• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3551 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۵ خرداد

باوجود حملات تروريستي

استانبول همچنان مقصد محبوب ايراني‌هاست

با وجود تمام خبرهايي كه با تاكيد بر ناامن بودن و بمبگذاري‌ها در تركيه منتشر مي‌شود، ايراني‌ها همچنان برنامه‌هاي سفرشان به تركيه را با جديت دنبال مي‌كنند و روزانه تورهاي بسياري عازم اين كشور و شهرهاي توريستي آن همچون استانبول مي‌شوند كه در كانون حمله‌هاي تروريستي قرار دارد.
طبق آمارهاي اعلام شده مسافران ايراني نه تنها از سفر به اين كشور منصرف نشده‌اند بلكه نرخ سفرشان به تركيه 5/1 درصد رشد داشته. خانمي كه براي ثبت نام در تور تركيه به يكي از آژانس‌هاي مسافرتي خيابان ويلا مراجعه كرده است، مي‌گويد: «هر سال اين فصل براي خريد و تفريح با خانواده ميريم استانبول، قيمت برندها تو فستيوال‌هاي تركيه باورنكردنيه» مسافر تركيه معتقد است «ناامني‌ها نتيجه بزرگنمايي رسانه‌هاست، اگر نه ما عيد هم سفر كرديم، اتفاقي هم برامون نيفتاد خدا رو شكر» تصور مسافران ايراني از برقراري امنيت در استانبول در حالي است كه وزارت امور خارجه ايران و سفارت ايران در آنكارا در بيانيه‌اي به مسافران و ايرانيان مقيم در تركيه هشدار داده است و در بخشي از اين بيانيه آورده است: «از تمام هموطنان مقيم و مسافراني كه عازم شهرهاي تركيه هستند، درخواست مي‌شود با رعايت مقررات و هشدارهاي امنيتي مقامات كشور ميزبان، از حضور در اماكن پردد و تجمعات جلوگيري كنند.»
استقبال ايراني‌ها از سفر به تركيه در حالي است كه بر اساس گزارش خبرگزاري فرانسه كاهش آمار ورود توريست در 17 سال گذشته به اين كشور بي سابقه بوده و مقامات تركيه را نگران كرده است. بر اساس اين گزارش آمار ورود توريست‌هاي خارجي به تركيه در ماه آوريل سال جاري ميلادي در مقايسه با زمان مشابه سال گذشته نزديك به 30 درصد كاهش داشته است. عامل اين كاهش چشمگير از نگاه كارشناسان، تيره شدن روابط تركيه با روسيه و همچنين حملات متعدد تروريستي در شهرهاي مختلف اين كشور است. كاهش 30 درصدي ورود توريست‌ها به تركيه در حالي اعلام مي‌شود كه وزارت گردشگري تركيه پيش از اين اعلام كرده بود در سال 2014 با پذيرا بودن بيش از 41 ميليون توريست خارجي جزو 10 كشور نخست توريست‌پذير جهان بوده است.
خانم داوودي مدير فروش تورهاي تركيه آژانس مسافرتي سعادت سير در گفت‌وگو با «اعتماد» ضمن اعلام اينكه حملات تروريستي اخير در تركيه تاثير قابل‌توجهي در فروش تورهاي تركيه نداشته مي‌گويد: «نمي‌توانيم بگوييم با يك انفجار در قسمتي از استانبول تمام كشور تركيه نا امن است. شرايط و قواعد كلي كشور تركيه به اين شكل نيست كه وقتي در يك منطقه بمبگذاري مي‌شود مردم جمع شوند يا مغازه‌ها تعطيل شوند. قيمت بليت‌هاي ما كاهش چشمگير نداشته، شايد يك يا دو روز بعد از اين اتفاقات ما به اجبار و به دليل خالي بودن پرواز، بليت 600 هزار توماني را 550 هزار تومان بفروشيم، اما اين اتفاق زياد تكرار نمي‌شود. سفر ايراني‌ها به تركيه و به خصوص استانبول بيشتر با هدف خريد است، كاهش استقبال مسافران بعد از انفجارهايي كه خبرشان منتشر مي‌شود، به اندازه‌اي نبوده كه بخواهد جلب‌توجه كند يا آمارهاي ما را تحت تاثير قرار دهد. استانبول شهري است كه مراكز خريدي زيادي دارد، و جشنواره‌هاي آن رقابت زيادي در بازارهاي جهاني دارند، در فستيوال‌هاي خريد در ماه رمضان يا ژانويه همه برندها آفر مي‌زنند و در اين دو ماه اگر به استانبول برويد مي‌توانيد با 70 درصد تخفيف از برندهاي مطرح دنيا خريد كنيد. اما به دليل رقابت جهاني و به هم خوردن روابط تركيه با روسيه، اين كشور امسال سعي كرده تا نرخ‌هايي را تعيين كنند كه كاهش بيشتري نسبت به سال‌هاي قبل داشته باشند. بعضي از مسافران خريدهاي سالانه شخصي‌شان را انجام مي‌دهند، اما كساني كه براي مغازه‌هاي‌شان خريد مي‌كنند، در اين فصل ممكن است چندين سفر به استانبول
 داشته باشند.»
هر چند كه سازمان ميراث فرهنگي پس از تعطيلات نوروز اعلام كرده بود كه آمار ايراني‌هايي كه در ايام نوروز به تركيه سفر كردند 10 درصد كاهش داشته است، اما مذاكراتي در رابطه توسعه روابط ايران و تركيه در حوزه گردشگري بين مسوولان طرفين صورت گرفته است. ارديبهشت امسال و در حاشيه سفر رييس‌جمهور تركيه به ايران، تفاهمنامه همكاري‌هاي گردشگري بين ايران و تركيه منعقد شد، مسعود سلطاني‌فر در حاشيه مراسم انعقاد اين تفاهمنامه ضمن اشاره به توسعه روابط گردشگري بين ايران و تركيه گفت: هر دو كشور برنامه‌ريزي بلندمدتي براي توسعه گردشگري دارند و از ظرفيت‌هاي خوب گردشگري نيز برخوردارند. افزون بر اين انتظار مردم دو كشور اين است كه از ظرفيت‌هاي گردشگري ايران و تركيه استفاده بيشتري شود. ما به دنبال توازن در شمار گردشگران دو كشور هستيم، اين بدين معنا نيست كه بخواهيم تعداد گردشگران ايراني خواهان سفر به تركيه را كاهش دهيم، بلكه در پي آن هستيم كه گردشگران بيشتري را از تركيه در ايران ميزباني كنيم و در همين جهت پروازهاي بين تركيه و ايران افزايش خواهد يافت. ما در زمينه توسعه گردشگري بين دو كشور ايران و تركيه آينده بسيار روشني را براي هر دو كشور مي‌بينيم». مديركل تبليغات وزارت فرهنگ و گردشگري تركيه هم كه به ‌عنوان نماينده اين كشور در اين مراسم حضور داشت، با اشاره به اينكه ايران و تركيه به ‌عنوان دو كشور همسايه بايد تعاملات خود را افزايش دهند، تاكيد كرد: «افزايش تبادل گردشگر بين دو كشور، سبب پيشرفت صنعت گردشگري در ايران و تركيه مي‌شود.»
مسافران ايراني تركيه همچنان بر حمايت از گردشگري اين كشور تاكيد دارند و با وجود ناامني در اين كشور همچنان يكي از گزينه‌هاي اصلي سفر ايرانيان به خارج از كشور، شهرهاي مختلف تركيه است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون