• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3557 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱ تير

عدد نوشت

جمعيت درگير تنش آبي  

باوجود اينكه در تابستان امسال تعداد شهرهاي درگير تنش آبي به ۳۰۱ شهر كاهش يافته، اما ۳۵ ميليون نفر كه عمدتا در شهرهاي بزرگ قرار دارند در معرض كمبود آب هستند. حميدرضا جانباز، مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور با بيان اينكه سال گذشته از مجموع هزار و ۱۳۶ شهر تحت پوشش خدمات شركت آب و فاضلاب، ۵۴۷ شهر با جمعيتي بيش از ۵۰ ميليون نفر با شرايط تنش آبي مواجه بودند، اظهار كرد: كمبود منابع در مقابل مصرف آب ۲۳ درصد بوده است و اين در شرايطي است كه امسال تعداد شهرهاي داراي بحران به ۳۰۱ شهر كاهش يافته و بايد گفت كه ميزان منابع نسبت به مصارف 6/8 درصد اختلاف دارد. به گفته وي اين ۳۰۱ شهر شامل ۷۸ شهر با جمعيت بيش از ۱۰۰ هزار نفر از جمله شيراز، اصفهان، كرمان و بوشهر مي‌شود. وي در خصوص پيش‌بيني وضعيت شيراز گفت: خط دوم انتقال آب از سد درود‌زن و اجراي تصفيه‌خانه به صورت BOT و همچنين تونل خط انتقال به سرعت در حال اجرا است و پيش‌بيني مي‌شود كه در پايان سال 1396 به بهره‌برداري برسد.


حجم صادرات خودرو و قطعه در دو ماه

در حالي كه از ابتداي سال جاري تا پايان ارديبهشت‌ماه بيش از 244 ميليون و 700 هزار دلار خودرو و قطعه وارد ايران شده است، حجم صادرات در اين حوزه تنها 14 ميليون و 118 هزار دلار گزارش شده است.   به گزارش خبرآنلاين، بررسي‌ها نشان مي‌دهد تراز بازرگاني خودرو در ايران با وجود بهبود نسبت به سال‌هاي گذشته همچنان منفي است و حجم واردات بسيار بيشتر از رقم صادرات در اين حوزه است.  خودرو يكي از استراتژيك‌ترين صنايع ايران است و حمايت‌هاي متعدد دولتي براي فعاليت اين صنعت در اختيار ان قرار گرفته است اما با اين حال اين صنعت عقب‌ماندگي‌هاي قابل‌توجهي را نسبت به صنايعي كه همپاي آن در جهان شكل گرفته‌اند، داراست.  صنايع خودروسازي ايران هرچند غيردولتي محسوب مي‌شوند اما دولت در تعيين شيوه مديريت آن سهمي قابل توجه را داراست. سهم خودروسازان داخلي از بازار خودرو در ايران بسيار بالاست و خودروهاي وارداتي سهمي اندك از اين بازار را در اختيار دارند. طي سال‌هاي گذشته با هدف حمايت از صنايع خودروسازي، واردات خودرو به ايران ممنوع بود اما لغو اين ممنوعيت نيز با ملاحظاتي صورت گرفت تا بازار خودروهاي سواري مصرفي از دست خودروسازان داخلي خارج نشود.

 

رتبه  امريكا در مراوده با ايران

در ۲ ماهه نخست امسال واردات محصولات كشاورزي از امريكا ۸ هزار درصد از نظر وزني افزايش يافت. براساس حجم تجارت خارجي كشور در دو ماه نخست سال جاري آمارها نشان مي‌دهد 51 ميليون و 349 هزار دلار واردات از امريكا وجود داشته است و از نظر وزني 8 ميليون و 312 هزار تن كالا وارد شده است. براساس گزارش گمرك، سهم وزني اين حجم از واردات 82/1 و سهم ارزش دلاري آن 93/0 درصد بوده است. بنابراين گزارش، امريكا در دو ماهه نخست سال در رتبه هفدهمين كشور عمده طرف معامله با ايران قرار گرفته است. سهم واردات از امريكا در دوماهه نخست سال گذشته، 2 ميليون و 398 ميليون دلار با وزن بيش از 99 هزار تن بوده است. براساس گزارش گمرك از لحاظ ارزش بيش از 2 هزار درصد و از لحاظ وزن بيش از
 8 هزار درصد رشد دارد.


 
كاهش توليد قزل‌آلا در ۳ سال

آرش نبي‌زاده، مديرعامل اتحاديه ماهيان سردآبي با بيان اينكه ميزان توليد ماهي قزل‌آلا در سال ۹۲ نزديك ۱۵۰ هزارتن بوده است، گفت: در حال حاضر ميزان توليد اين ماهي در كشور بيشتر از ۸۰ تا ۸۵ هزارتن نيست. طي ساليان گذشته، شيوع بيماري سپتي سمي خونريزي‌دهنده ويروسي و فشارهاي وارده به دامپزشكي باعث شد اين سازمان در يك تصميم عجولانه اقدام به اصلاح ساختار واردات تخم چشم زده كند و اين امردرحالي انجام شد كه هيچ اعتقادي به وارداتي بودن بيماري نداشتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون