• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3544 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۷ خرداد

محمد رحمانيان از اجراي نمايش «مجلس ضربت‌زدن» در ماه رمضان گفت

كاري از بيضايي نيست كه با مخالفت روبه‌رو نشود

 

 محمد رحمانيان كه قرار است نمايش «مجلس ضربت زدن» نوشته بهرام بيضايي را روي صحنه ببرد در نشست خبري اين نمايش كه روز گذشته برگزار شد درباره روند تمرين و اجراي اين اثر و حاشيه‌هاي اجراي آن صحبت كرد. محمد رحمانيان در ابتداي اين نشست درباره روند تصميم‌گيري براي توليد و اجراي نمايشنامه «مجلس ضربت زدن» به نويسندگي بهرام بيضايي، توضيح داد: «پيش از عيد به من و حميد امجد پيشنهاد شد تا نمايشنامه‌هاي «مجلس ضربت زدن» و «مهر و آينه‌ها» را اجرا كنيم اما به دليل اينكه پيگيري نشد، من توليد نمايش «عاشقيت» را شروع كردم. بعد از آن در ارديبهشت‌‌ماه بار ديگر صحبت براي اجراي «مجلس ضربت زدن» در تالار وحدت شد اما سالن اصلي مجموعه تئاتر شهر براي اجراي ما و طراحي صحنه مدنظر من و محسن شاه‌ابراهيمي مناسب بود.» به گفته رحمانيان اجراي اين نمايش قرار بود از ۱۸ خردادماه و همزمان با آغاز ماه رمضان شروع شود كه به دليل تاخير در اجراي نمايش قبلي اين اجرا به يك هفته بعدتر موكول شده است. رحمانيان درباره نظر بهرام بيضايي درباره اجراي نمايشنامه «مجلس ضربت خوردن» هم توضيحاتي ارايه داد: «اين نمايشنامه چاپ شده و همه با ميزان ملتهب بودن آن آشنا هستيد. آقاي بيضايي فقط به شرط اينكه حتي يك كلمه از اثر هم حذف نشود اجازه اجرا را داد. من هم تصميم گرفتم اگر حتي يك كلمه از اثر حذف شود، تمرين نمايش را تعطيل كنم كه خوشبختانه اين كار بازبيني شده و هيچ مشكلي نداشته است.»
رحمانيان با بيان اينكه با اجازه بهرام بيضايي نقش نويسنده در نمايشنامه «مجلس ضربت زدن» از مرد به زن تغيير كرد، درباره موضوعات اصلي نمايشنامه «مجلس ضربت زدن» گفت: «اين نمايشنامه داراي سه موضوع اصلي شهادت حضرت علي (ع)، مساله قتل‌هاي زنجيره‌اي و سختي‌هايي كه بر سر اجراي يك نمايش وجود دارد، است.»
بخش اصلي صحبت‌هاي رحمانيان در نشست ديروز به مشكلات احتمالي براي اجراي عمومي «مجلس ضربت زدن» اختصاص داشت. رحمانيان با اشاره به اينكه هيچ كاري از بهرام بيضايي نيست كه با مخالفت مواجه نشود، توضيح داد: «مسوولاني كه از ما خواستند اين نمايش را اجرا كنيم، مشخص نيست كه با حمله احتمالي گروه‌هايي كه بعدا اسامي آنها را اعلام خواهم كرد، جامي‌زنند يا در كنار نمايش خواهند ماند. يك عده از مسوولان تنها كت و شلوار خود را عوض كرده‌اند و برخي نيز اسم گروه‌شان را تغيير داده‌اند و از محافظه‌كار به اصلاح‌طلب يا به تدبير و اميد تغيير نام داده‌اند.»
رحمانيان با اشاره به مشكلاتي كه بر سر آثار خود نظير «مجلس‌نامه» و «نهرفيروزآباد» رخ داد، درباره احتمال اجراي نمايش «مجلس ضربت زدن» در خارج از كشور گفت: «اين نمايش براي اجرا در خارج از كشور اسپانسر دارد و احتمالا در كشورهاي حوزه امريكاي شمالي آن را اجرا خواهيم كرد.»
رحمانيان با اشاره به اينكه بعد از مجموعه‌هاي تلويزيوني «علي شير خدا» به كارگرداني ركن‌الدين خسروي و «امام‌علي (ع) » به كارگرداني داود ميرباقري، نمايشنامه «مجلس ضربت زدن» از جمله آثار مهم نمايشي با موضوع حضرت علي (ع) است، گفت: «در اين نمايشنامه آقاي بيضايي درباره رسم نخبه‌كشي صحبت مي‌شود و فرق سر يك روشنفكر شكافته مي‌شود.»
رحمانيان در بخش ديگري از نشست رسانه‌اي نمايش «مجلس ضربت زدن» درباره پيش‌بيني خود از بازخورد مخاطبان تئاتر خارج از كشور از اجراي اين نمايش، توضيح داد: «سال‌ها است كه مخاطبان مقيم خارج از كشور تماشاگر اجراهاي لس‌آنجلسي هستند ولي به واسطه اجراهايي كه من و محمد يعقوبي در كانادا داشتيم بخش زيادي از دانشجويان و متفكران به تماشاي اين آثار در سالن‌هاي تئاتر نشستند. اين فضا با حضور آقاي بيضايي در دانشگاه استنفورد هم روي مخاطبان تئاتر در امريكاي شمالي تاثيرگذار شد. درست است كه نمايش‌هاي ما مثل آثار لس‌آنجلسي كه شهرام شب‌پره در آنها بازي مي‌كند در كشورهاي امريكاي شمالي مخاطب نخواهد داشت، ولي مطمئنم كه اجراي «مجلس ضربت زدن» با استقبال مخاطبان مواجه مي‌شود.»
اين كارگردان در ادامه سخنان خود درباره برخي برخوردهاي احتمالي رسانه‌اي با اجراي نمايش «مجلس ضربت زدن»، هم توضيح داد: «بخشي از رسانه‌هاي كشور تحت تاثير وهابيون هستند و به همين دليل در مقابل اين اثر و كلا هنر مقابله مي‌كنند. به خصوص كه اين نمايش درباره تاريخ شيعه است و وهابيون شمشير خود را براي شيعه‌كشي بالا برده‌اند.»
مهتاب نصيرپور از بازيگران نمايش «مجلس ضربت زدن» هم در ادامه اين نشست، در صحبت‌هاي كوتاهي گفت: «اين نمايشنامه چاپ شده و اميدوارم فضاي بحث و گفت‌وگو و اجراي اين آثار فراهم شود. در سينما هم اين اتفاق با توليد فيلمي چون «روز رستاخيز» افتاد.»
در اين نشست رضا مولايي، اشكان خطيبي، سانيا سالاري و ياسر خاسب از ديگر عوامل و بازيگران نمايش «مجلس ضربت زدن» حاضر بودند. به گفته رحمانيان، نمايش «مجلس ضربت زدن» در روزهاي پنجشنبه و جمعه دو اجرا خواهد داشت كه دومين اجراي نمايش در ساعت 23 خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون