حرفهاي جديد علي لاريجاني درباره موضوعات قديمي
بد عهدي طرف مقابل در برجام دليل بر توقف مذاكرات نيست
گروه سياسي| علي لاريجاني در گفتوگوي ويژه خبري شبكه دوم سيما كه سهشنبه شب پخش شد، حرفهايي تازه درباره موضوعات قديمي داشت. از برجام گرفته تا مسائل فرهنگي. شايد كنايههاي «نيشدار» او به سوال مجري برنامه كه قرار بود سوالي «نيشدار» را بپرسد، ديدنيترين قسمت اين گفتوگوي تلويزيوني بود. جايي كه رييس مجلس از خجالت سازمان صدا و سيما درآمد و توپ مسائل فرهنگي را كه به زمين مجلس پرتاب شده بود، با شدت بيشتري به زمين جام جم برگرداند. به همانجايي كه خودش از آنجا اوج گرفته بود. اما ديپلماتيكترين قسمت پاسخهاي او جايي بود كه مجري نتوانست جواب دلخواهش را درباره نقض عهد امريكاييها در برجام از زير زبان لاريجاني بيرون بكشد. آنجا لاريجاني گفت كه اين دست «نااهلي»ها دليل توقف برجام نيست، چرا كه اساسا مذاكرات با فرض همين نااهليها شروع شده بود.
علي لاريجاني در گفتوگوي خود با گفتوگوي ويژه خبري شبكه دوم پيش از هر چيز وارد مسائل اقتصادي شد و گفت: «رتبه ايران از نظر فضاي كسب و كار رتبه خوبي نيست كه نشاندهنده وجود مقررات دست و پاگير است لذا مجموعه قوانين، بخشنامهها، آييننامهها و دستورالعملها بايد تسهيل شود كه سرمايهگذار انگيزه پيدا كند.» او البته وعده داد كه روند تسهيل اين قوانين كه در مجلس نهم شروع شد، در مجلس دهم ادامه پيدا كند. او همچنين درباره اجراي اصل 44 با اشاره به گزارش نظارتي مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: «وقتي گزارش نظارتي مجمع تشخيص مصلحت نظام براي اصل 44 آماده شد ديديم در 8 هدف مهم اين قانون كه در نظر گرفته شده بود چندان در اجرا موفق نبودهايم چون بخش زيادي از شركتها به سهام عدالت داده شد كه شكل خصوصي پيدا نكرد و همچنان با ظاهر خصوصي در باطن دولتي بوده و بهرهوري مورد نظر را نداشته است يا بدهي دستگاهها به وسيله سهام رد شد كه فلسفه اصل 44 نبود لذا نظارت در اجرا مهم است.»اما بحث بعدي موضوع ولنگاري فرهنگي بود. علي لاريجاني در برابر اين سوال قرار گرفت كه قرار است مجلس براي اين موضوع چه كند و اساسا چرا كشور درگير چنين مشكلي شده است. علي لاريجاني در قسمت اول پاسخ خود به مردمي كردن فرهنگ اشاره كرد و گفت: «مردمي كردن فرهنگ به اين معناست كه هرچه گستره كار فرهنگ را عمومي كنيم توليدات فرهنگي تنوع پيدا ميكند اما خيلي گام اساسي برنداشتيم و اين در حالي است كه گرچه مراكز مهم ديني، فرهنگي و علمي به وجود آمده و فعال هستند اما مردمي نشدهاند.» او سپس سراغ نكته بعدي خود رفت و درباره ضرورت تعميق مسائل فرهنگي سخن گفت. جايي كه نوبت نقدهاي جدي او از صدا و سيما بود. رييس مجلس گفت: «براي مثال در راديو و تلويزيون توليدات زياد است اما آيا همه تاثيرگذار بوده و هويتبخشي به جامعه ميدهد يا سبقه سرگرمكنندگي آن بيشتر است از اين رو توليدات فرهنگي با عمق بيشتر بايد به وجود آيد كه پشتوانه مالي قويتر ميخواهد و همين در حوزههاي ديگر فرهنگ نيز صدق ميكند لذا گستره كميت و عمق بخشيدن بايد مهم باشد. از طرف ديگر ولنگاري فرهنگي امري است كه هم مسوولان فرهنگي بخشهاي مختلف بايد رصد كنند و هم بايد به توليدات سينمايي و موسيقايي و آثاري كه در رسانههاي رقيب براي شما به وجود آمده و تنوع دارند كمك شود. » او البته به همين هم بسنده نكرد و در حوزه مالي هم صدا و سيما را مورد نقد جدي قرار داد و گفت: «كمك كردن به بخشهاي فرهنگي در سالهاي گذشته كم نبود مثلا در بخش راديو و تلويزيون به لحاظ مالي كم كمك نشد و بايد ديد اين كمكها به درستي مصرف شد يا خير كه در اين خصوص لازم است يادآوري شود حقوقها يكدفعه افزايش يافت لذا بخش توليد مغفول ماند و متناسب با جاي ديگر صورت نگرفت از اين رو امروز بحران مالي از چالشهاي صداوسيماست و بايد تلاش شود خرج متناسب با منابع باشد و مديريت راديو و تلويزيون به سمت صرفا پرداخت حقوق و مزايا نرود البته گسترش نيروي انساني هم مساله است كه ميشد با 13 هزار نفر كارمند به جاي 25 هزار نفر كارمند، كار كرد.» رييس نهاد قانونگذاري كشورمان در ادامه درخصوص مساله بيان شده از سوي مجري مبني بر فقر مجلس دهم به لحاظ افراد اقتصادي حاضر در آن گفت: «درباره بنيه مجلس دهم از نظر اقتصادي نبايد زود قضاوت كرد چرا كه وقتي ميگوييم اقتصاد بايد با تنوعي كه در اين علم است به آن نگاه كنيم كه افراد باسابقهاي داريم كه برخي از آنها كار اجرايي داشتهاند، مثلا مديران واحدهاي بزرگ صنعتي يا معاون وزير در بخشهاي مختلف بوده، تجربيات اجرايي داشتهاند يا اساتيد اقتصاد بودهاند از اين رو قضاوت دقيق نيست.»لاريجاني در ادامه در پاسخ به اين سوال مجري كه راهكار مجلس درخصوص برجام بعد از مشاهده بدعهدي امريكا در روند اجراي مفاد برجام چه خواهد بود، بيان داشت: «از ابتدا بگويم اينكه طرف مقابل نااهلي در كار دارد دليل نميشود مسير مذاكرات را نرويم صرفا نوع مذاكرات متفاوت ميشود چنانچه از ابتدا مذاكرات با فرض شيطنت انجام شد و در كل تمهيداتي كه صورت گرفت براي شرايط كشور مفيد بود.» رييس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: «مساله هستهاي به بلوغ رسيده بود و بايد حل ميشد كه از اين ظرفيت استفاده شد البته در مسير اجرا چند جا امريكاييها رفتار خلاف كردند كه يكي مساله رواديد بود كه با روح برجام سازگار نبود و در شوراي هستهاي بحث شد و نتيجه گرفتيم خلاف است و وزارت خارجه بايد با طرف مقابل صحبت كند و مشكل حل شود از اين رو تعديل كردند اما نكته هنوز مانده بايد پيگيري شود همچنين برخي امور ديگر هم بود كه اگر با روح برجام ناسازگار باشد لكن بايد اين اشكالات را با تعابير داخل برجام مرتفع كنيم لذا هنوز جا دارد.»