• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3562 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۸ تير

از سارتر فيلسوف فرانسوي تا ناپلئون سياستمدار فرانسوي

1 تير
تولد «ژان پل سارتر» فيلسوف و نويسنده معروف فرانسوي
ژان پل سارتر، نويسنده معروف فرانسوي، در 21 ژوئن 1905م در شهر پاريس فرانسه به دنيا آمد. پس از اخذ دانش‏نامه خود به تدريس پرداخت و از 33 سالگي، فعاليت مطبوعاتي خود را آغاز كرد. وي در سال بعد مجموعه داستان‌هاي كوتاه را تحت عنوان ديوان منتشر كرد و سپس خود، رماني به نام تهوع نگاشت كه باعث شهرت او شد. سارتر در سال‌هاي بعد، به نشر عقايد خود پرداخت و در شمار رهبران مكتب اگزيستانسياليسم يا اصالت وجود قرار گرفت. از آثار سارتر مي‌توان از تخيل، بود و نبود، راه‌هاي آزادي، شيطان و خدا و انديشه‌هايي درباره قوم يهود نام برد. ژان پل سارتر سرانجام در سال 1980م در هفتاد و پنج سالگي درگذشت.

درگذشت «نيكولا ماكياولي» سياست‏مدار و مورخ ايتاليايي
نيكولا ماكياوِلي، مورخ نظريه‏‌پرداز و سياستمدار ايتاليايى در سوم دسامبر سال 1469م در فلورانس ايتاليا به دنيا آمد. در جواني وارد فعاليت‏هاي سياسي شد و در سال 1506م به دبيري شوراي جمهوري ايتاليا دست يافت. ماكياولي از سال 1512م كه مخالفانش قدرت را در دست گرفتند به گوشه‏‌گيري و نگارش كتاب‏هاي متعدد روي آورد. مهم‌ترين اثر ماكياولي، كتاب شاهزاده، پرنس يا شهريار است كه وي آن را براي راهنمايى فرمانروايان زمان خويش نوشت. روش ماكياولي در سياست به اصول ماكياوليسم مشهور است. ماكياولي سرانجام در 21 ژوئن 1527م در 61 سالگي درگذشت.

2 تير
به توپ بستن مجلس شوراي ملي به فرمان محمدعلي شاه قاجار
محمدعلي شاه قاجار، از همان آغاز كار، مصمم به برانداختن مشروطيت بود، اما بهانه‏اي در دست نداشت. در جريان سوءقصدي كه به وي شد، بهانه لازم را به دست آورد و آن را به گردن آزاديخواهان انداخت تا اينكه سرانجام، در روز سه‏شنبه دوم تيرماه 1287 ش برابر با 23 جمادي اولِ 1326 ق، مجلس شوراي ملي كه هنوز مدت زيادي از بدو تشكيل آن نمي‏گذشت به دستور محمد علي شاه مستبد و توسط كلنل لياخوف، افسر روسي به توپ بسته شد. در اين واقعه بيش از سيصد تن از مجاهدان، آزاديخواهان و مشروطه‏طلبان كشته و پانصد تن ديگر زخمي و تعداد زيادي بازداشت شدند. همچنين انجمن‏ها تعطيل، روزنامه‌ها توقيف و مشروطيت دو ساله ايران به پايان رسيد. بدين‌ترتيب مجلس، منحل شد و دوره استبداد صغير آغاز گشت.

آغاز حمله بزرگ ارتش آلمان نازي به شوروي در جريان جنگ جهاني دوم
هيتلر تا قبل از حمله به شوروي، بسياري از كشورهاي اروپايى را اشغال كرده بود و با حمله به شوروي قصد داشت تا به طرح‌هاي توسعه‏طلبانه خود جامه عمل بپوشاند. از اين رو، سحرگاه روز بيست و دوم ژوئن 1941م در روز و ساعت تعيين شده براي آغاز عمليات، نيروهاي آلمان در سراسر خطوط مرزي خود در خاك لهستان و همچنين در طول مرزهاي روماني با شوروي و درياي بالتيك دست به حمله گسترده‏اي عليه اتحاد شوروي زدند.

3 تير
قتل «ميرزا جهانگيرخان شيرازي»، مدير روزنامه صور اسرافيل
ميرزا جهانگير خان شيرازي در سال 1355ش (1292ق) در شيراز به دنيا آمد. در 18 سالگي در مدرسه دارالفنون در تهران به تحصيل علوم و فنون جديد پرداخت و يكي از دانشمندان زمان شد. وي در اوايل سلطنت محمدعلي شاه قاجار، روزنامه صور اسرافيل را راه‏اندازي كرد و از مشروطه دفاع كرد.  اما بخت با جهانگيرخان و ديگر مشروطه‌خواهان  يار نبود و سرانجام پس از اشغال مجلس توسط قواي روس، به دستور محمدعلي شاه دستگير و به باغشاه منتقل شد.
در باغشاه او را به همراه ملك‏المتكلمين در سوم تيرماه 1287ش در 33 سالگي به طرزي فجيع به قتل رساندند.  بعدها علي اكبر دهخدا اديب و سياستمدار مشروطه‌خواه نامدار در رثاي او شعر «ياد آر ز شمع مرده ياد آر» را سرود.

قتل «ملك‏ المتكلمين» مشروطه‏خواه توسط عوامل محمد علي شاه
حاج ميرزا نصراللّه ملِكُ المُتِكلِّمين در حدود سال 1240 ش (1277 ق) در اصفهان به دنيا آمد.
در 22 سالگي به مكه رفت و در بازگشت، به هندوستان عزيمت كرد.
پس از بازگشت به ايران، ملك‏المتكلمين كه از خطبا و وعاظ مشهور دوره انقلاب مشروطيت به شمار مي‏رود، پس از آنكه مجلس شوراي ملي، به فرمان محمدعلي شاه قاجار به توپ بسته شد، دستگير و به دستور شاه، در سوم تيرماه 1287ش در 47 سالگي به قتل رسيد.
4 تير
آغاز حمله بزرگ «ناپلئون بُناپارت»
به روسيه تزاري
انقلاب كبير فرانسه كه در نتيجه برآمدن طبقه متوسط و قيام ايشان عليه  سلطنت لويي شانزدهم در سال 1789 م. به پيروزي رسيد بعد از گذر تحولاتي در نهايت به امپراطوري ناپلئون منجر شد.
ناپلئون كه سياستمداري جاه‌طلب و باهوش بود يكي از راه‌هاي تداوم قدرت خود را در گسترش امپراطوري و تعرض به ساير ممالك اروپايي ميسر مي‌دانست.
در دوران امپراتوري ناپلئون بُناپارت به بزرگ‌ترين قدرت اروپا و جهان مبدل شد. قلمرو امپراتوري ناپلئون، بخش اعظم اروپا را از ايتاليا و اسپانيا تا هلند و آلمان و لهستان فرا گرفت. ولي ناپلئون كشورگشا به اين هم اكتفا نكرد و درصدد حمله به كشور پهناور روسيه برآمد.
 در اين ميان هرچند ناپلئون بُناپارت در سال 1807م پيمان عدم تعرض به روسيه را امضا كرده بود اما به تدريج روابط اين دو كشور تيره شد. در نتيجه، ناپلئون با بزرگ‌ترين ارتشي كه تا آن زمان به جنگ برده بود به روسيه حمله كرد.
حمله ناپلئون بُناپارت به روسيه در 24 ژوئن سال 1812م، آغازِ پايانِ اقتدار ناپلئون به شمار مي‏آيد. در واقع نقطه آغاز فروپاشي امپراتوري ناپلئون، با شكست او در روسيه رقم خورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون