• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3574 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۴ تير

اجماع عليه تحريم بيشتر ايران

كاخ سفيد: وتو مي‌كنيم

قانونگذاران امريكايي در تلاش براي تصويب سه طرح ضدايراني هستند تا در مسير اجراي توافق هسته‌اي سنگ‌‌اندازي كنند، در حالي كه مذاكره‌كننده ارشد دولت اوباما در موضوع هسته‌اي، يك سال پس از انعقاد توافق، از اجراي برجام دفاع كرده است. به گزارش خبرگزاري آنا، اين سه طرح مرتبط با توافق هسته‌اي قرار است اين هفته در مجلس نمايندگان كه اكثريت آن در اختيار جمهوريخواهان است، به رأي گذاشته شوند. اين طرح‌ها پس از تصويب در مجلس نمايندگان به سنا خواهد رفت. انتظار نمي‌رود قبل از ماه سپتامبر (شهريور) در اين باره در سنا رأي‌گيري انجام شود. يكي از پيشنهادهاي مطرح شده، اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران به دليل هرگونه حمايت از تروريسم يا نقض حقوق بشر است. پيشنهاد ديگر منع خريد «آب سنگين» از ايران است. پيشنهاد سوم، براي ممانعت از دسترسي ايران به سيستم مالي امريكا و استفاده از دلار است. هر سه اين پيشنهادهاي با وعده وتوي مصوبات مخالف برجام كه از سوي كاخ سفيد داده شده، برخورد خواهد كرد. استفن مول، هماهنگ‌كننده اصلي اجراي توافق هسته‌اي در وزارت امور خارجه امريكا روز سه‌شنبه در كنفرانس يك مركز سياستگذاري در واشنگتن كه چهره‌هايي از هر دو حزب دموكرات و جمهوريخواه در آن حضور داشتند گفت، بدون توافق هسته‌اي «ما مجبور مي‌شديم با اين واقعيت مواجه شويم كه در دنيايي كه ديپلماسي در آن شكست خورده، چگونه بايد با برنامه هسته‌اي ايران مقابله كنيم.» مول گفته است كه باراك اوباما در وتوي مصوباتي كه مي‌تواند اجراي برجام را به خطر بيندازد، هيچ ترديدي ندارد. مول افزود: «نمي‌شد به توافقي بهتر از ايران رسيد. اگر ايران به انجام تعهداتش ادامه بدهد و ما اجراي تعهدات‌مان را كنار بگذاريم، تنها خواهيم ماند.»
روز گذشته كاخ سفيد به صراحت اعلام كرد كه باراك اوباما هرگونه طرحي كه ناقض تعهدات اين كشور در برجام است را وتو خواهد كرد. در بيانيه‌ كاخ سفيد، ضمن مخالفت با اين سه طرح مجلس نمايندگان اعلام شده كه رييس‌جمهور امريكا هر قانوني كه مانع از اجراي موفق برجام شود را وتو مي‌كند.
در تحولي ديگر، رهبر اقليت دموكرات‌ها در مجلس نمايندگان امريكا از ديگر نمايندگان مجلس خواسته حتي اگر با اصل توافق تاريخي هسته‌اي ايران مخالف هستند به طرح‌هاي جمهوريخواهان كه توافق هسته‌اي را از مسير خارج مي‌كند، راي منفي بدهند. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، نانسي پلوسي رهبر اقليت دموكرات‌ها در مجلس نمايندگان امريكا در روز سه‌شنبه در نامه‌اي ضمن تاكيد بر اينكه طرح‌هاي جمهوريخواهان در كنگره توافق هسته‌اي را از مسير خارج مي‌كند مدعي شد كه اين توافق بهترين راه براي جلوگيري از دستيابي ايراني به تسليحات هسته‌اي است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون