• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3547 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۰ خرداد

واكنش‌ سعيد حجاريان به «اسناد بي‌بي‌سي»

می خواهند بگویند روحانی هم امروز با امریکایی ها ارتباط دارد

گروه سياسي | سندي منتشر نشد اما خبرش هم كافي بود تا موجي از واكنش‌ها را همراه خود داشته باشد. خبري كه حكايت از موضوعي داشت كه بي‌شك جنجالي‌ترين سوژه در سپهر سياسي ايران بعد از انقلاب است،  در طول سه دهه اخير موضوع ارتباط با امريكا فراز و نشيب زيادي را پشت سر گذاشته تا به امروز رسيده است. در شب بيست و هفتمين سال ارتحال امام خميني اما خبري منتشر شد كه بسياري را وادار به اظهارنظر كرد، منبع خبر بي‌بي‌سي فارسي، به استناد يكي از اسناد سازمان اطلاعات ايالات متحده امريكا، سندي كه البته هنوز منتشر نشده است. سندي كه حكايت مي‌كند كه نيم قرن پيش يكي از علماي قم كه در شمال تهران در حبس خانگي بوده، به دور از چشمان تيزبين ساواك، با دولت امريكا تماس مي‌گيرد. در شب 14 خرداد رسانه‌هاي دنيا از ارتباط مخفيانه امام خميني در دوران حصرش در تهران با دولت كندي سخن مي‌گفتند؛ موضوعي كه با واكنش رهبر انقلاب مواجه شد تا در سخنراني خود در سالگرد ارتحال بنيانگذار جمهوري اسلامي اين موضوع را جعل سند از سوي امريكا بيان كند. ماجرا به قدري مهم جلوه كرد كه صدا و سيما هم ناپرهيزي كرد و خط قرمزهايش را زير پا گذاشت و جوابيه ابراهيم يزدي را در اين مورد منتشر كرد. حسام‌الدين آشنا هم از سوي دولت واكنش نشان داد. حالا اما سعيد حجاريان هم نسبت به انتشار اين خبر از سوي بي‌بي سي واكنش نشان داده است. حجاريان چند نكته را در رد اين ادعا بيان مي‌كند؛ از جمله اينكه در دوران حصر امام اساسا آيت‌الله كمره‌اي امكان ديدار با وي را نداشته كه بخواهد پيامي را از جانب او به سفارت امريكا ببرد. حجاريان اما در بخش ديگري از صحبت‌هايش به طور كلي وجود چنين سندي را زير سوال مي‌برد و مي‌گويد اگر چنين سندي وجود دارد پس آن را منتشر كنند. حجاريان اما هدف از انتشار اين خبر را تخريب روحاني مي‌داند و مي‌گويد: : آنها مي‌خواهند بگويند روحاني هم امروز با امريكايي‌ها ارتباط دارد؛ بي‌بي‌سي مي‌خواهد عده‌اي را در داخل ايران بترساند و آتو به دست آنها بدهد كه دولت فعلي نيز از طريق امثال دكتر ظريف و... با امريكا مرتبط است.
كمره‌اي در طول حصر امام امكان ملاقات با ايشان را نداشته است
به گزارش جماران، حجاريان با اشاره به اسناد ادعايي كه در خصوص پيام امام خميني به دولت كندي هنگام حصر در قيطريه منتشر شده، گفت: در جريان گزارش اخير بي‌بي‌سي ادعا شده كه امام از طريق آيت‌الله شيخ خليل كمره‌اي پيغامي را به دولت كندي فرستاده است؛ در حالي كه نكته مهم در اين ميان آن است كه اساسا شيخ خليل كمره‌اي در طول حصر امام امكان ملاقات با ايشان را نداشته است. وي در تشريح اين موضوع افزود: در دوران حضور امام در منزل آقاي روغني در قيطريه همسر امام ليستي 20 نفره را به سيف عصار، مسوول پرونده امام در ساواك مي‌دهد تا اين افراد براي ملاقات بتوانند به محل اقامت امام بيايند اما از اين ليست 20 نفره فقط چند نفر از نزديكان امام همچون مرحوم آيت‌الله پسنديده و آيت‌الله اشراقي امكان حضور پيدا مي‌كنند و لذا اصلا آقاي كمره‌اي ملاقاتي با امام نداشته است كه بخواهد پيغامي از طرف ايشان ببرد. حجاريان يادآور شد: شاه همان‌گونه كه در قضيه دكتر اميني نيز نمايان بود، نسبت به جناح دموكرات امريكا و دولت كندي حساسيت داشت و اين امر دليل ديگري بر عدم امكان ارسال چنين پيغامي به كندي از طرف امام محسوب مي‌شود. وي گفت: خبرنگار بي بي سي فارسي كه اين گزارش را منتشر كرده، نماينده سابق اين شبكه در تل‌آويو بود كه گرايش شديدي به صهيونيست‌ها دارد؛ اتفاقا به همين دليل او را از اين سمت عزل كرده و به نمايندگي در امريكا فرستادند و اكنون به قول خودش به دنبال اسناد رفته است؛ در حالي كه حتي يك سند هم در مورد رابطه امام با كندي منتشر نكرده است، او اگر راست مي‌گويد اين سند را منتشر كند. حجاريان يادآور شد: كندي مدتي پس از حصر امام ترور شد و لذا حتي اگر مرحوم كمره‌اي از قول خودش هم حرفي به امريكايي‌ها زده باشد اثري نداشته است، چرا كه كندي مرده بود.
هدف، تخريب روحاني است
وي يكي از اهداف از اين فضاسازي در برهه زماني فعلي را تخريب حسن روحاني، رييس جمهوري دانست و گفت: آنها مي‌خواهند بگويند روحاني هم امروز با امريكايي‌ها ارتباط دارد؛ بي‌بي‌سي مي‌خواهد عده‌اي را در داخل ايران بترساند و آتو به دست آنها بدهد كه دولت فعلي نيز از طريق امثال دكتر ظريف و... با امريكا مرتبط است. حجاريان ادعاي بي‌بي‌سي در مورد رابطه امام با كندي را مهم‌تر از ادعاي رابطه با دولت كارتر خواند چرا كه پيش‌تر پاسخ‌هاي متعددي در اين خصوص داده شده است. وي در ادامه تصريح كرد: اساسا چرا امريكا بايد در آن مقطع (سال 1342) با امام ارتباط مي‌گرفت؟ در آن زمان مراجع تقليد طراز اولي در حوزه علميه حضور داشتند و امريكا اگر مايل به ارتباط گرفتن بود بايد با مراجع تقليد وقت تماس برقرار مي‌كرد. حجاريان در ادامه گفت: نكته جالب در همين زمينه گفت‌وگوي فردي به نام پرويز معتمد مامور دستگيري امام است؛ وي در تاريخ 11 خردادماه امسال در مصاحبه‌اي كه در يك سايت خبري خارج از كشور منتشر شد، گفته بود: «خانم (همسر امام) گفتند آقا فرمودند از شما سوال كنم حالا كه ما در اختيار شما هستيم آيا اعضاي فاميل اجازه ملاقات با ما را دارند يا خير و چنانچه نيازي به دارو و يا احتمالا پزشك پيش آمد اجازه هست كه پزشك مخصوص خانواده به اين محل بيايد... در پاسخ ايشان گفتيم ليست كساني را ‌كه مايل به ملاقات با آنها هستيد در اختيار ما قرار دهيد تا به اطلاع مقامات برسانيم و نتيجه را به شما ابلاغ ‌كنيم. حاج‌خانم نامه‌اي به دست سيف عصار دادند كه اگر اشتباه نكنم حاوي اسامي بيش از ۲۰ نفر از فاميل درجه يك و افرادي كه از فعاليت‌هاي آنان آگاهي داشتيم، بود. ۲۴ ساعت بعد اسامي افرادي كه مي‌توانستند به ديدار ايشان بيايند مورد تاييد قرار گرفت. تا آن‌جايي كه يادم مانده (آيت‌الله) مصطفي خميني، (آيت‌الله) شهاب‌الدين اشراقي داماد آيت‌الله (امام) خميني و آيت‌الله پسنديده برادر ايشان هر از گاهي به ملاقات ايشان مي‌آمدند. دخترها هم مي‌آمدند. منتها به آنها گفته شد لطفا موارد مطرح شده در اينجا را بيرون بازگو نكنيد. اگر خبري به گوش ما برسد و يا اتفاقي بيفتد كه مشكلي را به وجود آورد، ارتباط قطع خواهد شد». اما همين فرد در مصاحبه ديگري كه در همان سايت پس از انتشار گزارش بي‌بي‌سي منتشر شد سخن خود را تغيير داد و گفت: «من در آن گفت‌وگو توضيح دادم ما در مورد [آيت‌الله]خميني سختگيري آن‌چناني نمي‌كرديم. هدف‌مان كنترل اوضاع بود. اجازه مي‌داديم افراد مختلف به ديدار او بيايند. پيام وي به دولت امريكا ناشي از صحت روايت من است.» وي در پايان گفت: در واقع اينها نيز به همنوايي و همراهي با بي بي سي پرداختند كه تناقض ياد شده نشانگر دروغ بودن اين ادعاهاست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون