• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3576 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۷ تير

پيامدهاي كودتاي نافرجام

امريكا و اروپا و ساير كشورهاي غربي و سازمان ملل با محكوم كردن كودتا و  حمايت از دولت حاكم تركيه، عملا راه را براي عادي شدن سريع‌تر شرايط اقتصادي باز كرده‌اند. در اصل حمايت جامعه جهاني از اردوغان و حمايت مردمي پشست سر آن، از منظر سرمايه‌گذاران خارجي به معناي بازگشت ثبات سياسي در آينده خيلي نزديك و در نتيجه وجود ريسك سرمايه‌گذاري خارجي معمولي در اين كشور خواهد بود. بنابراين، به نظر نمي‌رسد كه ورود سرمايه خارجي محدود و خروج سرمايه تشديد شود و پول ملي و بازار بورس همزمان با هم سقوط كنند. در ميان مدت و بلندمدت، اگر تركيه بتواند از پس اين كودتا، زمينه را براي دموكراتيزه شدن بيشتر جامعه هم از طريق كاهش ميزان قدرت نيروهاي نظامي و هم از طريق ميدان دادن به نيروهاي اجتماعي معترض فراهم كند، در اين صورت به لحاظ اقتصادي حتي مي‌تواند عملكرد بهتري در مقايسه با سال‌هاي گذشته داشته باشد. اگر اين حدس كه كودتا با توجه به ماهيت نيروهاي نظامي تركيه نه توطئه اردوغان كه برنامه نظاميان براي به دست گرفتن قدرت بوده، صحيح باشد، در اين‌صورت، شكست كودتا و عادي شدن شرايط سياسي به معناي قرار گرفتن تركيه در ريل جديدي از تحولات اجتماعي خواهد بود كه احتمال متوازن‌تر كردن فرآيند توسعه اقتصادي و توجه بيشتر به نيروهاي اجتماعي حذف شده را بيشتر خواهد كرد.

 

مواظب باشيم...
ملت ما با راي خود در خرداد ۹۲ به دنبال رفع تحريم‌ها و از بين بردن خطر حمله نظامي به كشور بود امري كه با حمايت‌هاي رهبري معظم و پيگيري مسوولان اجرايي به ثمر نشست. كساني كه اين روزها به دنبال بي‌ثمر جلوه دادن برجام هستند كاش بدانند كه روز به روز در نزد مردم، منفورتر مي‌شوند. در اين ميان مجلس دهم نيز بايد از تصميمات احساسي و غيركارشناسي بپرهيزد و منطق و قانون را مبناي تصميمات خود قرار دهد. بايد كميسيون امنيت ملي مجلس در كنار دولت و زير نظر رهبري انقلاب مديريت واحدي براي سياست خارجي تبيين كند و باز تعريف سياست خارجي مبتني بر منافع ملي
 صورت گيرد.دوري از خصومت و شعارزدگي در سطح بين‌المللي بسيار مهم است و حمايت از راه مذاكره و توسعه صلح با ديگر كشورها ما را عزتمندتر خواهد كرد.
شايد همچنين از دولت محترم نيز مي‌خواهيم كه با اعتماد به و بهره‌گيري از جوانان به چرخه تكراري استفاده از افراد ثابت كه ضعف بزرگي در سيستم اداري و اجرايي ماست پايان دهد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون