• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3539 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۰ خرداد

داعش دژ ارتش آزاد را به محاصره درآورد

جدال براي سرزمين بيشتر در سوريه

گروه جهان| در روزهايي كه داعش زير فشار حملات ارتش عراق در فلوجه و نيروهاي اتحاديه دموكراتيك در سوريه است، خبر حمله داعش به يك دژ مستحكم ارتش آزاد در شمال سوريه را مي‌توان اقدامي نگران‌كننده از سوي اين گروه تروريستي دانست. شهر مارع از شهرهاي شمالي سوريه دراستان حلب و نزديك به شهر اعزاز كه از جمله مراكز مستحكم هم مرز با تركيه براي شورشيان سوري و ارتش آزاد در طول پنج سال گذشته به شمار مي‌رفت، زير حملات سنگين داعش قرار گرفته و در صورت ادامه اين روند شايد تحت تصرف داعش قرار بگيرد.
حمله داعش به اين منطقه نشان‌دهنده ضعف گروه‌هاي شورشي و ارتش آزاد براي مقابله با حملات داعش است. اكنون با آغاز حمله داعش بيش از 160هزار غير نظامي آواره شده‌اند و سازمان پزشكان بدون مرز نيز مجبور به تخليه بيمارستان‌ها در مسير حمله داعش شده است. اين حمله با اقدام انتحاري و هدف قرار دادن نيروهاي ارتش آزاد در منطقه مارع آغاز شد. دكتر عبدالرحمان حافظ، رييس يكي از بيمارستان‌هاي مارع به خبرگزاري آسوشيتدپرس گفت: شهر به صورت كامل به محاصره در آمده است و بيمارستان‌ها از روز جمعه در معرض خطر قرار دارند و ما نياز به يك حمايت فوري براي بهبود اوضاع و يك راه براي انتقال بيماران داريم. دستاوردهاي ارضي داعش در سراسر مارع و اعزاز كه هردو از سنگر شورشيان در شمال استان حلب به حساب مي‌آيد يك ضربه مهلك به نيروهاي ارتش آزاد به شمار مي‌آيد كه از سوي تركيه و عربستان حمايت مي‌شدند تا نشان دهند نيروي قابل اتكايي براي مقابله گروه‌هاي تروريستي و مبارزه با داعش نيستند. از طرفي ديگر اين موضوع نشان مي‌دهد كه داعش سعي دارد با حمله به مناطق جديد و تصرف آنها اندكي از عمق تلفات‌هاي اخير خود در سوريه و عراق بكاهد و جبهه جديدي را براي خود ايجاد كند. نيروهاي عمليات وي‍ژه امريكا و ائتلاف نيروهاي دموكراتيك سوريه حمله‌اي را براي آزاد‌سازي پايتخت خودخوانده داعش يعني رقه در شرق سوريه آغاز كرده‌اند و قدم به قدم در حال پاكسازي رقه هستند تا در نهايت به قلب خلافت داعش نفوذ كنند.
با اين حال داعش هرچند زير فشار حملات شديدي در منطقه رقه قرار دارد، اما از روز پنجشنبه طرح‌ريزي‌هاي خود را براي حمله به منطقه مارع آغاز كرده و روز جمعه با پيشروي در شش روستا عمليات خود را آغاز كرد. از همين رو ده‌ها هزار غيرنظامي به سمت مرزهاي تركيه كه كماكان بسته است هجوم بردند و عده‌اي ديگر نيز به سمت غرب اعزاز و منطقه تحت تسلط كردها در عفرين رفتند و عملا مي‌توان گفت هزاران نفر غيرنظامي اكنون در منطقه اعزاز قرار دارند و در محاصره داعش هستند.
آن گونه كه كميته بين‌المللي نجات اعلام كرده مردم به‌شدت براي زندگي خود احساس وحشت كردند. برخي گزارش‌هاي تاييد شده نيز حاكي از آن است كه حداقل چهار خانواده از جمله زنان و كودكان در حومه اعزاز توسط داعش كشته شدند. گفتني است كميته بين‌المللي نجات، يك مركز براي كودكان و زنان را به همراه آب سالم و بهداشتي با 8500نفر جمعيت فراهم كرده بود.
 اما اكنون پس از نا امني به وجود آمده بيش از نيمي از جمعيت اين اردوگاه را ترك كرده‌اند و نيروهاي كميته بين‌المللي نجات نيز به مناطق امن‌تر اعزاز نقل مكان كرده‌اند. آژانس پناهندگان سازمان ملل نيز گفت كه عميقا نگران هزاران غير نظامي است كه اكنون بيش از هر زمان ديگري در معرض خطر قرار دارند. اين سازمان در بيانيه‌اي اعلام كرد: غير نظاميان در حال فرار از اين منطقه هستند و ما براي دسترسي به خدمات پزشكي، غذا و آب با چالش روبه‌رو هستيم. اين اتفاق در حالي رخ داده است كه منطقه مارع و اعزاز از اهميت استراتژيكي براي ارتش آزاد برخوردار بود. داعش با محاصره اين منطقه و تصرف آن توانسته راه‌هاي انتقال هرگونه كمك‌رساني را به اين محدوده مسدود كند. گفتني است منطقه اعزاز از سال 2012 در تصرف شورشيان سوري و ارتش آزاد قرار دارد و عملا راهي براي انتقال نيرو و سلاح از طريق تركيه به حساب مي‌آمد و ارتش آزاد نيز در اين منطقه از قدرت عمل بالايي برخوردار بود. اما حملات دولت سوريه با حمايت هوايي روسيه، ارتش آزاد را در حلب تضعيف كرد تا اعزاز به صورت كامل در محاصره دولت، شبه نظاميان اتحاد دموكراتيك و داعش قرار گيرد. در ماه‌هاي اخير اين منطقه به‌شدت ميان داعش و نيروهاي كرد سوري فشرده و در تنگنا قرار گرفته تا مرز ارتش آزاد با تركيه، محدود و محدودتر شود. فيصل ايتاني، تحليلگر ارشد موسسه آتلانتيك به آسوشيتد پرس مي‌گويد: تمام بازيگران حاضر در سوريه به دنبال دستيابي به زمين بيشتر هستند و شورشيان خسته پس از ماه‌ها جنگ در آستانه سقوط قرار دارند.
 وي مي‌افزايد: از دست دادن اعزاز براي شورشيان فاجعه بار خواهد بود. اما از طرفي ديگر تركيه نيز تمايلي براي حفظ اين منطقه ندارد و نمي‌خواهد اقدامي براي حفظ آن انجام دهد. از طرفي ديگر اين اقدام داعش نشان داده كه برنامه‌هاي امريكا براي مبارزه با داعش كه پيش از اين طرح‌ريزي كرده بود از هر زمان ديگري ناموفق‌تر بود. امريكا سال گذشته پانصد ميليون دلار به آموزش نيروهاي سوري اختصاص داد تا بتوانند داعش را از بين ببرند واگرچه امريكا خود به شكست اين برنامه اعتراف كرد ولي حالا هم نشان داد كه نيروهاي ارتش آزاد توانايي براي مقابله با داعش را نداشتند. اكنون نيز كه داعش در حال پيشروي به سمت اعزاز است، ايالات متحده نيز كه غافلگير شده قصد دارد تا جنگنده‌هاي خود را براي جلوگيري از اين واقعه به اعزاز بفرستد، اقدامي كه شايد اندكي دير به نظر برسد و ضعف شورشيان در رويارويي با تروريست‌ها كماكان باقي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون