• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3145 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۱۳ دي

وزير نفت : تا پايان امسال توليد گاز ١٠٠ میلیون متر مکعب افزايش مي‌يابد

رشد خيره‌كننده توليد گاز

گروه اقتصادي | عقب‌ماندگي‌هاي مختلف در فازهاي پارس جنوبي و عدم رسيدن به اهداف توسعه‌يي در اين فازها طي سال‌هاي گذشته موجب شده است تا نگراني‌هايي در مورد تامين گاز مورد نياز مردم در زمستان از سوي مسوولان وقت وجود داشته باشد به گونه‌يي كه حتي، طي هفته‌هاي گذشته بارها درخواست‌هايي از سوي شركت ملي گاز براي صرفه‌جويي در مصرف گاز منتشر شد. اين روال ادامه يافت تا جايي كه با پيش‌بيني‌هاي ورود يك جبهه هواي سرد به كشور، موجب شد تا وزير نفت نيز رسما از دستگاه‌هاي دولتي بخواهد تا در ميزان مصرف گاز خود صرفه‌جويي‌هاي لازم را انجام دهند.
حال گويا كمي بار نگراني‌هاي تامين گاز در زمستان سال آينده با خبرهاي جديد گازي وزير نفت رخت بر بسته است و چنانچه وزارت نفت زمستان امسال را بدون قطع گاز پشت سر بگذارد با ورود 100 ميليون مترمكعب گاز در پارس جنوبي از سال آينده كمي از بار نگراني‌هاي تامين گاز زمستان و پاييز كاسته خواهد شد.
بي‍ژن نامدار زنگنه، وزير نفت گفت: «تاكنون بخش زيادي از برنامه افزايش ١٠٠ ميليون مترمكعبي توليد گاز محقق شده است و تا پايان سال نيز مابقي اين افزايش ظرفيت تحقق مي‌يابد.»
وي، در جمع اعضاي كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي درعسلويه افزود: «پارس جنوبي بزرگ‌ترين پايتخت صنعتي ايران و يك برند كامل ايراني است و اميدواريم با برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته تعدادي از فازهاي اولويت‌دار در مدار بهره‌برداري قرار گيرند.»وي با بيان اينكه افزايش توليد گاز از پارس جنوبي براي كشور حكم نان شب دارد، اضافه كرد: «سال گذشته و پيش از تصدي مسووليت در وزارت نفت، عمليات اجرايي همزمان ۱۷ فاز پارس جنوبي در دست اجرا بود اما هيچ‌كدام از اين فاز‌ها به مرحله بهره‌برداري نرسيده بودند.»
زنگنه ادامه داد: «نخستين گام وزارت نفت در اين زمينه تقسيم‌بندي فازهاي پارس جنوبي به اولويت‌هاي يك و دو بود كه فاز‌هاي ۱۲، ۱۵ و ۱۶ و ۱۷ و ۱۸ از اولويت‌هاي نخست وزارت نفت براي توليد گاز قرار گرفت كه در اين ميان فاز ۱۲ در آستانه بهره‌برداري كامل است.»
همچنين اسماعيل جليلي، سخنگوي كميسيون ويژه حمايت از توليد ملي مجلس شوراي اسلامي نيز در اين نشست گفت: «توسعه و روند سرمايه‌گذاري ميدان‌هاي مشترك گازي و نفتي اهميت بسزايي دارد. اعضاي كميسيون برنامه و بودجه مجلس با حضور در بزرگ‌ترين مگا پروژه وزارت نفت ضمن بررسي ظرفبت‌ها و محدوديت‌ها به ارايه راهكارهايي خواهند پرداخت تا سهم بيشتري به منابع سرمايه‌گذاري در ميدان‌هاي مشترك تعلق گيرد. بطور قطع نتايج اين سفر در تنظيم لايحه بودجه ۹۴ در بخش نفت و گاز موثر خواهد بود.»
غلامرضا تاجگردون، رييس كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي نيز اين سفر را سازنده خواند و گفت: «اجازه نخواهيم داد افت قيمت نفت بر روند توليد از ميدان‌هاي مشترك و سطح توليد تاثيرگذار باشد. از اين رو برگزاري اين نشست در منطقه ويژه پارس نيز با هدف شناسايي و تدوين راهكار‌ها براي عبور از اين شرايط و تحقق اهداف صنعت نفت است.»
بر اساس گزارشي كه شانا منتشر كرده است، جلسه مشترك كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي و وزارت نفت با هدف بررسي آخرين وضعيت طرح توسعه ميدان با حضور وزير نفت، چهارشنبه شب، در سازمان منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس در عسلويه بوشهر برگزار شد.
اعضاي كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي در سفر به عسلويه، عصر چهارشنبه، از فاز ۱۲ پارس جنوبي به عنوان بزرگ‌ترين پروژه طرح توسعه اين ميدان بازديد كردند. شهرستان عسلويه در جنوب استان بوشهر محل اجراي طرح‌هاي توسعه‌يي ميدان مشترك گازي پارس جنوبي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون