• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3548 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۲ خرداد

صداوسيما تصميمي براي پخش جام جهاني كشتي امريكا ندارد

بي‌مهري

وحيد جعفري

 

آزادكاران ايران بامداد يكشنبه در جام جهاني كشتي لس آنجلس -كه با حضور هشت تيم برتر جهان در سال گذشته، برگزار مي‌شود- به ميدان مي‌روند، رقابت‌هاي حساسي كه در خاك امريكا برگزار مي‌شود و ايران رفته است تا همچون سال‌هاي گذشته در خانه حريف پشت‌اش را به خاك رسانده و يك‌بار ديگر قهرمان اين رقابت‌ها شود.  
اهميت اين مسابقات از اين جهت نسبت به سال‌هاي گذشته بيشتر است كه قبل از المپيك برگزار مي‌شود و تيم برتر با روحيه‌اي بيشتر راهي بازي‌هاي تابستاني خواهد شد، ضمن اينكه امريكايي‌ها كه طي چند سال گذشته در خانه خود به ايران باخته و قهرماني را از دست داده‌اند، دوست ندارند يك بار ديگر و آن هم قبل از المپيك در خانه مغلوب ايران شوند، براي همين با تمام توان خود روي تشك مسابقه حاضر خواهد شد تا اين‌بار قهرماني را ازآن خود كنند، از همين رو مصاف تيم جوان و باانگيزه ايران با تيم امريكا و ديگر تيم‌هاي حاضر در جام جهاني در ساعات قبل از اذان صبح ماه رمضان، در شهر لس آنجلس -كه بي‌ترديد ايرانيان زيادي در آن براي تشويق نمايندگان كشورمان حاضر خواهند داشت- ديدني‌تر از هر زمان ديگري خواهد بود. جالب اينكه اعضاي تيم ملي كشتي آزاد همزمان با هفته محيط زيست، با هدف حمايت از خرس قهوه‌اي پاسارگاد، گونه نادر خرس ايراني به روي تشك خواهند رفت. براي ايران در اين مسابقات حسن رحيمي و رضا اطري در وزن 57 كيلوگرم، مسعود اسماعيل پور و بهنام احسان پور در وزن 61 كيلوگرم، سيداحمد محمدي و ميثم نصيري در وزن 65 كيلوگرم، مصطفي حسين خاني و سعيد داداش پور در وزن 70 كيلوگرم حسن يزداني و عليرضا قاسمي در وزن 74 كيلوگرم، عليرضا كريمي و رضا بيات در وزن 84 كيلوگرم، عباس طحان و امير محمدي در وزن 96 كيلوگرم و كميل قاسمي و پرويز هادي در وزن 125 كيلوگرم با سرمربيگري رسول خادم و مربگيري رضا لايق، علي اكبر دودانگه، امير توكليان و حسين كريمي كشتي خواهند گرفت. عليرضا رضايي مديريت تيم‌هاي ملي و علي بيات، سرپرست تيم ملي از ديگر همراهان تيم هستند.

علاقه‌مندان چگونه مسابقات را ببينند
تيم‌هاي حاضر در لس آنجلس از ساعت 3:30 تا 5:00 بامداد شنبه 22 خرداد ماه در مراسم وزن‌كشي شركت كردند. مسابقات دور اول ساعت 2:30 تا 4:45 يكشنبه 23 خرداد ماه برگزار مي‌شود كه در گروه يك مغولستان با تركيه و روسيه با گرجستان رقابت مي‌كنند. در گروه دو هم امريكا با هند و ايران- با آذربايجان مصاف خواهند داد. ساعت 4:00 تا 6:30 مسابقات دور دوم برگزار مي‌شود كه در گروه يك تركيه با گرجستان و روسيه با مغولستان و در گروه دو آذربايجان با امريكا و هند با ايران مبارزه مي‌كنند. دور سوم مسابقات از ساعت 22 روز يكشنبه تا ساعت 1:00 بامداد روز دوشنبه برگزار مي‌شود و در گروه يك گرجستان با مغولستان و تركيه با روسيه و در گروه دو آذربايجان با هند و بالا‌خره ايران با امريكا مبارزه مي‌كنند تا تكليف فيناليست‌ها مشخص شود. با توجه به تركيب تيم‌ها از گروه اول روسيه يا گرجستان به فينال خواهد آمد و از گروه دوم هم از بين دو تيم ايران و امريكا يكي به ديدار نهايي راه خواهد يافت. ساعت 1:00 تا 6:00 روز دوشنبه دو ديدار براي كسب عنوان‌هاي هفتم و پنجم برگزار خواهد شد. ساعت 6:15 تا 7:25 مسابقه رده‌بندي و ساعت 7:30 تا 8:45 رقابت فينال دنبال مي‌شود اما تا اين لحظه كه اين گزارش تهيه و تنظيم مي‌شود، صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران با تمام درخواست‌ها و پيگيري‌هاي مردم تصميمي براي پخش اين مسابقات نگرفته و اين در حالي است كه حتي نناد لالوويچ، رييس صربستاني اتحاديه جهاني رايزني لازم با امريكايي‌ها را انجام داده تا ايران بتواند اين مسابقات را براي علاقه‌مندان بي‌شمار در داخل كشورمان پخش كند اما با اين وجود همچنان شاهد بي‌مهري مسوولان صداوسيما با ورزش ملي ايران هستيم كه حتي نمي‌خواهند يكي از حساس‌ترين رقابت‌هاي كشتي دنيا، قبل از المپيك را كه در خاك امريكا برگزار مي‌شود به روي آنتن ببرند و آن وقت هم انتظار دارند مردم به سراغ ماهواره و رسانه‌هايي به اين شكل نروند. اين موضوع زماني تاسف‌آور‌تر مي‌شود كه مي‌بينيم و مي‌شنويم تلويزيون همواره اقدام به پخش مسابقات درجه دو و سه رشته‌هاي نه چندان مهم ساير كشورها مي‌كند و جالب اينكه ايران اصلا عضو كنوانسيون «برن» حق كپي رايت نيست و در صورتي كه بخواهد به راحتي مي‌تواند بدون كوچك‌ترين مشكلي مسابقات را پخش كند، همانطور كه همواره مسابقات ساير كشورها را بدون كوچك‌ترين چالش پخش كرده و مي‌كند.

لالوويچ، پيگير پخش زنده در ايران
علي رضا رضايي، دارنده مدال نقره المپيك و سخنگوي فدراسيون كشتي در اين باره مي‌گويد: فدراسيون كشتي از ماه‌ها قبل بحث نامه‌نگاري پخش مستقيم جام جهاني را با شبكه سوم انجام داده و مانند مسابقات گذشته آمادگي خود را جهت هماهنگي و همكاري براي پخش اين رقابت‌ها اعلام كرده بود. با توجه پيگيري‌هاي صورت‌گرفته توسط مردم از چند روز گذشته، مجددا تماس‌هايي با مسوولان شبكه سوم انجام گرفت تا همانند سال‌هاي گذشته، بنا بر درخواست‌هاي مكرر مردم، و جايگاه اين رقابت‌ها به عنوان يكي از رقابت‌هاي بين‌المللي اصلي كشتي در جهان، پخش مستقيم اين رقابت‌ها را شاهد باشيم. مردم ايران از سال‌هاي گذشته، بابت حضور تيم‌هاي ملي كشتي آزاد و فرنگي كشورمان در رقابت‌هاي تيم به تيم جام جهاني و ديدن مستقيم اين رقابت‌هاي جذاب، خاطرات فراواني دارند و با علاقه‌اي بيش از بيش، منتظر پخش مستقيم رقابت‌هاي امسال كشتي آزاد كه از حساسيت بيشتر و كيفيت بالاتري نيز نسبت به سال‌هاي گذشته برخوردار است، از شبكه سوم سيما هستند. از چند روز گذشته مجددا فدراسيون كشتي خود به صورت مستقيم نيز با اتحاديه جهاني و فدراسيون كشتي امريكا ارتباط برقرار كرده و شرايط لازم براي پخش مسابقات فراهم كرده و اين موضوع به مسوولان محترم شبكه سوم سيما اعلام شد و در حال حاضر تا جايي كه اطلاع داريم، مسوولان مربوطه در شبكه سه نيز پيگير هماهنگي‌هاي نهايي هستند. اميدواريم هر‌چه سريع‌تر زمان پخش از سوي شبكه سوم به مردم عزيز ايران اعلام شود. نناد لالوويچ، رييس اتحاديه جهاني كشتي نيز با توجه به علاقه وافر مردم ايران به كشتي پيگير فراهم كردن امكان پخش تلويزيوني اين مسابقات شد. با توجه به پيگيري لالوويچ، جواب مثبت شبكه تلويزيوني امريكايي براي پخش مسابقات را به شبكه سوم منتقل كرده‌ايم.

برزگر: صداوسيما به خواسته مردم احترام بگذارد
منصور برزگر، عضو شوراي فني كشتي آزاد در پايان با انتقاد از صداوسيما به خاطر عدم پخش زنده رقابت‌هاي جام‌جهاني كشتي آزاد گفت: با وجودي كه در تمام دنيا حساب ويژه‌اي روي كشتي آزاد باز مي‌كنند اما در داخل كشور متاسفانه آن‌طور كه بايد به اين رشته اصيل كه ريشه در سنت و فرهنگ ايران دارد و همواره پرافتخارترين رشته ورزشي ايران بوده توجه نمي‌شود. مردم ايران عاشق كشتي هستند و صدا وسيما بايد به علاقه مردم احترام بگذارد. رقابت‌هاي درجه چندم كشورهاي ديگر پخش زنده مي‌شود و رشته‌هايي كه پول در آن است هميشه مورد توجه بوده اما از آنجايي كه در كشتي پول و منافعي نيست به آن بي‌توجهي مي‌شود. برزگر ارزيابي فني كشتي‌گيران و آشنايي با نقاط قوت و ضعف آنها را مهم‌ترين هدف كادر فني از حضور در جام جهاني امريكا عنوان كرد و افزود: به عنوان مثال مصاف حسن يزداني با جردن باروز امريكايي كه مهم‌ترين رقيب او در المپيك است مي‌تواند بسيار مهم و حياتي باشد و در جهت شناخت نقاط ضعف و قوت يزداني به ما كمك كند تا او بتواند با شناخت بيشتري در المپيك به مصاف اين كشتي‌گير برود. امريكا با تركيب اصلي خود در مسابقات حضور پيدا كرده و تيم‌هاي ديگر نظير روسيه و گرجستان نيز با تركيب خوبي پا به اين مسابقات گذاشته‌اند كه كار را براي پنجمين قهرماني متوالي ايران سخت مي‌كند، البته با اين وجود معتقدم كسب عنوان قهرماني در امريكا دور از دسترس نيست.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون