• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3548 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۲ خرداد

وزراي دفاع ايران، سوريه و روسيه بر مبارزه با تروريسم تاكيد كردند

نشستي براي نمايش هماهنگي مثلث استراتژيك

ضيافت امنيتي و دفاعي در تهران. روز پنجشنبه پايتخت ايران ميزبان ارتشبد شويگو، وزير دفاع روسيه و سپهبد جاسم الفريج، وزير دفاع سوريه بود كه به دعوت سردار حسين دهقان، وزير دفاع كابينه دولت يازدهم به تهران آمده بودند. نخستين نشست سه‌جانبه سه وزير دفاع با محوريت بحث در خصوص راه‌هاي تقويت و گسترش مبارزه با تروريسم و تاكيد بر ضرورت انسجام هرچه بيشتر براي مقابله جدي با آن در شرايطي برگزار شد كه تصاوير شانه به شانه ايستادن‌هاي سه مقام نظامي در رسانه‌ها و فضاي مجازي بين‌المللي بازتاب فراواني داشت. پيش از آغاز رسمي اين نشست، وزارت دفاع روسيه اعلام كرد كه هدف از نشست سه‌جانبه روسيه، ايران و سوريه در تهران افزايش هماهنگي‌ها بين سه كشور در موضوع سوريه است. مسكو در اين بيانيه تاكيد كرد كه به‌دنبال افزايش همكاري‌ها با تهران و دمشق است. در شرايطي كه در چندماه اخير برخي منابع غربي از دور شدن ايران و روسيه در سوريه خبر مي‌دهند، تحليلگران مسائل منطقه پيام‌هاي نشست تهران را اتحاد بيشتر ايران و روسيه با دولت بشار اسد در سوريه مي‌دانند. در شرايطي كه بشار اسد تاكيد كرده بود كه جنگ در سوريه تا پايان حيات گروه‌هاي تروريستي در اين كشور ادامه خواهد داشت، ايران و روسيه نيز همين مولفه را در نقشه راه هماهنگ شده خود براي پايان دادن به بحران در سوريه جا داده و بر آن تاكيد دارند. وزراي دفاع ايران، روسيه و سوريه در حقيقت با نشستن دور يك ميز و آن‌هم در حالي كه دو وزير دفاع ايران و روسيه يونيفرم نظامي هم بر تن داشتند به ديگر بازيگران منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي پيام هماهنگي كامل نظامي سه كشور را دادند.
موافقت ايران با آتش‌بس تضمين شده
مبارزه با تروريسم به شعار مشترك ايران و روسيه در سوريه بدل شده است؛ سوريه‌اي كه از پنج سال پيش تا به امروز در بحران امنيتي و سردرگمي سياسي دست و پا مي‌زند و شرايط نابسامان در آن تنها زماني صداي كشورهاي غربي را به صدادرآورد كه رد پاي داعش را در بروكسل و پاريس مشاهده كردند. نشست راهبردي عنواني بود كه در تمام رسانه‌هاي داخلي و بين‌المللي براي دور يك ميز نشستن سه وزير دفاع در روزهاي حساس امنيتي در سوريه انتخاب شد. در ابتداي اين نشست سردار دهقان تاكيد كرد كه ايران به عنوان لنگر ثبات و امنيت منطقه و به عنوان يكي از بزرگ‌ترين قربانيان تروريسم همواره با تجاوز، اشغالگري، ترور و تروريسم مقابله جدي و تمام عيار داشته و امروز هم مقابله جدي و همه‌جانبه با جريانات تروريستي، تكفيري و صهيونيستي را با هدف استقرار ثبات و امنيت در سطح منطقه و جهان يك وظيفه و رسالت انساني مي‌داند. در شرايطي كه مذاكرات درون‌سوري به دليل سنگ‌اندازي‌هاي برخي قدرت‌هاي منطقه‌اي با چالش‌هاي جدي روبه‌رو شده است و آتش‌بس به شكل نسبي برقرار است، سردار دهقان در ادامه سخنانش گفت: ايران همواره طرفدار مذاكره و حل بحران سوريه از طريق مذاكره سوري - سوري بوده و ما با آتش‌بس تضمين‌شده‌اي كه موجب تجديد قواي تروريست‌ها در اين كشور نشود، موافق هستيم. آتش‌بس جامع، ايجاد امكان امداد‌رساني و اقدام بشردوستانه و به‌طور همزمان ممانعت از تجهيز و پشتيباني جريانات تروريستي و در عين حال اقدام قاطع نظامي عليه تروريست‌ها را يك اصل و گامي اوليه براي برگشت ثبات و امنيت در منطقه مي‌دانيم.  وزير دفاع جمهوري اسلامي ايران با تشريح ويژگي‌هاي جريان تروريستي تكفيري كه به هيچ يك از اصول انساني و اخلاقي پايبند نيستند، افزود: موجه جلوه دادن حمايت‌هاي امريكا، عربستان و برخي ديگر از كشورهاي منطقه از تروريست‌ها كه در پوشش حمايت از معارضه ميانه‌رو صورت مي‌گيرد پوشالي و دروغ بودن ادعاهاي ضد‌تروريستي نظام سلطه را اثبات مي‌كند.
ملت‌هاي مسلمان خطاي راهبردي عربستان را تحمل نخواهند كرد
وزير دفاع جمهوري اسلامي ايران با تقبيح و محكوميت شديد تباني نامشروع رژيم صهيونيستي و رژيم سعودي و عمليات مشترك آنان در حمايت از تروريسم افزود: هم‌پيماني با دشمن مسلمانان و بشريت، يعني رژيم جعلي اسراييل، عواقب بسيار خطرناكي براي حاكمان سعودي در پي خواهد داشت و ملت‌هاي مسلمان منطقه و جهان اين خطاي راهبردي را تحمل نخواهند كرد.  وزير دفاع جمهوري اسلامي ايران در بخش ديگري از سخنان خود خاطرنشان كرد: از گروه‌ها و جريانات داخلي سوريه درخواست مي‌كنيم با عقلانيت و اتخاذ روش‌هاي مسالمت‌آميز در مسير خواست مردم سوريه با دولت قانوني اين كشور وارد مذاكره شده و با تشريك مساعي در جهت استقرار صلح، آرامش و دفع خطر تروريسم گام بردارند.
 خون شهداي ايران موجب شكست تروريسم مي‌شود
پس از آن نشست سه‌جانبه، وزير دفاع سوريه با سردار دهقان ديدار دوجانبه‌اي داشت. در اين ديدار وزير دفاع سوريه طي سخناني با ابلاغ سلام‌هاي گرم رييس‌جمهور، نيروهاي مسلح و ملت سوريه به رهبري، رييس‌جمهور، نيروهاي مسلح و ملت بزرگ ايران و قدرداني رهبران سياسي- نظامي سوريه از حمايت و كمك‌هاي جمهوري اسلامي ايران گفت: خون شهداي ايران و در هم آميختن آن با خون شهداي سوري بي‌ترديد موجب شكست تروريسم و پيروزي محور مقاومت خواهد شد. سپهبد فهد جاسم الفريج با اشاره به حمايت‌هاي امريكا، تركيه و برخي كشورهاي خليج فارس از تروريسم افزود: كساني كه ادعاي برادري با ملت سوريه را دارند با حمايت آشكار و پنهان از گروه‌هاي تكفيري تروريستي بدترين جنايات را بر ملت سوريه روا مي‌دارند. رهبري، ملت و نيروهاي مسلح سوريه مصمم هستند با كمك كشورهاي دوست و همسو سوريه را از شر تروريست‌هاي جنايتكار و حاميان آنان نجات دهند.
سوريه ميدان مقابله با فتنه‌اي خطرناك است
علي شمخاني در ديدار سپهبد فهد جاسم الفريج، وزير دفاع جمهوري عربي سوريه موفقيت‌هاي مستمر ارتش و نيروهاي مردمي سوريه در پاكسازي بخش قابل‌توجهي از مناطق مختلف اين كشور را از لوث وجود عناصر تروريست تبريك گفت. نماينده رهبر معظم انقلاب در شوراي عالي انقلاب ملي با تاكيد بر تداوم پشتيباني جمهوري اسلامي ايران از سوريه تا ريشه‌كن شدن مجموعه گروه‌هاي تروريستي حاضر در اين كشور افزود: امروز سوريه ميدان مقابله با فتنه‌اي بسيار خطرناك است كه در صورت سركوب نشدن، ريشه‌هاي خود را سراسر جهان گسترش خواهد داد.  شمخاني نگاه سياسي و غيرسازنده امريكا و هم پيمانان غربي و منطقه‌اي‌اش به بحران سوريه را در افزايش تنش‌هاي سياسي و نظامي تاثيرگذار دانست و افزود: پشتيباني از گروه‌هاي تروريستي و همزمان با آن ارايه راهكارهاي سياسي براي حل بحران تناقض‌هاي آشكاري است كه صداقت اين كشورها را زير سوال برده است. تنها مسير پايان دادن به بحران جاري در سوريه تداوم مذاكرات سوري- سوري براي دستيابي به ابتكارات سياسي مورد‌توافق از سوي مجموعه گروه‌هاي سياسي در اين كشور است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون