نسبت درستي ميان خود و آزادي‌هاي فردي ايجاد نكند شرايط امنيتي شده است. سيد حسن خميني با بيان اينكه امنيت براي ايجاد آزادي است، يادآور شد: يك تعريف فلسفي مي‌گويد «هرچيزي اگر به فراتر از حد خويش برود به ضد خود تبديل مي‌شود»؛ همان‌گونه كه اگر سرما بيش از حد باشد دست انسان را مي‌سوزاند يا آب حيات‌بخش مي‌تواند موجب خفگي انسان شود، هرچيزي اگر به اندازه خود نباشد ممكن است به ضد خويش تبديل شود.

نبايد به افراد جامعه به عنوان «سوژه» نگاه كنيم
وي با اشاره به اين تعبير امير المومنين (ع) كه مي‌فرمايند «در رابطه با من دو طايفه هلاك مي‌شوند؛ يك گروه غلو‌كنندگان من و گروهي كه از من نفرت دارند»، ادامه داد: اگر امنيت كشور نسبت خود با آزادي‌ها را به درستي تعريف كرد بالاترين ميراثي است كه يك حكومت براي جامعه خويش به ارمغان مي‌آورد. در چنين بستري كشور هم در عرصه علمي پيشرفت مي‌كند، هم شرايط فرهنگي مناسب مي‌شود و هم فضاي سالم اقتصادي فراهم خواهد آمد؛ در نتيجه سرمايه‌گذاري تقويت خواهد شود و بر اثر آن رفاه پديد خواهد آمد، ولي اگر اين نسبت به درستي فراهم نشد امنيت به ضد خود تبديل خواهد شد. يادگار امام با بيان اينكه اين امر هم نيازمند تقنين است و هم به ظرافت در رفتار نياز دارد، يادآور شد: بر اساس اين تعبير كه بزرگان ما گفته‌اند انسان‌ها دلسوز هم باشند، ما نبايد به افراد جامعه به عنوان «سوژه» نگاه كنيم بلكه بايد به عنوان «انسان» نگاه كنيم؛ انسان ممكن است تخلف كند اما آن همين انسان برادر، پسر يا پدر من و شماست و در بدترين حالت يك بيمار است كه بايد درمان شود. اگر دلسوزي داشته باشيم متفاوت است با اينكه بخواهيم مچ كسي را بگيريم و او را از حيز انتفاع خارج كنيم.  

هزينه سعادت‌مندي ملي را بايد با «عقلانيت» پرداخت
همچنين يادگار گرامي امام با بيان اينكه جمهوري اسلامي اگر ارزش‌هاي ديني را پاس دارد، تقدس دارد، يادآور شد: ارزش‌هاي ديني فقط در ظواهر شرعي نيست، بلكه در كنار آن آزادي، حقوق مردم، مقابله با ظلم، زدن بر دهان ظالم و ايستادن روي عقايد هم هست. به گزارش جماران، سيدحسن خميني در جمع دست‌اندركاران ستاد مركزي بزرگداشت امام خميني، تاكيد كرد: اين مراسم هرچه باشكوه‌تر برگزار شود تضمين بيشتري براي ادامه راه امام خواهد بود و موجب اميدواري نسل امروز و فردا و نااميدي دشمنان خواهد شد. وي افزود: عشق به امام عنصري است كه اگر آن را در جامعه نهادينه كنيم كه بحمدالله مي‌توانيم بگوييم در بخش‌هاي زيادي از جامعه اين اتفاق افتاده است، مي‌توانيم بگوييم خون‌هاي داده شده در اين راه و زحماتي كه كشيده شده، ضايع نشده است و ان‌شاء‌الله اين نهضت را به مولاي‌مان بقيه‌الله(عج) تحويل بدهيم. يادگار امام در ادامه از زحمات محمدعلي انصاري، تشكر كرد و يادآور شد: ايشان طعن‌ها و زخم‌زبان‌هاي زيادي را شنيده اما خم به ابرو نياورده است؛ آقاي انصاري هرجا لطمه‌اي به حيثيت، راه و نام امام بوده ايستاده‌اند و بعضا از جان و دل مايه گذاشته‌اند. من شاهد بوده‌ام كه آقاي انصاري چگونه مقابل حقد مخالفان قرار مي‌گيرند اما در مسائل مربوط به شخص خودشان با گذشت عبور مي‌كنند كه لازم است از ايشان تشكر كنم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون