دولت مصمم به حذف بنزين دو نرخي
ظاهرا دولت قصد دارد در اصلاحيه قانون بودجه پيشنهاد جديدي را به مجلسيها ارايه دهد و آن هم حذف بنزين دو نرخي است؛ موضوعي كه تاكنون واكنشهاي زيادي را با خود همراه كرده است. دولت چندين ماه است كه ميخواهد بنزين را تك نرخي كند اما واكنشها و تبعات بعدي اين تصميم موجب شده تا دولت چنين تصميمي را اجرا نكند اما گويا دولت بيش از هميشه به دنبال اجراي اين تصميمش است و قصد دارد در هفته جاري در قالب لايحه بودجه اين تصميم را اجراييتر كند. در همين رابطه يك مقام مسوول دولتي گفته است: « پيشنهاد وزير نفت درباره حذف مصوبه مجلس درباره بنزين دو نرخي در اصلاحيه اخير قانون بودجه گنجانده شده و به تصويب هيات دولت رسيده است. به احتمال زياد اصلاحيه قانون بودجه 95 يكشنبه به مجلس ميرود. مواردي چون افزايش سرمايه بانكها و استفاده از تسعير ارز براي پرداخت بدهي دولت به بانك مركزي به ارزش 50 هزار ميليارد تومان نيز در اين اصلاحيه گنجانده شدهاند.»
بر اساس اين گزارش مجلس در جريان بررسي لايحه بودجه 95 تصميم گرفت براي حفظ سامانه هوشمند سوخت و شفافيت اطلاعات مربوط به عرضه و مصرف بنزين، اين حامل انرژي پرمصرف در سال 95 به صورت دو نرخي به گونهاي عرضه شود كه سامانه هوشمند سوخت باقي بماند. در مصوبه مجلس به دولت براي تعيين ميزان سهميه و قيمت اول و دوم بنزين اختيار مطلق داده شده بود ولي با اين وجود وزارت نفت با اين مصوبه مخالف است و پيشنهاد حذف مصوبه مجلس را مطرح كرده است. البته نمايندگان مجلس با تاكيد بر اينكه كارت سوخت كه بستر بنزين چند نرخي است موجب شده تا جلوي قاچاق بخش عظيمي از بنزين را بگيرد با اين طرح دولت از بين ميرود و به همين جهت مخالف اين طرح دولت هستند. به گونهاي كه سيد مهدي موسوينژاد، نماينده كميسيون انرژي مجلس نهم گفت: در حال حاضر پروژه يا حتي هدفگذاري و برنامهريزي براي صرفهجويي در مصرف سوخت وجود ندارد كه بتواند معادل كارت سوخت باشد. كارت هوشمند سوخت ميتواند به شفافيت اطلاعات كمك كند اما آنچه با آن روبهرو هستيم اين است كه دولت به بنزين تك نرخي با آزاد شدن قيمت بنزين و سوخت اعتقاد دارد كه اين امر براي مردم مشكل ايجاد ميكند و سبب ايجاد تورم، عدم شفافيت و همچنين افزايش قيمت تمام شده كالاها خواهد شد. وي در خصوص شفافسازي به وسيله كارت سوخت گفت: به واسطه كارت سوخت ميتوان به حجم بنزين مصرفي در نقاط مختلف و حتي اقشارمختلف پي برد و اين امر به نوبه خود در محاسبات و برنامهريزيهاي كل كشور مزيتهاي جدي ايجاد ميكند و فقدان آن به فساد در حوزه انرژي و بنزين دامن خواهد زد. موسوينژاد يكي ديگر از تاثيرات مثبت كارت سوخت و سهميهبندي را تاثيرات مثبت رواني و اجتماعي برشمرد و افزود: علاوه بر اين، استفاده از كارت سوخت مزيتهاي ديگري را نيز براي اقشار مستضعف و ضعيف جامعه به همراه خواهد داشت. اينها همان دلايلي است كه نمايندگان تمايلي به دادن راي مثبت به طرح دولت براي تك نرخي شدن بنزين ندارند.