• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3542 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۳ خرداد

رستمي ركورد دوضرب و مجموع وزنه‌برداري دنيا را شكست

جادوي كيانوش

وزنه برداران دسته 85 كيلوگرم در نخستين روز از مسابقات جام فجر كه گزينشي المپيك محسوب مي‌شود، به رقابت پرداختند. دو وزنه بردار از ايران در اين رقابت‌ها حضور داشتند كه قهرمان و سوم شدند. كيانوش رستمي با ركورد 175 كيلوگرم در يك ضرب، 220 كيلوگرم در دوضرب و مجموع 395 كيلوگرم سه مدل طلا گرفت و ركورد دوضرب و مجموع جهان را نيز شكست. رستمي با بالاي سر بردن وزنه‌هاي 210 و 220 كيلوگرم علاوه بر قهرماني در مسابقات جام فجر، توانست ركورد دوضرب جهان را 2 كيلوگرم و با ثبت ركورد مجموع 395 كيلوگرم، ركورد مجموع جهان را نيز يك كيلوگرم ارتقا دهد. ايوب موسوي با 166كيلوگرم در يك ضرب، 196 كيلوگرم در دوضرب و مجموع 362 كيلوگرم دومدال برنز يك‌ضرب و مجموع را گرفت. الكسي يوفكين از روسيه نيز با 168 كيلوگرم مدال نقره يك ضرب را به دست آورد. الكسي يوفكين با ثبت ركورد 205 كيلوگرم در دوضرب مدال نقره را به دست آورد. در مجموع دو حركت نيز با 373 كيلوگرم نايب قهرمان جام فجر شد.

تمام ركوردداران ايران در جهان
وزنه برداران ايراني از سال‌هاي دور به دنبال ركوردشكني در جهان بوده‌اند كه تعدادي از آنها توانسته‌اند اين كار بزرگ را انجام دهند. محمود نامجو، محمد نصيري و پرويز جلاير جزو نخستين وزنه‌برداران ايراني هستند كه ركورد شكني داشته‌اند كه البته بعدها ركورد آنها توسط وزنه‌برداران خارجي شكسته شد. پس از آن، وزنه‌برداران فوق سنگين قدم در راه ركورد شكني گذاشتند و حسين رضازاده، سعيد علي‌ حسيني و بهداد سليمي توانستند به ركوردداران جهان اضافه شوند كه هم‌اكنون نيز ركورددار هستند. اكنون نيز كيانوش رستمي قدم در اين راه گذاشته است. رستمي در مسابقات وزنه‌برداري جام فجر كار ازرشمندي را انجام داد و با جادوي خود روي تخته وزنه‌برداري موفق شد دو ركورد دوضرب و مجموع جهان را جابه‌جا كند. او از مدت‌ها قبل در انديشه انجام اين كار بود كه بالاخره در فاصله زماني 66 روز مانده به المپيك اين كار را عملي كرد و اين اقدام خط و نشان جدي براي آرتيم اوكولف و آپتي آيوكادوف روس و تيان تائو چيني بود. رستمي با انجام اين دو ركوردشكني چهارمين وزنه‌برداري است كه نامش اكنون در فهرست ركوردداران جهان قرار مي‌گيرد.
وزنه برداران ايراني كه اكنون ركورد‌دار جهان هستند: حسين رضا‌زاده در المپيك سيدني با ركورد 474 كيلوگرم ركورد مجموع جهان را به نام خود ثبت كرد. در المپيك آتن با مهار وزنه 263 كيلوگرم ركورد‌دار دوضرب جهان شد. رضازاده در مسابقات قهرماني آسيا 2003 ركورد 213 كيلوگرم را در يك ضرب ثبت كرد. در مسابقات جهاني 2015 امريكا، الكسي لوچف وزن‌بردار روس موفق به شكستن ركورد دوضرب و مجموع رضازاده شد اما با مثبت شدن تست دوپينگش دوباره ركوردها به نام رضازاده ثبت خواهد شد. سعيد علي حسيني در سال 2008 و در جريان مسابقات قهرماني جوانان آسيا توانست ركوردهاي 206 كيلوگرم يك ضرب، 245 كيلوگرم دوضرب و مجموع 451 كيلوگرم را به ثبت برساند. از سال 2008 تاكنون هيچ وزنه‌برداري موفق به شكستن ركوردهاي او نشده است. بهداد سليمي سومين وزنه بردار ايراني است كه در دسته فوق سنگين ركورد جهان را شكسته است. سليمي در مسابقات جهاني 2011 پاريس و در حركت يك ضرب وزنه 214 كيلوگرم را بالاي سر برد. او يك كيلوگرم ركورد رضازاده را شكست و نامش را فهرست ركوردداران ثبت كرد.

جاي خالي تلويزيون
در زمان ركورد شكني
با ركوردشكني كه كيانوش رستمي در تمرينات داشت، مي‌شد پيش‌بيني كرد كه در مسابقات جام «فجر» نيز به اين ركورد حمله كند تا آنكه به طور رسمي ركورددار جهان شود. از اين رو اكثر رسانه‌ها سعي كرده بودند در روز نخست مسابقات حاضر شوند و ر‌قا‌بت دسته 85 كيلوگرم را پوشش دهند. طبق انتظار كيانوش رستمي نيز بدون اينكه نگراني از بابت كسب مدال طلا داشته باشد تمام تمركز خود را روي ركودشكني گذاشت و البته به جاي يك ركورد دو ركورد (دو ضرب و مجموع) جهان را جابه‌جا كرد. اما نكته قابل تامل نداشتن پخش زنده مسابقات دسته 85 كيلوگرم جام فجر بود. در ابتدا تصور شد كه شايد قرار است از حركت دو ضرب كه اهميت بيشتري دارد پخش زنده انجام گيرد، اما اين اتفاق رخ نداد تا ميليون‌ها ايراني از ديدن لحظه‌اي كه يك و‌ز‌نه‌بر‌د‌ار‌ در كشور خود دو ركورد جهان را جابه‌جا مي‌كند، محروم بمانند. جالب‌تر اينجاست كه شبكه ورزش در لحظه ركوردشكني كيانوش رستمي تور دوچرخه‌سواري جيرو ايتاليا را نشان مي‌داد و با آوردن يك كارشناس به بررسي اين تور پرداخت. حال كوتاهي در پخش زنده از سوي هر ارگاني بوده، در هر صورت شايد سال‌ها بايد انتظار كشيد تا دوباره شاهد رخ دادن چنين اتفاقي باشيم كه يك ايراني در خاك خود ركورد جهان را بزند. اكنون نيز تمام كساني كه از ديدن اين صحنه محروم مانده‌اند بايد در فضاهاي مجازي به دنبال اين باشند كه ببينند كيانوش رستمي چطور وزنه 220 كيلوگرم را بالاي سر برده است.

رضازاده: وزنه‌برداري ايران را با نام امثال ما مي‌شناسند
حسين رضازاده، رييس پيشين فدراسيون وزنه‌برداري درباره حضور در مراسم افتتاحيه مسابقات بين‌المللي و‌ز‌نه‌بر‌د‌ار‌ي جام «فجر» اظها‌ر كرد: اين ر‌قا‌بت‌ها بين‌المللي است و به ميزباني ايران برگزار مي‌شود. از آنجا كه به عنوان ر‌قا‌بت‌هاي گزينشي المپيك نيز محسوب مي‌شود از اهميت زيادي برخوردار است. من هم براي گفتن خسته نباشيد به و‌ز‌نه‌بر‌د‌ار‌ان در مراسم افتتاحيه‌ حاضر شدم. وي درباره وضعيت پيشكسوتان و‌ز‌نه‌بر‌د‌ار‌ي و اينكه علي مرادي، رييس فدراسيون عنوان كرده با روي كار آمدنش در فدراسيون و‌ز‌نه‌بر‌د‌ار‌ي اهميت زيادي براي پيشكسوتان اين رشته قائل است، گفت: حتي براي من دعوتنامه هم نفرستادند تا در مراسم افتتاحيه شركت كنم. متاسفانه پيشكسوتان و بزرگان زيادي مانند كوروش باقري كه زحمت زيادي براي وزنه‌برداري ايران كشيده‌اند در اين مراسم حضور نداشتند. وزنه‌برداري ايران را با نام امثال ما مي‌شناسند و جاي خيلي‌ها در اين مراسم خالي بود. اينجا خانه خودمان است و من بدون دعوتنامه تصميم گرفتم در مراسم افتتاحيه حاضر شوم، وگرنه فدراسيون اقدامي براي دعوت از من به عمل نياورد.

مدال دزديده شده نصيري پس از 44 سال به او برگشت
در حاشيه افتتاحيه رقابت‌هاي بين‌المللي وزنه‌برداري جام فجر، محمد نصيري، قهرمان سابق المپيك مدال نقره خود در رقابت‌هاي المپيك 1972 مونيخ را از دستان تاماش آيان، رييس فدراسيون جهاني بازپس گرفت. محمد نصيري پيشكسوت وزنه‌برداري ايران درباره بازپس گرفتن مدال المپيك خود، بيا‌ن‌ كرد: 30 – 40 سال پيش تمام زندگي من را دزد برد. آقايي از اصفهان در اينترنت مدال نقره المپيك 1972 مونيخ من را به قيمت 10 هزار دلار خريد. پس از آ‌ن با من تماس گرفت كه اگر مدال را مي‌خواهم پول را بدهم و آن را پس بگيرم. من هم پاسخ دادم كه اين مدال ديگر به درد من نمي‌خورد، زيرا افتخارات در تاريخ ثبت شده است. پولي هم ندارم كه بابت آن پرداخت كنم بنا‌بر‌اين نوش جانت. مرتضي سيف‌زاده از پيشكسوتان و‌ز‌نه‌بر‌د‌ار‌ي اصفهان با اين آقا صحبت كرد مبني بر اينكه نصيري پولي ندارد بابت مدال پرداخت كند، بنا‌بر‌اين مردانگي كند و در يك مسابقه بين‌المللي آن را به من پس بدهد. واقعا دستش درد نكند كه دل من را شاد كرد. نصيري در پاسخ به اين پرسش كه آيا 10 هزار دلار به آن فرد پرداخت شد، گفت: خير. او با مردانگي از پول خود گذشت و واقعا احساس خوشحالي همراه با گريه به من دست داد. بعد از 44 سال دوباره آيان مدال المپيك را بر گردن من انداخت. نصيري در مورد علت علاقه زياد تاماش آيان به او بيا‌ن‌ كرد: آيان عاشقانه من را دوست دارد. من يك رقيبي از مجارستان داشتم كه هموطن آيان بوده است و آيان در جريان ر‌قا‌بت ما دو نفر از ابتدا بود. از اين رو به من عشق مي‌ورزد و حتي عنوان كرده كه الگوي زندگي‌اش هستم. پيشكسوت و‌ز‌نه‌بر‌د‌ار‌ي ايران درباره اينكه رضازاده گفته است بدون دعوتنامه به مسابقات آمده است، تصريح كرد: او چهار سال هيچ كدام از پيشكسوتان را به فدراسيون راه نداد و پيشكسوتان را بيرون كرده بود. واقعا نمي‌دانم كه چه چيزي بايد بگويم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون